• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • zatori

paet: På vår föräldrautbildning i måndags diskuterade vi amning. Min bm propagerade inte alls för att alla MÅSTE amma, vilket kändes väldigt skönt. Skit i vad din barnmorska säger! Gör som du själv vill, ingen kan tvinga dig till något. Det är dina bröst och ditt barn!

• Sapato

Det är OKEJ

Har inte bestämt men tror 2st av varje i 50 och 56.
    Men blir nog heldräkter så tar inte så stor plats.
    Sonen hade 50 länge och gissar på att denna lille kille i min mage är ungefär lika stor.

Hur mycket packar ni andra med er??

• roxylady
    zatori skrev 2012-01-11 11:45:27 följande:
    paet: På vår föräldrautbildning i måndags diskuterade vi amning. Min bm propagerade inte alls för att alla MÅSTE amma, vilket kändes väldigt skönt. Skit i vad din barnmorska säger! Gör som du själv vill, ingen kan tvinga dig till något. Det är dina bröst och ditt barn!
    Gud vad skönt att de var så! Även på vår föräldrautbildning så var de likadana där.. antar att hela mitt MVC är så! Suck.. jag som verkligen inte behöver det.. kan ju bara gissa hur BVC som ligger i samma kommer att vara på mig om det inte funkar.. uhh.. Skönt i alla fall att de är öppna för annat hos er också!
    Exakt! Men så känns det inte när de håller på sådär.. men men. Såklart man hoppas på att det kommer att funka ändå! Man vet ju inget Hur känner du inför amningen?
    Sapato skrev 2012-01-11 11:47:05 följande:
    Det är OKEJ

Har inte bestämt men tror 2st av varje i 50 och 56.
    Men blir nog heldräkter så tar inte så stor plats.
    Sonen hade 50 länge och gissar på att denna lille kille i min mage är ungefär lika stor.

Hur mycket packar ni andra med er??
     Hahahaha! Vilken tur Har förmåga att upprepa samma ord lite för många ggr ibland när jag svarar på fler frågor :p

Okej! Ja men så har vi också packat. En storlek av varje. Ja 50 är väl det vanligaste de har?
    Man är ju nyfiken på hur stora de är nu Jag kan inte tänka mig att min är så stor.. har inte särskilt stor mage och tycker inte att den är tung alls faktiskt! Konstigt nog.. Enda som är jobbigt är att ta sig ur sängen. Men annars är det nemas problemas! Hur har du det? 
  • minjalin
    Moniqe1979 skrev 2012-01-11 10:54:08 följande:
    typiskt att det la av även för dig... man blir så besviken...
    Ja :( Men hellre att det lägger av än håller på och gör ont konstant till ingen nytta. Men det släpper ju lite slemmis sen 2 veckor tillbaka (var likadant när jag väntade sonen och sen gick hela på riktigt under förlossningen) men det har hittills bara varit halvgenomskinliga sega klumpar, men nu var det mer gult och en liten liten blodprick i så nu känner jag mig liiiiite hoppfull igen att den kanske ändå tänker hålla sig runt bf. Även om jag vet att det egentligen inte betyder nånting. Men har aldrig haft tillstymelse till blödning varken under denna eller förra graviditeten :P
  • Noras
    roxylady skrev 2012-01-11 10:29:46 följande:
    Fy vad jobbigt Leia hoppas att det sätter igång ordentligt imorgon nu då!!

Jag måste få gnälla lite. Var nyss hos BM och det kändes som att hon tvingar mig att amma. Jag vet ju inte nu idag om jag vill det förens jag provat. Men hon sa att man inte får ge upp förens efter MÅNADER av försök. Vadå inte FÅR??? Det handlar inte om att ge upp. Det handlar om att känns det bara fel så kommer inte barnet att gilla det heller. Jag vet att alla BMs är utbildade i att propagandera om amning. Men man behöver väl inte känna sig tvingad?? Tanken just nu att en mun ska täcka hela min bröstvårta skrämmer mig ju. Det hjälps inte att jag säger det. Varför känns det som att man inte får bestämma över sin egen kropp????? Blir tokig, arg och ledsen Trodde inte min BM var såhär. Hon är så bra i allt annat!
    Känner igen mig allt för väl i det du skriver. Jag var väldigt ung då jag fick mitt första barn och "vågade" inte riktigt säga ifrån till amningen. Min dåvarande BM sade samma sak till mig då jag tog upp om amningen, och då jag låg på BB så var det amning, amning och åter amning. Jag sade till den ena sköterskan en gång att jag inte riktigt tyckte om hela saken med att amma. Då fick jag en blick av henne som sa mer än tusen ord om hennes åsikt, och så fick jag till svar att "alla mammor ska amma sitt barn!"
    Sköterskor kom in i rummet med jämna mellanrum och krånglade på med mina bröst hit och dit, dag ut och dag in, och jag vågade inte säga ifrån någon fler gång, trots att det var bland det värsta jag hade varit med om. Jag mådde verkligen illa åt alltihopa! Rynkar på näsan Till saken hör också att mitt barn hade svårt för att ta bröstet och det ville inte alls fungera. Då en av sköterskorna började prata om att det skulle sättas amningsnapp på mina bröst också så började jag att  mata ur flaska "i smyg", och då de kom in för att krångla på så sade jag att jag redan hade ammat.
    Nu den här gången så kommer jag inte ens att försöka amma. Har satt ner min fot direkt med det! Känner mig illamående bara jag tänker på det, och jag har också meddelat att jag inte tänker amma. Sen får de tycka och tänka precis vad f*n de vill om mig där på sjukhuset, hos BM osv. Man är inte en sämre mamma bara för att man inte ammar!
    Jag tänker ha gosiga matstunder med mitt barn, inte stressande och irriterande matstunder där både jag och barnet bara blir frustrerade!
    Skulle jag vara du så skulle jag säga precis vad jag tycker och tänker, och rent ut sagt skita i vad BM, sjukhuspersonal m.m. säger till dig. Matstunderna ska vara något härligt mellan förälder och barn, och det blir det inte om mamman ska utsättas för sådant som hon inte tycker känns bra! Sådant känner även barnet av!
  • zatori

paet: Jag vill jättegärna amma om det känns bra och om det funkar som det ska. Men jag tänker inte göra det till varje pris! Jag har flera vänner som tyckt det varit skitjobbigt psykiskt och man kan ju omöjligt veta innan om man kommer tycka det är sådär mysigt som många gör, eller om man bara känner sig som en mjölkmaskin och mår dåligt över det. Men jag har tänkt att testa om förutsättningarna finns där. :) Men som sagt, inte till varje pris!

• Serendipitet
    partouze skrev 2012-01-11 12:19:34 följande:
    Har haft värkar i 4 timmar ni :) hoppas de inte avtar denna gången!!

Håller tummen på att det inte avtar utan är på riktigt :) Lycka till!
  • roxylady
    Noras skrev 2012-01-11 12:19:12 följande:
    Känner igen mig allt för väl i det du skriver. Jag var väldigt ung då jag fick mitt första barn och "vågade" inte riktigt säga ifrån till amningen. Min dåvarande BM sade samma sak till mig då jag tog upp om amningen, och då jag låg på BB så var det amning, amning och åter amning. Jag sade till den ena sköterskan en gång att jag inte riktigt tyckte om hela saken med att amma. Då fick jag en blick av henne som sa mer än tusen ord om hennes åsikt, och så fick jag till svar att "alla mammor ska amma sitt barn!"
    Sköterskor kom in i rummet med jämna mellanrum och krånglade på med mina bröst hit och dit, dag ut och dag in, och jag vågade inte säga ifrån någon fler gång, trots att det var bland det värsta jag hade varit med om. Jag mådde verkligen illa åt alltihopa! Rynkar på näsan Till saken hör också att mitt barn hade svårt för att ta bröstet och det ville inte alls fungera. Då en av sköterskorna började prata om att det skulle sättas amningsnapp på mina bröst också så började jag att  mata ur flaska "i smyg", och då de kom in för att krångla på så sade jag att jag redan hade ammat.
    Nu den här gången så kommer jag inte ens att försöka amma. Har satt ner min fot direkt med det! Känner mig illamående bara jag tänker på det, och jag har också meddelat att jag inte tänker amma. Sen får de tycka och tänka precis vad f*n de vill om mig där på sjukhuset, hos BM osv. Man är inte en sämre mamma bara för att man inte ammar!
    Jag tänker ha gosiga matstunder med mitt barn, inte stressande och irriterande matstunder där både jag och barnet bara blir frustrerade!
    Skulle jag vara du så skulle jag säga precis vad jag tycker och tänker, och rent ut sagt skita i vad BM, sjukhuspersonal m.m. säger till dig. Matstunderna ska vara något härligt mellan förälder och barn, och det blir det inte om mamman ska utsättas för sådant som hon inte tycker känns bra! Sådant känner även barnet av!
    Ja jag förstår inte riktigt hysterin i det hela.. Varför kan man inte bara få göra som man vill om man redan har försökt?? Nu har ju jag aldrig gjort detta förut.. men tanken redan nu får mig att rygga. Det är inte så förutsättande tror jag att jag kommer att amma. Just det där med sjukhuspersonalen att de kan vara och klämma å hålla på har jag sagt till om. Det står i min sammanfattning och även i mitt fl-brev att jag vill inte att dom ska vara det. De kan ge tips med ord men inte med händer. Sedan kommer jag nog skicka ut dem eller tvinga dem att släppa hem mig om de håller på. Kommer att sätta ned foten och säga att jag blir arg om de tvingar mig till saker jag inte vill. Det värsta av allt var att BM sa att ALLA känner så i början att de inte vill. Det är ju rent bullshit det också.. Så säger hon bara för att hon vill att man ska tvinga sig själv. Varför ska man tvinga sig själv till något man inte vill? Känner mig så arg och besviken över detta faktiskt.

Gud vilket skit att de var in och klämde på dig hela tiden. Jag skulle bli skogstokig!!! Ja men det är super att du verkligen satt ned foten! Vad säger dom tillbaka nu då? Hoppas att de inte har mkt att säga då!! För de har de ju egentligen inte. Precis!! Barnet känner ju också av det.. mkt bättre att ha mysiga matstunder tillsammans.. annrs kommer man tycka att allt är ett helsike.. visst har jag hört att många kan känna att det är ett helvete precis innan det rinner till men att det sedan släpper. Men om det inte gör det efter det så borde man ju kunna börja flaskmata. Vilken ersättning använde du? Och kommer att använda? Kan ingenting om ersättning faktiskt. 
    Jo jag ska försöka att stänga det ute.. men man ju inte låta bli att bli lite ledsen :/
  • roxylady
    zatori skrev 2012-01-11 12:22:30 följande:
    paet: Jag vill jättegärna amma om det känns bra och om det funkar som det ska. Men jag tänker inte göra det till varje pris! Jag har flera vänner som tyckt det varit skitjobbigt psykiskt och man kan ju omöjligt veta innan om man kommer tycka det är sådär mysigt som många gör, eller om man bara känner sig som en mjölkmaskin och mår dåligt över det. Men jag har tänkt att testa om förutsättningarna finns där. :) Men som sagt, inte till varje pris!
    Samma här! Man vill ju inte göra det till varje pris. Ska ju kännas bra i det stora hela. 
    Precis.. man har ju ingen aning förens man provat. Så ska ju prova som sagt innan jag säger nått. Men är beredd på att jag inte kommer att vilja precis som att jag kanske kommer att vilja. 
    Ja att gå runt som en mjölkmaskin och bara känna sig som det måste vara skit..

Har en vän som vars vän inte ville sluta amma för att då blir ju barnet inte lika beroende av henne mer. Alltså? Är inte det lite egoistisk till och med? Tycker att pappan gärna kan mata ca varannan till var fjärde gång i alla fall! De ska ju knyta band de med. 

Men vi får ju hålla tummarna på att det funkar för oss alla