-
Man får en sån ingång i handen så det är helt förberett för dropp om det blir bråttom att sätta det. Så själva nålen får man i men dropp får man bara sen om det behövs.roxylady skrev 2011-12-30 14:02:49 följande:Dom tankarna snurrar för mig också! Men dropp? Är det något alla får? Det har jag inte hört nått om.. Jag är både nervös, förväntansfull, rädd och inte rädd. -
Jag hade inte läst nåt om dyktekniken vid min förra förlossning men tror jag använde mig ganska mycket av den omedvetet. Jag strävade efter att välkomna varje värk och se den som en värk närmare bebis och en värk mindre kvar. Försökte fokusera på en värk i taget och bara lyssna på kroppen och vad den ville. Jobbade mycket med mitt inre tänkande och när jag började få panik när varje värk bara blev värre och jag hade intensivt värkarbete så tvingade jag mig själv att inte tänka på hur många det kunde tänkas vara kvar och hur ont den sista skulle göra med tanke på att varje värk bara blev värre. För får man panik är det ju kört nästan för då börjar man ju jobba emot kroppen istället. Men jag tänkte mer "nu har du klarat den här värken och det gick ju jätte bra och du kan fortfarande tänka dig att göra om det här så nu tar vi nästa." typ :P Hade nog vart ganska roligt om man hade kunnat läsa min inre dialog med mig själv under förlossningen ;)
-
Precis, man vet ju faktiskt inte vad som händer. Sist tog det bara 3 timmar fårn att vi kommit in så risken är ju att det inte blir så mycket tid på förlossningen denna gång men sånt vet man ju aldrig. Bebis kan ju ligga snett eller fastna eller vad som helst. Sen tänker jag lite att om dom skulle behöva springa iväg med bebisen efteråt av nån anledning så följer ju sambon med och det lockar inte mig att ligga där ensam och oroa mig så i sånna fall skulle det ju vara kanon att ha mamma där. Sist hade vi en väldigt lugn och stillsam förlossning så sambon tyckte inte det var speciellt jobbigt. Visst såg han att ajg hade ont men jag låg inte och skrek och hade panik. För det är nog tufft att bara se på när nån man älskar har så ont så dom inte vet vart dom ska ta vägen och man inte kan göra så mycket. Får jag en sån förlossning som min mamma fick med andra barnet vet jag inte hur jag reagerar för hon gick från typ 2 mesvärkar till världens förlossningsarbete och alla hade panik där inne och det var folk överallt. Hon velade bort sig med lustgasen och hade panik över den plötsliga smärtan och ingen tog notis om det förrän en bmstudent tog ifrån henne lustgasen så hon hittade andningen. Och snart var min syster född. Och då hade ändå min mamma inte sån kort första förslossning som jag hade. Det gör ju fruktansvärt ont och blir väldigt intensivt att öppna sig så fort. Det gjorde ju jag i slutet när jag öppnade mig sista 2 cm på 20 minuter och då hade jag konstant ont med jättetäta värkar. Men 20 minuter härdade man ju ut men då hade man ju haft lindrigare värkar innan som man fick vänja sig vid. Skulle jag få sånna pang bom vet jag inte om jag kan hantera dom så jag kanske bara ligger och skriker och har panik. Man vet ju aldrig ;) Och får man en 30-timmarsförlossning är det nog guld värt att ha 2 st med sig så dom kan turas om att stötta medan den andra vilar :)Haanky skrev 2011-12-30 19:04:44 följande:hihihi aaa :D men om ni står varandra nära så känns det ju mer bekvämt :) sen kan det ju va skitbra för din sambo att få lite personligt stöd han me som kanske inte bm hinner med :) -
Med förra barnet kom det lite slemmisbitar som bara var ljusa geléklumpar ett par veckor innan förlossningen och sen gick hela inne på förlossningstoan samtidigt som tarmen tömde sig så jag såg inte hur den såg ut om du förstår vad agj menar ;) Men oj vad det plaskade till i toan. Trodde vattnet gick men bm sa att det nog med all sannolikhet var slemproppen :p Denna gången har jag återigen får lite geléklumpar men ingen hel slemmis än så länge så vi får se hur det blir denna gång :pHaanky skrev 2011-12-30 22:22:43 följande:En fråga om slemmisarna;) kännde ni när de kom eller såg ni det bara i toan/trosorna?? Heheh -
Nä det är nog tur det ;) Ja där kan jag tänka mig att det hade vart guld värt :)Haanky skrev 2011-12-31 09:24:27 följande:nä men precis man vet ju aldrig hur det blir och det är nog bra :D ja då kan det vara bra att ha två!!! jag saknade nån som kunde följa med mig på uppvaket efter snittet och kunde fråga hur det var med bebis och sambo.. hade min mamma vart me hade hon kunnat ringa upp och höra så jag blev lugn! :)
tror det kan vara rätt jobbigt att stå brevid!!då man inte kan göra så mycket... och kan ju hända att de känner att va de än gör så är det fel med i vissa stunder :P g år ju inte att förbereda sig för dem heller eftersom man inte vet hur förlossningen blir :):)
Jo min sambo var beredd på att jag skulle säga elaka saker och att han skulle få slita lustgasen ur händerna på mig och sånt för det hade de sagt på föräldragruppen men jag var faktiskt inte elak alls. Då var jag hundra gånger elakare under graviditeten xD men jag var så upptagen av mitt värkarbete att jag inte var så medveten av vad han höll på med. Han säger att han masserade min rygg när jag låg på sidan och bm var orolig att jag skulle trilla ur sängen för jag liksom hängde över kanten och vägrade flytta på mig, men jag minns ingen massage så jag tror han hittar på ;) Minns att han sa till mig varje gång jag nådde toppen av en värk "nu är du på toppen så nu blir det inte värre än så här utan nu går det ner igen" och även om jag ju så klart kände att det vände så hjälpte det ändå på nåt sätt :) Och sen tog han emot lustgasen när jag lämnade den ifrån mig och gav mig den så fort jag bad om den. Och efter varje krystvärk så ville jag ha vatten så då gav han mig den. Så han var en riktig klippa, men han förstår nog inte vilket stöd han var för han tycker inte han gjorde så mycket. Men det räcker ju att dom finns där liksom men dom förstår inte det :P
Du skulle föda vagnialt denna gången va? -
Jo man letar ju tecken samtidigt som det egentligen är så fånigt för just slemmisen betyder ju inte så mycket :P Men jag är likadan :P sen försöker jag tänka mig att all molvärk och förvärkar kanske i alla fall hjälper till så förlossningen går smidigare sen. Är förhoppnignsvis lite öppen och så men man har ju inte en aning när inte bm kollat efter. Men har bebis inte kommit på bf när jag ska till bm nästa gång så ska jag höra om hon kan försöka hjälpa kroppen lite på traven med nån hinnsvepning eller nåt ;)Haanky skrev 2011-12-31 09:26:41 följande:ja ha.. oj väntar jag ett hönsägg också ;);) hihih vill ju ha tecken på att fl är nära eller börjat men då kanske den kommer i samma veva inne på fl....:) -
Har du provat med honung i? Jag har köpt ett på hälsokosten som jag tycker är gott med honung i. Utan honung smakar det däremot mest hö. Jag har druckit sen v 35+2. 2 koppar om dan :)partouze skrev 2011-12-31 13:46:25 följande:Usch ja tycker de smakar ren skit asså , måste hålla för näsan när ja dricker haha :) -
Jag har värkar. 3 st på 10 minuter men gör inte speciellt ont. Började 22.30. Tog Alvedon 23.10 och den här inte hjälpt. Började så här förra gången men frågan är om det är på riktigt nu. Mina föräldrar lär ju inte kunna köra hit och ta sonen nu och man vill ju inte larma i onödan heller. Dålig tajming!
-
Pusselbiten86 skrev 2012-01-01 00:46:01 följande:Leia
Ta en dusch, bad.. Tog du 1 eller 2 tabletter?
Hört att man kan kombinera de med typ Ipren, panodil eller så..
Jag tog 2. Har dem fortfarande och mår illa och känner mig konstig i magen, den illamåendet kan ju bero på nervositet. Vill ju som sagt inte komma med falsklarm på nyår av alla dagar. Gör inte så ont men kan inte somna för de är så täta och kraftiga att det är jobbigt att andas när de kommer. Så mycket krångligare när man har barn som behöver barnvakt :-/ -
mlish skrev 2012-01-01 02:24:40 följande:Ipren ska man ju absolut inte ta :/
Jag vet. Jag har bara tagit 2 Alvedon