• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • curiosa
    Sapato skrev 2012-01-07 15:38:47 följande:
    Grattis Ames

Någon som vet hur länge man får gå över innan man sätts igång? (i sthlm om det är olika i olika län)
    Här åker man in på överburenhets kontroll i v 42+0 och oftast så sätts man igång dagen efter.
    Detta enligt min bm. Kan bli igångsatt när man är på kontroll oxå men vanligast är dagen efter.
  • Sapato

Celma snow: Okej, så då får jag senast föda slutet av Januari ifall det inte blir innan.
    Har känningar men känns som ma ska gå över bara för att.
    Oj, då blir det snart för dig då

• curiosa

Det är så segt att bara vänta och vänta och varje kväll så har jag onda, ganska regelbundna förvärkar men det blir ju inget mer än det.
    Känns som att man gått över 7 dagar fast att jag inte ens gått över 1 änsålänge. (nytt år var ju en milstolpe) 4 dagar kvar till bf och jag hoppas verkligen att liten kommer NU!

• roxylady
    minjalin skrev 2012-01-06 13:18:26 följande:
    Jag vet inte. Det är ju så olika rön om hur man ska föda för att inte spricka. Det sägs ju att mest naturligt är att sitta på huk och föda och att indiankvinnor och liknande gör så, men andra hävdar att det går för fort att vara så upprätt så att man spricker lättare (dock är det bra att vara upprätt innan det är dags att krysta) Vissa säger att det är bättre att föda havsittande eller på alla fyra. En kompis mamma som är bm säger att ligga i gynställning är som att be om att spricka så det är så olika. Här föder flest halvsittandes läste jag nånstans för här är dom överens om att det är minst risk att spricka då men man får föda hur man vill. Ingen som tvingar en att vara halvsittande. Jag tyckte det var väldigt bekvämt så i alla fall i krystningsskedet. Hade ena benet uppe på stödet och andra nere och så var sängens ryggstöd uppe typ så jag halvsatt. Men mest överens är man väl om att bm inte ska försöka styra kvinnan så mycket utan att om kvinnan får krysta när hon känner att hon behöver och får föda i den ställningen hon vill så spricker man oftast minst. Men det är ju vanligare med instrument pga eda och så idag och då spricker man ju lättare eftersom det går fortare plus att kvinnan ofta har svårt att tyda kroppens signaler när hon fått eda eftersom man inte känner krystvärkarna lika tydligt utan får bli tillsagd att krysta. Sen dör ju många kvinnor i barnsäng i fattiga länder och förr i tiden så det är ju så naturen är gjord, att endast de bäst lämpade överlever och för generna vidare. De kvinnorna som inte var gjorda för att föda barn sorterades bort och så är det ju med djur också. Men sen är väl djurbebisar oftast mindre i förhållande till mammans stl. Människan har ju väldigt stort huvud pga vår stora hjärna. Sen är ju egentligen inte människobebisar färdiga när de föds och extremt hjälplösa men skulle vi vart gravida längre hade vi inte kunnat föda barnet för det hade blivit för stort så naturen är ju ganska bra funtad ändå. Sen läkte man väl ihop lite si och så förr, nu sys ju många för funktionens eller utseendets skull, medan vissa sys för att de spruckit riktigt riktigt illa. Jag har också en kompis som syddes fel och hade jätteont efteråt vid sex och så. Anledningen till att hon sprack så illa var att bebisens hjärtslag slutade helt så dom fick lägga sig på hennes mage och trycka ut honom så hon gick sönder och samman. Andra barnet sprack hon ingenting och blev helt återställd där nere från första förlossningen så hon är glad att hon valde bort kejsarsnitt fast hon kunde fått det om hon velat :P

Jag kan inte heller komma ihåg hur ont det verkligen gjorde. Man glömmer det väldigt fort och det är väl tur det ;) Vet bara att jag tyckte det kändes som att ryggen slets i tusen bitar men att försöka minnas smärtan går inte så jag kommer nog känna sen när det är dags att "shit, var det så här ont det gjorde!?" :P
    Ja det kan nog vara ganska så individuellt hur man lättast underlättar att spricka tror jag. Men man får testa och se vad som passar bäst sedan.
    Jo våra bebisar är ju mkt större än deras.. det där med att våra är mer hjälplösa satt vi och pratade om idag också. En hund klarar ju sig snabbare än en människa. Rättså intressant ändå faktiskt tycker jag! Men mamman stöter ju också bort sina ungar i deras natur så de måste ju. Men häftigt ändå.
    Ja det där med att få problem efteråt pga flikar osv efter sprickning är jag nästan mest rädd för. Ursch stackarn det kan inte ha varit lätt för henne :( Vad läskigt att det slutade slå.. fy vilken panik!!!!!!

Nä men det är väl ganska bra att man glömer av hur ont det gjorde? Annars vill man ju säkert inte göra det igen;)
    Ja snart blir du påmind igen ;)
  • roxylady
    shadowstorm skrev 2012-01-06 13:29:30 följande:
    Sen tycker jag INGEN har rätt att döma en kvinna som väljer bort att inte amma, det är helt och hållet ens eget val och varför man väljer bort det har ingen med att göra! Jag fick utstå en riktigt terror när jag fick sonen, sköterskor som var och skulle lägga han rätt och tryckte in mitt bröst i hans mun och jag mådde så dåligt hur jag kände mig som ett objekt...Allt var bara stress "har du ammat?" fick jag höra minst 1 gång i timmen veckan vi var inlagda på BB....OCH det stod i mina papper att jag bad om att få tabletter för stoppa mjölken men det vägra de acceptera på BB!! Och  hur mycket jag än försökte få dem att fatta att jag ville ge ersättning vägra dem och fortsatte gnälla om amningen.

När jag kom hem hade jag fått en svår Baby blue och jag kunde inte känna en känsla för mitt barn på 2-3 månader jag var som en robot som gick omkring hemma och bara gjorde det jag skulle.....DET VAR FRUKTANSVÄRT!

Nu kommer jag känna hur jag vill ha det!? och det står klart och tydligt i mina papper att INGEN rör min mina bröst och försöker tvinga mig till nåt utan att vill jag ha råd och stöd BER jag om det!!!!!!
    Håller med dig. Det är så jag känner också.. man gör det som fungerar bäst för båda två.Ursch vad jobbigt att de var på dig.. det där är jag nästan rädd för att de kommer att göra på mig också. Har också skrivit om det att jag inte vill att de ska vara på mig gällande det.. förstår inte hysterin. Nä fy vad elakt av dem att göra som DE vill och inte som DU ville.. gaaah.. vissa tror att de kan styra och ställa hur som helst..
    Jag förstår det.. man blir ju skrämd över hur andra ska vara på en.. hade nog också reagerat så efteråt.. bara gjort det man skulle men inte njutit någonting...
  • roxylady
    Wicky81: Ursch vilken jobbig start att få det så.. Det är det där jag är rädd för också.. Skönt att det ändå det gick bra med pumpen sedan. Men förstår att det måste ha känts fruktansvärt att inte funkade.. Men det är ju bra att det finns så mkt hjälpmedel som det trots allt finns idag.
    Skönt att du känner dig mer säker denna gången!! Vilken ersättning ska man köpa hem??

Pebbles82: Ja det är en lustig känsla faktiskt.. känner mig elak som ens tänker på det.. man vill ju så gärna ge sitt barn det bästa såklart.. Så det gör ont innan man ens hunnit få såriga bröstvårtor?? Aj aj.. då kommer man heller inte kunna njuta av det ens om man känner att det var inte så farligt.. förstår att du inte tyckte det var särskilt mysigt då.. uhh.. det här låter ju tuffare än vad det är.. Vet!! Jag måste prova först innan jag uttalar mig.. men tankarna går ju i ett ändå.
    Okej men du läkte bra ändå så att du inte har problem nu efteråt för att du sprack?
  • shadowstorm
    roxylady skrev 2012-01-07 17:12:16 följande:
    Håller med dig. Det är så jag känner också.. man gör det som fungerar bäst för båda två.Ursch vad jobbigt att de var på dig.. det där är jag nästan rädd för att de kommer att göra på mig också. Har också skrivit om det att jag inte vill att de ska vara på mig gällande det.. förstår inte hysterin. Nä fy vad elakt av dem att göra som DE vill och inte som DU ville.. gaaah.. vissa tror att de kan styra och ställa hur som helst..
    Jag förstår det.. man blir ju skrämd över hur andra ska vara på en.. hade nog också reagerat så efteråt.. bara gjort det man skulle men inte njutit någonting...
    Se bara till att ha skin på näsan :) Så ska det nog gå bra. :) Hur gammal är du? För jag vet en kompis som också fick barn vid 22-24 som upplevde samma sak. Men sen har jag bekanta som varit äldre och de har inte råkat ut för nåt liknade. Så jag får känslan att de såg mig som liten och jag behövde liksom "hjälp". Men det blev väääldigt fel.

Denna gång går jag in med en annan inställning, men jag vet redan att blir jag kvar på BB av någon anledning kommer amning gå åt skogen. Jag vill vara hemma i lugn och ro. Och jag kommer aldrig vara den som ammar inför folk....Som sagt det är nåt med amning som känns fel för mig....har flera vänner som inte alls förstår mina känslor och rent utsagt säger att jag är okänslig och kall.
  • roxylady
    fabler skrev 2012-01-07 12:03:47 följande:
    Våran lilla flicka kom imorse 7.29! När jag igår stängde av datorn och reste mig ur soffan så gick vattnet så då åkte vi in för koll och blev kvar. Har sovit knappt 1.5 timme inatt. Är kvar på förlossningen och väntar på barnläkaren sen hoppas vi få åka hem för det är magsjuka på bb.
    Grattis!!!! Vad mysigt!! Nalle
    Åh nej gör det?!? Hoppas min bebis inte vill ut precis just nu då.. att kräkas första dagarna med hög feber skulle ju vara förjävligt.. fick du liberoväskan där uppe nu??
  • shadowstorm

Jag spådde mig idag hahaha. =) Och enligt min pendel så kommer bebisen nästa helg haha =) Jag spådde mig även sist jag var gravid om könet i magen och sist stämde det och lika så att jag skulle gå övertiden. Och denna gång vad det var för kön i magen stämmer ju också.

Så HOPPAS för jag orkar vänta tills nästa helg ;) INTE längre