• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • roxylady
    Alltochinget skrev 2011-06-09 19:59:19 följande:
    Vi har rätt fullt upp så tiden går nog snabbare än man tror :) Har inskrivning 11 juli och KUB 13 juli och då hoppas jag att vi får se en frisk och pigg bebis på UL :)
    Vad ska ni göra 4 juli? :)
    Jasså? Får ni KUB? Eller får alla det? Blev lite nyfiken bara då jag trodde det var för dom som har haft det svårt att få barn eller är i högre ålder? Vill också!!

Vi ska in och ta prover då för första gången och se så att jag har rätt värden. Kanske man kan flörta till sig att få lyssna på hjärtljud då :) De säger att det är inskrivning, men de tog alla våra uppgifter osv senast och senaste dagens mens osv.. så man kunde se vilken vecka jag var i å sådant. Låter som inskrivning för mig :)
  • curiosa
    misssally skrev 2011-06-09 20:19:09 följande:

Är det någon som vet vad ett normalt HB-värde ska ligga på :) Jag var på inskrivning igår och hade ett Hb på 119 vilket hon sade var normalt, tillochmed lite över.. Är det något farligt tro? Jag är i v9 (8+4)

Ett HB på 119 är normalt men högt är det verkligen inte.
    På labbet på den vct jag praktiserar nu så är referensvärdena på kvinnor mellan 116-140 (övre gränsen är jag inte 100 på nedre vet jag då jag hade det idag)
    Tog hon det kapillärt eller venöst?
    Om kapillärt tog hon två så du fick ett medelvärde?
  • Pebbles82
    misssally skrev 2011-06-09 20:19:09 följande:

Är det någon som vet vad ett normalt HB-värde ska ligga på :) Jag var på inskrivning igår och hade ett Hb på 119 vilket hon sade var normalt, tillochmed lite över.. Är det något farligt tro? Jag är i v9 (8+4)

Hb är en mätning av järn som cirkulerar i blodet. Har du för lite blir du trött, hängig och kan känna dig sjuk. Övre gränsen är någonstans runt 140 och nedre är runt 115 ungefär. Jag låg på mellan 95-105 förra graviditeten och fick äta höga tillskott, nu idag på inskrivningen låg jag på 123 och hon ville att jag redan skulle börja äta. 

Dessutom lämnar man ju numera ett stort blodprov (i tub) som berättar hur mycket järn man har i sina depåer, för även om du har ett OK järnvärde kan depåerna vara nästintill slut och då blir du trött ändå.

Men för din del låter det bara som att du hade ett helt normalt värde! :)

(De säger i regel till om det är något att oroa sig för!) 
  • Miamarianne
    Butikslager skrev 2011-06-09 13:43:31 följande:
    VUL:et gick bra och vi såg foster med hjärtslag! 
    Åh vad mysigt :) Måste vara en lättnad att ha den biten avklarad. 
  • Alltochinget

Paet, alla blir erbjudna kub i vår kommun oavsett ålder och riskgrupp. Men det är olika i olika landsting vet jag. Min BM sa att oftast är det bara de över 35 som får göra kub. Hon sa även att jag inte alls är i riskgruppen men jag vill ändå göra det. Mest för att få se lillen innan RUL vid halvtid. Så länge vill jag inte vänta :)

Hoppas myran vill stanna i magen till januari <3
  • Alltochinget

Jag har föresten inte varit hos BM nån gång. Ska inte dit förrän inskrivningen 11 juli. Tyckte det var konstigt att jag inte ens fick ett hälsosamtal :S

Hoppas myran vill stanna i magen till januari <3
  • roxylady
    Alltochinget skrev 2011-06-09 22:22:10 följande:
    Paet, alla blir erbjudna kub i vår kommun oavsett ålder och riskgrupp. Men det är olika i olika landsting vet jag. Min BM sa att oftast är det bara de över 35 som får göra kub. Hon sa även att jag inte alls är i riskgruppen men jag vill ändå göra det. Mest för att få se lillen innan RUL vid halvtid. Så länge vill jag inte vänta :)
    Alltochinget skrev 2011-06-09 22:24:16 följande:
    Jag har föresten inte varit hos BM nån gång. Ska inte dit förrän inskrivningen 11 juli. Tyckte det var konstigt att jag inte ens fick ett hälsosamtal :S
    Undra varför alla gör olika för :( Jag kommer få vänta till v18 fick vi papper om när vi var där första gången..
    Läskigt om man växer fast bebis kanske inte skulle leva.. gå i ovishet så länge.. blir ledsen när jag tänker på det.

Vet att man inte ska tänka så, skriver ju det själv här inne hela tiden.. men iaf. Hittar dessutom ingen privat barnmorskemottagning här heller :( Suck.. Är så avis.. detta borde alla få i alla kommuner.

Ja det var konstigt.. men jag skulle hellre skippa den för att få göra KUB ganska snart ändå. Vad man ska äta och inte + infoböcker kan man ju skaffa information om på egen hand.. Så var glad åt att du får komma in och göra en sådan :)
  • zatori
    Ja, det lät konstigt! Min BM kallade mig oss på hälsosamtal bara några dagar efter att jag ringt dit och sagt att jag var gravid. Vilken vecka är du i på inskrivningen? När är vanligast att göra inskrivning? Vi kommer bara vara i vecka 8.
  • bumbi 84
    vissa har ett sammanslaget hälso och inskrivningsmöte
    Nova ♥070227♥ Luna ♥090107♥ Mila ♥100724♥
  • Missoctober88
    Snösport skrev 2011-06-09 15:33:49 följande:
     Var beredd för snart kommer min vitamin lista...sista året har jag typ kört hårt på vitaminer innan dess bara mitt val kvinna och folsyraoch ja jag är piggare, bättre psyke (tränar mentalt för jag har ju varit oförklarligt barnlös ett bra tag då behövs positivitet)

Jag tar :
    Mitt val kvinna
    Folsyra             (finns på apoteket..käkat i 1 1/2 år)
    D-vitamin         (solen!! så starta med det till hösten så faller man inte in i tröttheten= funkar)
    b12 vitamin      (ska fråga om det jag kan fortsätta, det är bra om man vill bli gravid)
    Omega-3          (äter jag några ggr/ vecka de veckor jag inte äter fisk 4 ggr nu innan åt jag det mer )
    E-vitamin           (är bra om man som äldre har tunn slemhinna där ägget ska fästa...tar inte detta mer än ngn gång/vecka då jag inte är säker på om det är så bra som gravid...måste kolla)

Vi, sambon och jag äter också endel pumpakärnor= zink   och gojibär (dyrt men gjort småpåsar m 15 g i )Gojibär är en uppiggande liten sak 15 g/dag så blir mannens simmare fler och piggare men nu har vi det i vårt "godis" dvs nötter/pumpakärnor/gojibär. Det ökar fertiliteten och lusten hos bägge könen och det piggar upp...mest känd för uppiggande effekt.
    Jo så det är ju lite överdrivet kanske men pigg är jag
    Oj vad mycket :) Jag äter multivitamin och folsyra än så länge men ska börja med omega 3 :)
Svar på tråden Januaribebis 2012