• minjalin

Kl 07.12 föddes vår Elias. Han vägde 3630 g och var 50 cm lång. Jag vaknade 03.30 i natt av riktiga värkar och hade då läckt vatten 1 dygn. Vi åkte in och jag var nästan 4 cm öppen och mjuk. Kl 07.00 kom en bm och löste av och då var jag knappt öppen 6 cm. Sen öppnade jag mig 4 cm och krystade ut honom på 12 min och den smärtan går inte att beskriva. 1,5 krystvärk och bm han inte ens få på sig förkläde vi mår bara bra och jag är mycket piggare än förra gången

• minjalin
    Alltochinget skrev 2012-01-14 13:05:44 följande:
    Grattis leia! Oj så fort! Från 6 cm till bebis på 12 minuter?! Får man fråga om du sprack? Med tanke påatt det gick så fort. Min skräck är att jag ska spricka eller bli klippt.!

Ja fy säger jag bara. 3 sista värkarna var inte av denna värld och jag har fött barn innan så jag har nåt att jämföra med nä faktiskt inte. Mest skrubbsår och lite spridda stygn sa hon. Hade mycket mer ont där nere efter förra så tror inte det är så farligt. Men är ju som sagt omföderska också men jag trodde jag skulle gå sönder och samman när helt plötsligt hela huvudet kom ut på första värken. Normalt åker de ju lite ut och in och tänjer
  • minjalin
    PrickenoGrodan skrev 2012-01-14 13:34:46 följande:
    Grattis leia! Min bm hann inte heller med förklädet : )

Tack. Hihi, Ja som bm vet man aldrig vad man kastas in i när man kommer till jobbet
  • minjalin
    elinson skrev 2012-01-14 14:12:48 följande:
    Klockar värkarna, molande mensvärk som kommer i vågor ca var 5:e minut sista timmen. Har tömt tarmen 4ggr sedan 3.00 inatt... kan det vara något? 

Väntar in tills sambon kommer hem vid 15.00 sen ringer vi nog in till FL.

Min mamma hade två snabba förlossningar så jag vill inte riskera att vi inte hinner in eller behöver stressa.

Håll nu tummarna för att det håller i sig! 

Spännande! Håller tummarna!
  • minjalin
    Alltochinget skrev 2012-01-14 14:59:17 följande:
    Leia: helt plötsligt längtar jag inte efter att föda längre :P haha

Haha. Det är jättehäftigt samtidigt och jag hade en fantastisk bm så vi småpratade hela tiden mellan värkarna men som sagt sista 3 värkarna hade jag kunnat va utan
  • minjalin
    SysterAnna skrev 2012-01-14 14:59:25 följande:
    www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=23&lang=se

Denna har jag stickat, var väldigt enkel att få ihop. Rolig också!

För övrigt så spenderas dagarna med att vila mycket här hemma. Har varit sjukt trött senaste och sista tre dagarna har jag äntligen sovit bra både på nätterna och dagarna. 

Annars så är jag ute och går lite kortare promenader igen. Sen bebisen fixerade sig har mina foglossningar blivit mycket bättre. Har bara lite värk i bäckenet men det strålar inte ner i benen längre så då är det underbart att gå ut och gå.

Sen stickas det en del och senaste veckan har symaskinen fått komma fram igen från sin gömma. Så roligt!!! Var idag och köpte lite nya tyger som skall bli mössor, vantar och kanske någon body eller två till bebisen. Sen blev jag i veckan färdig med en onepiece till en kompis och min syster vill också ha en så blir till att fixa det till henne. Tänkte även försöka få ihop en hoodie och ett par mysbyxor till bebisen. 

Idag var vi och hämtade ut baby-to-be-boxen från apoteksgruppen. Jättefina saker i, den är ju gratis. Två nappar som lyser i mörket, produkter för huden, omega3-kapslar, tuggummin, sked och tre nummer av föräldrar och barn.

Grattis @leia . Vilket sjukhus var du på, östra eller mölndal? Är det mycket folk där?

Östra. Mycket folk på bb så ingen sängplats till sambon eftersom de prioriterar förstföderskor men hoppas på att Elias får godkänt av barnläkaren idag så vi får komma hem!
  • minjalin
    roxylady skrev 2012-01-17 13:45:46 följande:
    Hm okej.. jag får bara mensvärken när sammandragningen kommer. Annars känner jag ingenting.. det liksom ilar i nedre delen av magen nästan när det kommer.. åh.. så detta kan vara noll tecken alltså? Suck.. ja det är tröttsamt :p Jobbigt att du haft mensvärk emellan och så länge också
    Så där hade jag i veckor innan han kom tyvärr =/
  • minjalin
    elinson skrev 2012-01-19 17:24:48 följande:
    Uppdatering, var hos BM idag.

Vecka 38+2

- BT 117/69 högt för att vara mig... men inga ödem, eller protein så ingen misstanke om havandeskapsförgiftning.

- Bebis ligger med huvudet ned men inte fixerad. BM misstänker även att han ligger lite halvt roterad med ansiktet framåt och inte in mot ryggen.. hmm hoppas han roterar åt rätt håll när det är dags. Han ligger med ryggen åt höger (min höger) vilket tydligen inte heller hör till normalen. (börjar bli lite ororlig).

- Vikt +10kg (har inte rört sig sista 2 veckorna).

- SF mått 36

- Slemproppen släppte inatt och under förmiddagen (efter en färdknäpp... kanske fungerar ändå). BM menar att enligt statistiken blir det födsel inom 7 dagar efter att slemproppen går så här sent i graviditeten. Så hoppas hoppas!!

Min kille låg också lite vidöppet, dock ryggen lite åt vänster istället för höger men pannan fram. Han roterade rätt ändå och kom framstupa Kronbjudning på 2 minuter krystvärkar. Är dock glad att han kom rätt eftersom huvudet kom ut på en värk hur mycket bm än försökte hålla emot och de blir ju större omfång om de kommer vidöppet så då hade jag nog spruckit värre än jag gjorde.
  • minjalin
    elinson skrev 2012-01-22 10:35:46 följande:
    Funderar på om jag ska ringa FL, misstänker att jag läcker fostervatten. Slemproppen började lossna på torsdagen och sedan igår har jag haft vattnig flytning (som varken har lukt eller färg). Det är inte mycket men tillräckligt för att jag behöver ett trosskydd för att inte bli våt igenom trosorna. Hur skulle ni gjort? Är det önsketänkande för att få åka in?

Jag hade ringt och frågat. Jag trodde jag bara hade vattniga flytningar men ringde och fick kollat upp det och det var vatten. Hem och vänta på starkare värkar och på natten satte det igång.
Svar på tråden Januaribebis 2012