roxylady skrev 2012-01-06 13:02:54 följande:
Ursch vad jobbigt att må så illa

Tror du att ställningen för att försöka underlätta från att spricka gör mkt för flera? Är ju lite rädd för att spricka som sagt..har även skrivit det.. läst om folk som blev uppklippta och sedan igensydda, fick två flikar i underlivet som skaver så hon kan inte leva som vanligt igen för att de gjorde fel? Det gör ju en ännu mer rädd! Ja det där med akupunktur verkar kanon! Hört att dom har det uppe på förlossningen här. Ska absolut prova det om jag känner att jag vill prova det just då. Ursch hoppas man slipper spy under hela förlossningen!!
Ursch och fy.. vad ont!! Jag kommer dö om det känns så :p
Jo man vänjer ju sig säkert på så vis. Ja vi får se hur jag beskriver detta sedan haha. Jo jag förstod din beskrivning

Men jag kan nog inte sätta mig in i HUR ont det gör. Uuhh det återstår att se

Men det är nyttigt att lyssna på andras erfarenheter tror jag! Även om det är så olika för alla. Men ändå! Ont vet man ju att det kommer att göra.. helt klart!
Men en sak jag inte fattar egentligen..(flummiga tankar nu kanske) det är varför naturen skapat oss på detta viset att vi kan gå sönder när vi ska föda våra barn när allt annat är så bra när det är så naturligt som möjligt.. Undrar om förlossningarna är uppstressade på något vis.. vet inte hur mkt djuren går sönder när de föder.. men det låter ju inte hälsosamt i det stora hela egentligen hehe.
Jag vet inte. Det är ju så olika rön om hur man ska föda för att inte spricka. Det sägs ju att mest naturligt är att sitta på huk och föda och att indiankvinnor och liknande gör så, men andra hävdar att det går för fort att vara så upprätt så att man spricker lättare (dock är det bra att vara upprätt innan det är dags att krysta) Vissa säger att det är bättre att föda havsittande eller på alla fyra. En kompis mamma som är bm säger att ligga i gynställning är som att be om att spricka så det är så olika. Här föder flest halvsittandes läste jag nånstans för här är dom överens om att det är minst risk att spricka då men man får föda hur man vill. Ingen som tvingar en att vara halvsittande. Jag tyckte det var väldigt bekvämt så i alla fall i krystningsskedet. Hade ena benet uppe på stödet och andra nere och så var sängens ryggstöd uppe typ så jag halvsatt. Men mest överens är man väl om att bm inte ska försöka styra kvinnan så mycket utan att om kvinnan får krysta när hon känner att hon behöver och får föda i den ställningen hon vill så spricker man oftast minst. Men det är ju vanligare med instrument pga eda och så idag och då spricker man ju lättare eftersom det går fortare plus att kvinnan ofta har svårt att tyda kroppens signaler när hon fått eda eftersom man inte känner krystvärkarna lika tydligt utan får bli tillsagd att krysta. Sen dör ju många kvinnor i barnsäng i fattiga länder och förr i tiden så det är ju så naturen är gjord, att endast de bäst lämpade överlever och för generna vidare. De kvinnorna som inte var gjorda för att föda barn sorterades bort och så är det ju med djur också. Men sen är väl djurbebisar oftast mindre i förhållande till mammans stl. Människan har ju väldigt stort huvud pga vår stora hjärna. Sen är ju egentligen inte människobebisar färdiga när de föds och extremt hjälplösa men skulle vi vart gravida längre hade vi inte kunnat föda barnet för det hade blivit för stort så naturen är ju ganska bra funtad ändå. Sen läkte man väl ihop lite si och så förr, nu sys ju många för funktionens eller utseendets skull, medan vissa sys för att de spruckit riktigt riktigt illa. Jag har också en kompis som syddes fel och hade jätteont efteråt vid sex och så. Anledningen till att hon sprack så illa var att bebisens hjärtslag slutade helt så dom fick lägga sig på hennes mage och trycka ut honom så hon gick sönder och samman. Andra barnet sprack hon ingenting och blev helt återställd där nere från första förlossningen så hon är glad att hon valde bort kejsarsnitt fast hon kunde fått det om hon velat :P
Jag kan inte heller komma ihåg hur ont det verkligen gjorde. Man glömmer det väldigt fort och det är väl tur det ;) Vet bara att jag tyckte det kändes som att ryggen slets i tusen bitar men att försöka minnas smärtan går inte så jag kommer nog känna sen när det är dags att "shit, var det så här ont det gjorde!?" :P