• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • LillaEko

Oj, vilka har ni att välja på då?
    Här är det ju massa olika bolag, så jättesvårt att veta vilken som är bäst. 

• Someday

Vad ser ni som fördel med en gravidförsäkring? Jag har svårt att bestämma mig om för eller emot.

• Snusmumriken80
    LillaEko skrev 2011-07-02 10:33:02 följande:
    Oj, vilka har ni att välja på då?
    Här är det ju massa olika bolag, så jättesvårt att veta vilken som är bäst. 
    Det är antingen en "halvförsäkring, där det bara gäller på Åland eller en helförsäkring som även godkänns utomlands. Den ena kostar 80euro, ca 800kr och den andra kostar 165e, ca 1600kr. Ganska givet att ta helförsäkringen här:)
  • chicopico

Angående försäkring så tänk på att teckna ny försäkring när barnet är fött! 
    Jag tog en som gällde till barnet var 6månader och skulle sen teckna ny men eftersom min dotter hade haft lite problem med magen så var där inget försäkringsbolag som ville ge henne en ny försäkring.
    Så för er egen och barnets skull så är de bäst att teckna en ny direkt så inga "problem" hinner uppstå. 

• Moniqe1979

"fördelen! mend gravid försäkring om man tar tex den man betalar för hos trygghansa är att barnet är försäkrat även från början ÄVEN om det uppstår komplikationer vid förlossningen som kan leda till tex celebral pares skada etc, är inte barnet försäkrat i magen kan man sen få svårt att få försäkra ett barn som "råkat illa ut" från början så att säga.

bra om man behöver extra över vakning och blir inlaggd på sjukhus i slutet då betalar ju försäkrningen kostanden för att ligga (inlaggd/dygs avgiften + lite till)

samt OM det värsta skulle ske man förlorar barnet under förlossningen så kan det ju vara bra att inte hamna i ekonomisk kris för att sorg räknas inte som sjukdom enligt försäkrningskassan
    När vi förlorade vårat barn i v 20 tyckte försäkringskassan att jag skulle återgå till ett rätt fysiskt krävande jobb redan 7 dagar efter förlossningen (och som nybliven mamma rekomenderas man ju ej lyfta/bära tyngre än barnets vikt tills kroppenrent fysiskt  är läkt vilket jag verkligen INTE var efter 7 dagar) sen mentalt tog det ju ännu längre tid innan man orkade med vardagen.

De allra flesta skulle kanske inte behöva ha någon graviditets försäkring men jag tyclker verkligen den är BRA om man skulle råka ut för något och det vet man ju aldrig i förväg.

• Moniqe1979
    chicopico skrev 2011-07-02 11:27:14 följande:
    Angående försäkring så tänk på att teckna ny försäkring när barnet är fött! 
    Jag tog en som gällde till barnet var 6månader och skulle sen teckna ny men eftersom min dotter hade haft lite problem med magen så var där inget försäkringsbolag som ville ge henne en ny försäkring.
    Så för er egen och barnets skull så är de bäst att teckna en ny direkt så inga "problem" hinner uppstå. 
    den jag hade på trygg hansa med samuel gällde oxå till 6 månader och var inga problem att förlänga den så den automatiskt gick över och blev en "trygga barn" försäkring efter 6 mpnader.
  • chicopico
    Moniqe1979 skrev 2011-07-02 11:29:06 följande:
    den jag hade på trygg hansa med samuel gällde oxå till 6 månader och var inga problem att förlänga den så den automatiskt gick över och blev en "trygga barn" försäkring efter 6 mpnader.
    Nä men då antar jag att din son var helt frisk? Min dotter hade problem med förstoppning och magont och då gick den inte att förlänga
  • minneli

Jag tecknade gravidförsäkring förra gången hos länsförsäkringar, då var det gratis upp till 6 mån men sen fick jag inte förlänga den eftersom min dotter hade blåsljud. Jag kunde teckna olycksfallsförsäkring men inget mer.

Jag fick teckna hos lärarförsäkringar, där krävde de inte att man fyllde i ngn "hälsoblankett". Sånt där är helt sjukt. De som behöver försäkringen får inte teckna och de som inte behöver får ungefär. Både jag och hon är tecknade där eftersom jag inte heller fick teckna livförsäkring hos länsförsäkringar. Grrr.

Nu ska vi snart iväg på bröllop. Dottern ska vara med på själva vigseln men inte på festen. Hon ska åka iväg till Norge och bo i husvagn med sin farmor och farfar. Har aldrig varit borta ifrån henne så länge. Men det är ändå bra tajmnat eftersom jag ska börja jobba 100% till veckan och kommer vara supertrött = inte världens bästa mamma.

• Jessica82

hallo tjejer... har en fråga om folsyran. den rekomenderade dosen är väll 400? det för väll ingen skada om man får i sig tex 600 eller 800?

• LillaEko

Vad jag har hört tecker även vissa av försäkringsbolagen ev komplikationer för modern. 
    Har en kompis som inte moderkakan kom ut på så hon fick opereras och ligga inne längre, fick sen ut pengar för det.
    Nu när vi kollar så vill vi gärna att det ska täcka vissa sjukdomar ju och även vara en bra barnförsäkring som man kan förlänga.

Ingen som har erfarenheter av if? Tycker deras gravförsäkring ser grymt bra ut annars. 

Svar på tråden Januaribebis 2012