• got2b

Januaribebis 2012

ccecy skrev 2011-08-20 20:17:23 följande:
    kollade!:) jag längtar tills jag börjar se att jag får mage också!:) okej vad roligt, känns de spännande? eller du hunnit vara på något ul redan, vilken vecka är du i då du har ditt rul? : )
    Din kommer med ska du se =) Kanske blir sent eftersom din mammas kom sent.
    Ja det ska bli riktigt spännande. Vi har varit och kollat innan så den lever. Har varit med om ett MA innan så jag vågar inte riktigt hoppas förrän bebis är ute.
    Jag kommer vara i v 19 (18+3) när jag har rul. Du då?
  • got2b
    ccecy skrev 2011-08-21 06:34:54 följande:
    Beklagar MA :/ Jag kommer vara i v 18 (17+4), Men det är ju min första graviditet o destu längre den går desto oroligare blir jag att något skall gå fel :/ Jag har bara kollat hjärtljuden så vet ju iaf att hjärtat slår:) vilken vecka var du i då du fick veta att de blivit MA?
    Jag var i v 8 eller 9 och blev skrapad i v 11. Jag har också hört hjärtat slå så hoppas den är hel och frisk med bara.
  • got2b

Grattis till lyckade rul och lycka till ni som ska nu i dagarna Glad
    Vi har inte rul förrän nästa onsdag (v.18+3 då).

• got2b

Jag kan inte heller gå och prata massa samtidigt. Blir väldigt andfådd uppför trappor och så också.

Är det någon mer som rider förresten? Ingen som skrivit nåt om det så jag kanske är ensam..

• got2b
    Krikiz skrev 2011-08-26 13:41:47 följande:
    Jag är också en inbiten hästtjej
    Har dock dragit ner på antalet ridpass för att få ihop logistiken här hemma, men jag hoppas på att kunna fortsätta så länge det bara går. Om inte annat får det bli mycket skrittarbete eller longering på slutet. Hoppas också på att kunna komma igång igen så snabbt som möjligt efter förlossningen, men det ställer ju lite krav även på sambon, då det är en bit till stallet
    Jag har ingen egen häst då jag inte har tillräckligt med tid för det. Men rider lektion en gång i veckan för att hålla igång. Hade häst för många år sedan men sen kom skola och stadsboende i vägen och sen har det inte blivit av. Tog upp ridningen på allvar igen för två år sedan. Känner att ett pass i veckan räcker gott och väl för tillfället. Får se hur länge jag orkar rida bara. Förra helgen var jag helt slut efteråt Glad
    Min sambo har sagt att han gärna är ensam med bebis eller följer med när jag börjar rida sen igen. Hoppas man kan komma igång ganska snabbt sen. Har hört att stabiliteten i magen tar ett tag att få igen..
  • got2b

Jag är i v 18 nu (17+6). Pratade med min bm om ridningen och hon sa att fram till v 20 är det oftast ingen fara om det skulle hända nåt. Barnet låg ganska skyddat fram tills dess. Sen så klart, en välriktad spark i magen eller om man landar på mage kanske inte är så bra. Jag kommer nog rida ett par veckor till i alla fall. Kanske hade ridit längre om det varit min egen häst som jag kände väl och visste var supersnäll. Nu blir det ju lite olika hästar som rids, dock inga vildingar Flört

• got2b
    minjalin skrev 2011-08-27 14:49:36 följande:
    Jag sa aldrig att jag gåt tupp 4 kg (dom vägde mig inte) utan hon tittar nog mer på hur jag ser ut, men är ju inte så man ser revbenen och så men är uppe på min startvikt (56 kg) förra grav om ett kg. Och som sagt så mår jag ju bra så det är nog ingen fara. Min mamma rasade i vikt när hon hade fått sitt första barn (47 kg och 168 lång) och då åt hon som en häst för att hålla vikten men tog lång tid att jobba sig tillbaka till sin vanliga vikt. Jag fick likadant när jag började amma. Åt så mycket jag bara kunde men rasade ner till 51 kg och är 165 cm lång men det är ju precis gränsen till undervikt och så kan man ju lägga till att jag är otränad nu vilket jag inte var innan. Muskler väger ju det med. Så det verkar vara nåt ärftligt. Hennes ämnesomsättning var helt normal och det är min också för dom tog prov på det på inskrivningen. Så jag oroar mig inte så mycket. Och om jag tänkt på att nämna att jag ändå gått upp 4 kg denna grav så hade hon kanske sagt att då är det ju bra men jag tänkte inte på att säga det. Det är ju mest för sin egen skull man ska försöka lägga på sig och äta ordentligt, barnet tar ju vad det behöver ändå. Men jag hade brist på allt efter förra grav och mådde pyton och var nästan deprimerad av att vara så trött hela tiden så jag gick till en närings- och fytoterapeut och fick överdosera massa vitaminer och mineraler och fick kostråd under 3 månader plus att jag slutade med gluten (har ingen konstaterad glutenintolerans men är mycket bättre i magen när jag inte äter gluten och blir dålig så fort jag äter det) och det kan ju göra att man inte tar upp näringen som man ska så jag hoppas inte det blir likadant den här gången. Och den grav hade jag inga problem att äta men uppenbarligen hjälpte det inte ;) Så bara du vet med dig att du äter så är det ju ingen fara. Vissa är smalare än andra och som sagt så är det i alla fall ingen fara för bebisen :) Men man ska ju gärna orka ta hand om bebis sen också :p
    Får se vad min bm säger sen då. Startvikt var 56kg (176cm) och nu väger jag 61kg. Men är naturligt smal och har nog som du, hög ämnesomsättning. Hela pappas släkt är långa och smala så det kommer väl därifrån. I början av graviditeten åt jag typ hela tiden. Nu börjar det nog bli lite trångt verkar det som för jag blir mätt ganska fort.
    Har ätit vitaminer som man ska och ska börja med järntabletter om ett par veckor.
  • got2b
    Zaarah1984 skrev 2011-08-29 09:47:31 följande:
    Lullebo - Grattis till ett lyckat RUL! Skönt att allt är bra med bebisen.

En fråga till er som äter järntabletter... Jag började med mina igår och tar den på morgonen. Dock har jag ingen aning om vad jag ska äta till frukost längre då jag alltid äter något med kalcium (yoggi, fil, gröt med mjölk osv.) Vad ska jag äta i stället? Kan ju inte vänta i evigheter med frukosten för att tabletten ska hinna tas upp... Tips?

Sen tänker jag passa på att gnälla lite också, har försökt få tag på MVC här i Halmstad sedan i torsdags men varje gång jag ringer säger de att "de kan inte  ta emot fler samtal för dagen" och då ringer jag inte ens sent under telefontiden. Blir tokig, vill ju ha mitt moderskapsintyg och fråga barnmorskan saker.
    Jag fick rådet att ta tabletten på kvällen, precis innan läggdags tillsammans med ett stort glas juice. Ska börja med mina om nån vecka.
  • got2b

Jag kände precis de första riktiga sparkarna! Plus att jag såg en av dem utanpå. Skrattande (18+1 idag)

Svar på tråden Januaribebis 2012