• got2b

Januaribebis 2012

Mea skrev 2011-11-24 18:43:39 följande:
    Hur mår ni nu? Jag tycker att det har blivit väldigt jobbigt att böja sig ner.. magen växer mer o mer för varje dag känns det som, så det är ju inte konstigt att den är ivägen..

Har era små vänt sig rätt än? Här har vi en liten som trivs med att ligga på tvären..
    Inte helt lätt att ta på sig skor nu när magen är i vägen.

En till som ligger på tvären här. Får hoppas den vänder sig rätt snart.. Ska till bm om två veckor och se om den lagt sig rätt då annars blir det nog nåt ultraljud tyckte jag hon sa.
  • got2b
    fair skrev 2011-11-25 03:09:55 följande:
    Meh84 & Mea: Min lilla ligger lite som hon vill ännu. Jag kunde känna exakta positionen för huvudet förut men nu vet jag inte alls, men jag känner sparkar både uppe och nere och just nu på insidan höger sida bäckenet så hon far runt som hon vill. Ska till bm 2/12, kommer vara i v34+0 då. Vet inte vad som händer om hon inte lagt till sig då. Men de kan ju vända sig så sent som i v 36/37 om jag inte minns fel.
    Brukar kunna känna huvudet och det är på olika ställe varje dag verkar det som. Sparkar och boxningar känns både upp, ner, höger och vänster. Min mamma börjar undra vad det är för litet monster jag har där inne Flört
    Har din bm sagt nåt till dig vad du ska göra om vattnet går nu när den ligger som den gör? Min sa att jag skulle lägga ben och rumpa högt och ringa ambulans.

I natt, när jag som vissa andra inte kunde sova, sökte jag lite om mina smärtor på insidan av låren. Det är visst foglossning. Frågade ju min bm om det när jag var där sist och hon visste inte vad det var. Fast hon missuppfattade kanske mig när jag förklarade var och hur jag hade ont.

Detta stämmer in på mig: "Smärta nedåt lårens insida eller mellan benen. Smärtan förvärras ofta om du har benen brett isär, promenerar, går upp- eller nerför en trappa eller ändrar ställning dig i sängen."
    Hittade den infon på babycenter.
  • got2b
    Ms J skrev 2011-11-26 07:52:11 följande:
    meh84: Det låter helt klart som foglossning. Mina symtom är de samma och enligt min sjukgymnast är det just det. Det sitter en fog där fram i pubisbenet och en där bak i bäckenbenet. Fråga sjukgymnasten efter en glidmatta, det är toppen på natten!

Missable: tycker du tejpen fungerar? För den är väl för foglossningen? Jag hade min i 4 dagar innan jag var tvungen att återgå till TENS. Jag tyckte den hjälpte lite i början, eller var det önsketänkande från min sida! Hihi

Försöker läsa det mesta som skrivs även om jag inte är så aktiv själv. Det är nära nu för många låter det som, så mysigt och spännande! Trådens första bebis har ju redan kommit! Snart jul med, inte klokt vad tiden går!
    Igår fick jag för första gången ont fram på pubisbenet så det bekräftade väl det. Har inte pratat med någon sjukgymnast eftersom jag inte trodde det var foglossning. Det första jag ska göra på måndag är att ringa min bm och fixa tid med sjukgymnast. Har ju ändå nästan tio veckor kvar till bf och jobba ska jag göra två veckor till. Har förvarnat min chef nu att jag kanske kommer vara ledig någon dag under dessa veckor om det blir för jobbigt.. Igår var riktigt hemskt. Hade ont i magen hela dagen och en vilt protesterande bebis plus ont av foglossningen. Det var såå skönt att komma hem och lägga sig i soffan. Släppte direkt i magen då så jag behövde bara vila.
  • got2b
    fabler skrev 2011-11-27 09:02:22 följande:
    helt rätt.

Tänkte på de när jag va gravid med sonen, hur löser man de när man inte har ett badkar? Vi har alltid haft de så här är de ju inget problem, men hade vi inte haft de så vet jag inte hur jag hade klarat min graviditet på slutet med sonen. Då fick jag lov att ta ett bad nästan varje dag.
    Vi har inget badkar och hoppas inte jag kommer behöva det. Kan ju inte direkt lösa det om jag behöver det heller.

Angående vikten har jag gått upp 13kg sen plusset nu, 10kg sen inskrivningen. Uppgången har stannat av lite nu tycker jag. Eller lugnat sig snarare. Får väl se var det slutar sen. Har ju hela december och januari kvar om den stannar till bf. Rör inte så mycket på mig mer än i jobbet och nu när foglossningen börjat besvära mig blir det nog ännu mindre. Räknar nog med att hamna på +20kg.
  • got2b
    syntetica skrev 2011-11-28 12:12:31 följande:
    Det är sant :) 

Tänkte höra om någon av ev här inne också lider av eksem?  
    Jag har också lite eksem och har haft hela livet. Har ungefär lika mycket nu som i vanliga fall.
    Vet du någon kräm som man får smörja med?
  • got2b
    Haanky skrev 2011-11-29 20:51:29 följande:
    min bebis far runt som en kanon kula överallt i magen huvudet är uppe, nere, höger och vänster var och varannan minut.. ska den inte lugna ner sig och finna sig till rätta snart?? allas e typ fixerade redan... nån mer med en akrobat i magen? är i v 32 nu...
    Samma här.. Är i v 31 nu. Får se vad bm säger nästa vecka.
  • got2b

Stort grattis Västeråsmamman!! Skönt att det gått bra.

Här känns det med som blåmärke på insidan. Vissa dagar är jag väldigt öm i magen. Inte bara som mensvärk utan även längre upp. Bebis ligger ju på olika sätt varje dag känns det som så jag vet inte om det är h*n som sparkar så jag får ont eller om det är nåt annat.

Ni som har foglossning fram, kan man göra nåt för att lindra det? Jag har inte fått tag på min bm nu för hon har semester. Har ont fram och insidan av låren, men inget i ryggen (inte för tillfället i alla fall). Har svårt att lyfta ett ben i taget som när man ska klä sig eller ta på skorna. Så alla tips på lindring är välkomna!

• got2b

anonyym: Enligt min läkare lider jag av orolig tarm. För några år sen gjorde jag gastroskopi som inte visade något och efter andra uteslutningsteorier kom han fram till det. Vet inte om det är just IBS jag har. Mina symptom visar sig oftast när jag ätit saker jag inte borde. Det kan vara flottig mat som pizza, lök, stark mat, bönor osv. Äter jag såna saker brukar jag få extrem magknip och behöva gå på toa direkt. I vanliga fall brukar jag behöva sitta på toa ganska länge och känner inte mig färdig när jag är klar. Lite svårt att beskriva.. Allt som jag mått dåligt av undviker jag i matväg. Jag upplever precis samma som du när man är iväg på middag och sånt. Massa gaser och ont i magen. Men upplever att min mage fungerar bättre nu under graviditeten.

• got2b

Missable: Jag har inte heller haft några sammandragningar ännu så du är inte ensam :)

Svar på tråden Januaribebis 2012