• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Pebbles82
    roxylady skrev 2012-01-11 10:46:09 följande:
    Pebbles82: Jo jag slog verkligen dövörat till. Höll på att bli tokig på att jag inte ens fick ha flaska och ersättning hemma i fall!! Det lär man ju ha. Det funkar inte för alla. Hon verkade inte förstå det Nej men eller hur!? Man kan ju inte tvinga någon. Det ger verkligen motsatt effekt. Jag har ju sagt att jag ska försöka. Tycker det borde räcka faktiskt. Är dem på dig också?
    Tack för att du lyssnar:)
    Nej, min BM skulle aldrig få för sig att pracka på sig av SINA åsikter. Men så har jag fått för mig att du är lite yngre också? Och ni har tydligen inte rätt att bestämma själva (obs - det var alltså ett skämt från min sida). 

Jag tycker tvärtom att det är jättebra att vara förberedd. Ha alla hjälpmedel du kan ha hemma för att slippa känna den stressen och istället få känslan att "Äh, då kan jag alltid ta till det här och det här". För av någon anledning får i alla fall jag lite mer djävlar anamma när jag inte känner lika hård press över saker jag MÅSTE prestera.

Amningsnapp (för att avlasta bröstvårtorna och man slipper få sår), bröstvårtskräm (för de lite ömma och kanske såriga vårtorna) och eventuellt bröstluftare (för såriga bröstvårtor så att de har fritt utrymme istället för att gnidas mot tröja/BH) var sånt jag hade hemma. Och så en flaska och ersättning såklart. De tre första alternativen använde jag, flaskan stod länge och stirrade på mig.

• roxylady
    Moniqe1979 skrev 2012-01-11 10:49:14 följande:
    tyvär är det nog många som råkat ut för att välmenande barnmorskor och anna BB personal stressat sönder amningen för dem genom att göra det just till ett tvång/måste etc för A och O när det gäller amning är att man behöver koppa av spänner man sig/stressad etc så kan det hämma utdrivnings reflexen och då POFF är man i en ond cirkel med missnöjd bebis och stressad mamma som känner sig otillräcklig osv.
    jag har ersättning hemma TROTS att jag har alla ambitioner i världen att amma även detta knyte men att den står där är en trygghetsfaktor i sig som kan hjälpa mig att koppla av, det epslar ingen roll när på dygnet strular det så FINNS maten där bara tanken är lugnande...
    Ja jag känner mig stressad redan nu.. har ingen aning hur jag vill göra. Fungerar det så är det ju bra. Men gör det inte det så kan man ju inte så mkt göra.. Att man ska kämpa i månader låter ju konstigt. Jag menar.. månader.. man slutar ju amma efter några månader. Jag tror inte jag kommer att amma upp till året om jag kommer att amma. Förstår inte hysterin. Visst är det bra om det funkar.. men man kan ju som sagt inte tvinga det att funka heller.. på henne låter det som att ALLA kan. Precis.. så känner jag också. Därför kommer vi att ha ersättning och flaskor hemma.. flaskorna får man ju använding av senare ändå när välling ska börja ges.
    Velociped skrev 2012-01-11 10:51:48 följande:
    Paet - skit i vad hon säger! Råmjölken är självklart bra för barnet om man kan ge den, men annars menade de på föräldrautbildningen att ersättningen idag är jättebra. Det är också viktigt att man mår bra som mamma, andra viktiga saker som t.ex. anknytningen kan ju påverkad om mamman mår mycket dåligt.

Och angående ersättning... Jag vill försöka amma till varje pris men min bm tycker att jag ändå ska ha ersättning hemma ifall att! Det enda som det kan riskera är att vi får slänga den om eller när den visar sig inte behövas.

Usch vad dåligt jag formulerar mig idag, hoppas det bra begripligt. :)
     Jo jag ska föröska göra det.. jag är väl djävulen i hennes ögon nu att jag sa emot lite. För att jag sa att jag ville försöka innan jag bestämmer mig. Ja ersättningen är ju verkligen jättebra! Förstår inte varför jag ska ens chansa på att INTE ha något hemma ens. Det får mig att förstå att hon vill att jag ska TVINGA mig själv till att amma. Exakt.. barnet kanske inte mår så bra av det om jag inte gör det.. Vet att när jag var bebis ville jag hellre ha flaskan för att jag fick i mig mer på en gång då. Så det kan ju vara så också.

Ja jag med absolut, måste ju i alla fall försöka.. Man vet ju inte hur nånting är förens man försökt.. men det är ju skönt att ha hemma så man vet.

Nehe då! Jag förstår  
  • roxylady
    Pebbles82 skrev 2012-01-11 11:03:22 följande:
    Nej, min BM skulle aldrig få för sig att pracka på sig av SINA åsikter. Men så har jag fått för mig att du är lite yngre också? Och ni har tydligen inte rätt att bestämma själva (obs - det var alltså ett skämt från min sida). 

Jag tycker tvärtom att det är jättebra att vara förberedd. Ha alla hjälpmedel du kan ha hemma för att slippa känna den stressen och istället få känslan att "Äh, då kan jag alltid ta till det här och det här". För av någon anledning får i alla fall jag lite mer djävlar anamma när jag inte känner lika hård press över saker jag MÅSTE prestera.

Amningsnapp (för att avlasta bröstvårtorna och man slipper få sår), bröstvårtskräm (för de lite ömma och kanske såriga vårtorna) och eventuellt bröstluftare (för såriga bröstvårtor så att de har fritt utrymme istället för att gnidas mot tröja/BH) var sånt jag hade hemma. Och så en flaska och ersättning såklart. De tre första alternativen använde jag, flaskan stod länge och stirrade på mig.
    Ja du.. jag vet faktiskt inte. Jag vet inte? Är 3 år yngre än dig Om du är född 82 som det står i ditt namn he he. Här uppe är man tydligen inte så ung om man är 26.. tror mest på att det är för att man är förstagångare faktiskt. Ha ha ja men det verkar ju som så nästan faktiskt Tungan ute

Ja men det tycker jag också.. man slappnar ju av mer då. Har fått alla tips av andra att det är bra att ha hemma. Förstår inte vad hon menar med att inte ens ha det hemma.. som att tvinga igång något. Det kan man ju inte. Exakt.. det kan ju vara så det känns! 

Ja en sådan napp har jag faktiskt också skaffat mig. Men jag fick knappt ens använda nappar enligt BM för att det kunde bli fel. Jag har hört att det är bullshit. Man ska ju inte använda det i anslutning till amningen kanske för att de kanske kunde mixa ihop det. Men det behöver man ju inte.. suck.. vet varken ut eller in ;)
  • Pebbles82
    roxylady skrev 2012-01-11 11:09:24 följande:
    Ja du.. jag vet faktiskt inte. Jag vet inte? Är 3 år yngre än dig Om du är född 82 som det står i ditt namn he he. Här uppe är man tydligen inte så ung om man är 26.. tror mest på att det är för att man är förstagångare faktiskt. Ha ha ja men det verkar ju som så nästan faktiskt Tungan ute

Ja men det tycker jag också.. man slappnar ju av mer då. Har fått alla tips av andra att det är bra att ha hemma. Förstår inte vad hon menar med att inte ens ha det hemma.. som att tvinga igång något. Det kan man ju inte. Exakt.. det kan ju vara så det känns! 

Ja en sådan napp har jag faktiskt också skaffat mig. Men jag fick knappt ens använda nappar enligt BM för att det kunde bli fel. Jag har hört att det är bullshit. Man ska ju inte använda det i anslutning till amningen kanske för att de kanske kunde mixa ihop det. Men det behöver man ju inte.. suck.. vet varken ut eller in ;)
    Jaha... nåja, jag tycker vi är rätt unga ändå.. Men ja, förstagångsföräldrar blir säkert mer åtgångna. Jag hade ju jordens lugnaste (samma) BM redan förra gången och min BVC tant är precis likadan. "Om du inte känner att det ÄR rätt så kommer det aldrig bli rätt" var hennes mantra. 

Alltså med amningsnapp menar jag en liten plastbit som du sätter över bröstvårtan när du ska amma för att bebisen inte ska suga direkt på det såriga området. Eller om man har platta bröstvårtor kan den behövas för att bebisen ska få tag överhuvudtaget. 
    Vanlig napp hade vi såklart också hemma, men den fick ligga och vänta i någon vecka innan den började användas trots att amningen satt på en gång.  

• roxylady
    Pebbles82 skrev 2012-01-11 11:16:27 följande:
    Jaha... nåja, jag tycker vi är rätt unga ändå.. Men ja, förstagångsföräldrar blir säkert mer åtgångna. Jag hade ju jordens lugnaste (samma) BM redan förra gången och min BVC tant är precis likadan. "Om du inte känner att det ÄR rätt så kommer det aldrig bli rätt" var hennes mantra. 

Alltså med amningsnapp menar jag en liten plastbit som du sätter över bröstvårtan när du ska amma för att bebisen inte ska suga direkt på det såriga området. Eller om man har platta bröstvårtor kan den behövas för att bebisen ska få tag överhuvudtaget. 
    Vanlig napp hade vi såklart också hemma, men den fick ligga och vänta i någon vecka innan den började användas trots att amningen satt på en gång.  

Haha ja men det tycker jag också Jo absolut det tror jag också.. Gud vad skönt! Min BM har jag alltid gillat också. Bara att just detta gillade jag inte.. suck..

Jo jag förstod det.. beskrev nog lite klantigt där tror jag Det är en sådan på bröstvårtan jag har införskaffat och tänker ha med mig upp till BB. Ja man har ju rättså platta. Blir dom verkligen som spenar av att man ammar eller behåller dem sin form? För vad BM från föräldragruppen sa så ändras dom inte pga amning. Man har samma bröstvårtor hela tiden. Man vill ju inte få spenar heller riktigt..

Och så var det vanliga nappar som hon inte tyckte att jag skulle ta med mig alls. Men det kanske är så.. men att ha det hemma är ju bra. Det har vi i alla fall hemma ändå Kan väl vara rättså skönt att ha på natten om bebis vill ha napp?
  • Isssan

BF+1 och igår fick jag riktiga känningar i ryggen. De gick till slut att somna men direkt på morgonen började det igen.. Gick en promenad innan jag kom till BM och fick stanna upp under en sammandragning och andas. Kan det vara på G.. Träffade BM som försökte göra en hinnsvepning men fick inte riktigt tag om tappen då den var lite tillbakadragen fortfarande men hon kände att den var mogen och trodde att det inte är lång tid kvar nu . Grattis till alla er som fött och Lycka till alla vi som snart ska få njuta av våra bebisar  

• Sapato

Paet: Fick både amningsnapp och vanliga nappar på BB med sonen då det behövdes. Denna gång tänkte jag ta med det själv också ifall vi inte har samma tur att få det ifall det behövs.
    Ersättning kan väl vara super att ha hemma.
    Om min amning strular köper vi det på vägen hem, vår ica här i huset har öppen 7-22 varje dag eller statoil 500m bort som är öppet dygnet runt.

Idag ska jag packa Bb-väskan + sonens väska ifall han måste sova borta.
    Känns som jag ska glömma något, tur vi bor nära sjukhuset 5min med bil.

Nu drar måste jag ut och se människor, blir förvrastlös här hemma

• Sapato

Stava kan jag inte.. Haha. Drar ut lite nu för är så rastlös menar jag

• roxylady
    Sapato skrev 2012-01-11 11:32:19 följande:
    Paet: Fick både amningsnapp och vanliga nappar på BB med sonen då det behövdes. Denna gång tänkte jag ta med det själv också ifall vi inte har samma tur att få det ifall det behövs.
    Ersättning kan väl vara super att ha hemma.
    Om min amning strular köper vi det på vägen hem, vår ica här i huset har öppen 7-22 varje dag eller statoil 500m bort som är öppet dygnet runt.

Idag ska jag packa Bb-väskan + sonens väska ifall han måste sova borta.
    Känns som jag ska glömma något, tur vi bor nära sjukhuset 5min med bil.

Nu drar måste jag ut och se människor, blir förvrastlös här hemma
    Okej det var ju bra! Vet faktiskt inte om man får det här uppe så tar med mig i värsta fall tänkte jag. Okej! Så det kan vara bra att ha någon napp med sig ändå kanske?

Känner så jag också faktiskt. Kan ju kännas mindre stressande att ha det. Ja jo vi kan ju egentligen också köpa det på vägen hem.. men känner att är man trött och bara vill raka vägen hem så har vi det. Vi har ju iofs 5min med bil till affären, till den som vi brukar handla på då. Har en på 10min gångavstånd men det orkar man ju inte nyförlöst kanske, plus att de har inte riktigt allt. Men skönt att ni har allt i huset Perfekt ju!

Okej! Jag har också försökt packa den lite. Men har inte fått ned något till oss ännu.. bara bebis. Känns som att dem kläder man vill ha med sig dit använder man ju nu. Så blir nog mitt i sista stund.. samma sak med hygienartiklar å sånt.. det använder man ju nu med. Hihi ja vi bor också så nära sjukhuset! Så det känns ju inte så farligt ändå
    Hur många ombyten ska du ha till bebis?

Okidoki! Ha så trevligt på promenaden eller vad du ska göra hehe