• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • SysterAnna

Igår var jag och mannen ute på middag och bio för att fira ½-årig bröllopsdag. Vi har sagt att vi får planera in något varje vecka så kanske det drar igång för många säger ju att när man har något som man skall göra då startar det :-P

• Velociped

SysterAnna - det kan man ju hoppas! Vi ska fira både min och sambons födelsedag på fredag, med massor av folk, stor smörgåstårta osv.. Visst vore det typiskt om bebisen skulle komma då? ;)

• Haanky
    LillaJag89 skrev 2012-01-03 12:21:15 följande:
    hur är de med de där med vattkoppor igentligen?
    misstänker att dottern snart får de då hon träffat smittade personer utan att vi visste om de.
    Men har hört att bebisen kan få vattkoppor även om mamman haft de?

Bör man informera förlossningen att de ev kan finnas risk tro?

jag vet inte.. läste på 1177 tror ja det va att bebisen inte blir smittad om mamman haft det och om bebis är fullgången å frisk då... 
  • roxylady

Hur har ni bäddat liggdelen nu inför bebis ankomst? Jag har bara åkpåse och en liten vagnskudde. Är det för lite?? När min sambo kom hem efter jobbet igår så var han så förvånad hur andra hade bäddat sina. Det var täcken och kuddar så de låg högt med huvudet. Ska dom det? Tycker ett täcke känns lite mkt när man har en åkpåse??

• elinson
    roxylady skrev 2012-01-03 13:36:48 följande:
    Hur har ni bäddat liggdelen nu inför bebis ankomst? Jag har bara åkpåse och en liten vagnskudde. Är det för lite?? När min sambo kom hem efter jobbet igår så var han så förvånad hur andra hade bäddat sina. Det var täcken och kuddar så de låg högt med huvudet. Ska dom det? Tycker ett täcke känns lite mkt när man har en åkpåse??
    Jag har bäddat med voksipose (dunpåse) och lamm-skinn i botten. Ingen kudde, ev. viker vi en handduk eller något om det behøvs.
  • ccecy
    Haanky skrev 2012-01-03 13:16:29 följande:
    jag vet inte.. läste på 1177 tror ja det va att bebisen inte blir smittad om mamman haft det och om bebis är fullgången å frisk då... 
    Jag tror där emot att de är så att alla kan bli smittade, men man har det enbart en gång i livet.
  • roxylady
    elinson skrev 2012-01-03 13:39:19 följande:
    Jag har bäddat med voksipose (dunpåse) och lamm-skinn i botten. Ingen kudde, ev. viker vi en handduk eller något om det behøvs.
    Okej det blir inte för varmt med fårskinnet då? Har du den under påsen eller i?
  • elinson
    SysterAnna skrev 2012-01-03 12:49:24 följande:
    Jag har förstått att jag har raka motsatsen till många härinne; jag sover väldigt bra om nätterna och behöver aldrig gå upp och kissa i stort sett.  
    Min mage har varit åt det lösare hållet sen jag blev gravid och inte trög som de flesta beskriver.
    Men det är väl så det är, olika för alla  
    ¨
    Jag sover oxå bra, är upp 1-2ggr per natt och kissar men sover annars bra. Min mage fungerar också bra, går nog mer regelbundet på toa nu än tidigare.
    Som sagt alla är olika!
  • Haanky
    ccecy skrev 2012-01-03 13:39:41 följande:
    Jag tror där emot att de är så att alla kan bli smittade, men man har det enbart en gång i livet.

så här står det på vårdguiden iaf...

Barn som föds av mammor som har haft vattkoppor tidigare i livet får antikroppar från mamman under slutet av graviditeten. Antikropparna skyddar barnet från vattkoppsinfektion upp till cirka sex månaders ålder. Det nyfödda och fullgångna barnet är alltså skyddat upp till sex månaders ålder om någon annan i familjen får vattkoppor – om mamman tidigare haft sjukdomen.

Barn som föds av mammor som inte haft vattkoppor får inget antikroppsskydd mot sjukdomen. Spädbarn som insjuknar under den första levnadsmånaden kan få en svår vattkoppsinfektion – i synnerhet om det blivit smittat av mamman under tiden närmast förlossningen. Läs mer under Graviditet och vattkoppor nedan.

• Buzan

Har bf den 27 januari. :) Börjar bli nervös. Har ännu inga känningar att något skulle vara på G, men jag längtar så efter att få känna NÅTT!! :) Har en hund på 50 kg som måste promeneras dagligen. Är väldigt nyfiken på om det kan bidra med att bebis kommer lite tidigare?  Jag hoppas bara att jag inte går över 2 veckor som min mamma gjorde när hon väntade mig.. :P