• minjalin

Januaribebis 2012

Grattis fröken olsson!!!!

Vi har också försökt skriva på om faderskapet men den där socionomen man ska kontakta var först på semester när vi ringde, sen var hon sjuk, och så fick vi mejl från henne om att hon skulle höra av sig efter jul men när sambon ringde idag igen så sa telesvararen att hon var sjuk så det verkar inte bli av att skriva nåt sånt innan bebis är född >.< Man tycker ju att dom borde fixa en ersättare när hon är borta så länge, men icke sa Nicke. 

• minjalin
    Haanky skrev 2011-12-29 17:58:10 följande:
    Har sån mensvärk hela tiden!! den fortsätter fast magen blivit mjuk... värst har varit på kvällen då man lagt sig men nu håller den i  på dagen med :S nån mer som känner av den molande värken? kollar hela tiden efter slemproppen men ingen har kommit än så än är det väl inte fl på g? har nån konstig kännsla i kroppen men tror det är för ja slarvat med järntabletterna :P
    Här är en till. Har haft konstant mensvärk men mer eller mindre i flera dar nu och fick till och med ha en värmekudde mot ryggen idag. Och så har jag lite diffusa förvärkar men känns ju inte så väl när det molvärker hela tiden. Sjukt störande när det inte sätter igång. Med sonen hade jag bara sån här mensvärk dan innan han föddes och i samband med förvärkar som kändes som små ilningar i ryggen hela dan och som var lite starkare på kvällen och sen vaknade jag av riktiga värkar på natten och 5 timmar senare var han född. Den här gången kommer jag ju inte ha en aning om när det är på riktigt om det ska hålla på så här. I måndags var jag övertygad om att den skulle komma för då hade jag riktigt ont i magen i 1 timme och det gjorde mer ont när magen blev hård och mindre när den var mjuk men gjorde ont hela tiden, sen bara försvann det och kvar var den molande mensvärken. Kändes som att jag var förstoppad typ fast jag gör nummer 2 flera gånger om dan nu. Mina värkar med sonen satt i ryggen så känner inte alls igen det där med värkar i magen. Hade en enda förvärk i magen med sonen men allt annat kändes i ryggen. 
  • minjalin
    Haanky skrev 2011-12-29 18:11:07 följande:
    så konstigt... tycker att ska det vara nån känning så ska det va på riktigt... inte bara låtsas mensvärk som ska komma och gå och sen förlossning om kanske några dar eller vecka :/ antingen eller..!!! kan man inte få beställa det? hihihi   aja men man märker väl när det är dax på riktigt :P
    Ja beställa hade inte vart dumt xD Jag är mest nojig då det gick fort för att vara förstagångsföderska sist och jag hade ju vart hemma längre om jag inte vart rädd för att komma för sent för antibiotika mot GBS. Jag ahde ju bara lustgas sista 2 timmarna och det var strax efter att jag fick lustgasen som jag verkligen fick grymt ont men då var det ju snart över :p Men nu ska helst mina föräldrar hinna hit för mamma ska vara med på förlossningen och pappa ska vara barnvakt och dom bor på en ö så det tar ju ungefär 1 timme för dom att ta sig hit från dörr till dörr om det stämmer med färjan just då också. Så helst får det gärna sätta igång på dan en dag när mamma är på besök och pappa är på jobbet 25 minuter härifrån ;) Eller också förvarna såpass på dan att jag ber mamma sova över här ifall det skulle sätta igång på natten. Men man vill ju inte hålla på med massa falskalarm så man kommer ju säkert gå och tänka att det nog bara är bebis som luras ett bra tag innan man ringer dom och då kanske det är för sent xD Eller så vet man bara att det är på riktigt när det väl är det även om man haft massa molvärk och förvärkar innan :P Återstår att se hur det blir. I värsta fall får ju sambon och sonen sitta utanför och så får vi hoppas att mina föräldrar hinner dit för att ta sonen så sambon i alla fall får vara med när bebisen kommer ut. Men det är lätt att bygga upp alla problem innan ;) Löser sig säkert i slutändan :P

När har du bf? Jag har 12 januari enligt RUL och 12 januari enligt senaste mens :p 
  • minjalin
    fabler skrev 2011-12-29 18:51:23 följande:
    vi fick tid 19 JANUARI och då har jag försökt få tag i henne i typ en månad och lyckades till sist för två veckor sedan...! Men men får bara hoppas att jag överlever så sambon inte behöver strida för att bevisa att han är pappa till barnet.
    Vad jag har hört så gör dom faderskapstest så det ska väl inte vara så svårt att bevisa. Men sambon ringde växeln idag och dom sa att hon hade semester igen och är tillbaka nästa vecka >.< Men dom kunde i alla fall fylla i alla uppgifter med adress och sånt så det ska väl egentligen bara skrivas under nu. Förra gången var det inga problem alls men då var det en annan tjej som hade hand om det. Då fick vi tag på henne på första försöket och fick komma ett par dar senare och skriva under. 
  • minjalin
    doriah skrev 2011-12-29 19:12:41 följande:
    Men andra gången ska man inte ens behöva träffa någon handläggare - de ska kunna skicka hem papprena. Ring och kolla igen. Själv är jag äntligen gift så jag slipper tänka på det den här gångenSolig
    Asså? Konstigt att dom inte sa det då :S får kolla upp det :p
  • minjalin
    Haanky skrev 2011-12-29 19:53:47 följande:
    ja det är svårt det där speciellt när man behöver barnvakt... man vill inte oroa nån i onödan:P tror inte min mamma skulle somna om ifall ja ringer och tror att det är på g.... . tur är så har vi alla barnvakter ca 5min från oss :D:D jag har bf den 29 enligt rul och 23 enligt mig ;) hehhe men min dotter kom i v 36 så jag är beredd  är i v 36 på måndag så...  men den gången startade det men vattenavgång och värkarna kom några timmar senare på fl innan jag fick kejsarsnitt så jag har ingen aning hur det ska kännas om fl börjar med värkar.

aa som du säger så löser det sig tillslut :)   jo de säger väl att andra fl går snabbare?? men det är väl olika:)    
    vad är gbs om man får fråga :P har hört det tror ja :/  men du får gärna berätta om du vill :) 

Precis, plus att det hade vart roligt om mamma kunde vara med oss på förlossningen denna gången, men får se hur allt löser sig tillslut :P Det blir spännande att se när din behagar titta ut nu då :p Min son kom ju på bf så de tär liksom så svårt att tänka att man ska gå över bara för det :P

Jo det sägs ju det men min förlossning får gärna vara likadan som med sonen fast 45 minuter kortare och dom 45 minutrarna vill jag ta från krystvärkarna ;) Hade 1 timme krystvärkar förr gången. Så jag beställer en förlossning på 4 timmar och 25 minuter typ ;) Man vill ju gärna hinna med förlossningen också för det var så häftigt :p Känns lite trist att bara vakna av värkar och 1 timme senare är bebis född, men det viktigaste är ju såklart att man får sin bebis, inte hur det går till :p

GBS är när man har streptokocker i urinen. Det är bakterier som normalt finns i tarmen tror jag men som kan ta sig in i urinröret och orsaka en typ av uvi som kan sätta igång en förlossning om dom växer till sig ordentligt. Jag hade väldigt lite så dom höll bara koll på det och så fick jag antibiotika vid förlossningen för att minska risken att det skulle gå över till sonen. Om man har mycket sånna bakterier och inte får behandling under förlossningen kan det gå över till barnet som då kan bli jättesjukt. Så det var skönt att dom tog det säkra före det osäkra och behandlade fast jag hade så lite. Antar att om man har mycket under grav så det ger sammandragningar som påverkar tappen och så så får man väl säkert behandling under grav också. Dom har inte hittat nåt denna gången i alla fall så det känns skönt :)
  • minjalin
    Haanky skrev 2011-12-29 21:25:22 följande:
    spännande att ha med en till under fl!! jag skulle inte klara av att ha mamma där hah men en doula skulle jag kunna godkänna!!! tyvärr är det för dyrt annars hade jag anlitat en :D men har förberett min sambo så gott det går om vad jag vill och inte vill:) hahah kanske slutar med att jag skriker på mamma i sista sekunden endå ;);)

som du säger så spelar det ingen roll hur det går till bara bebis kommer ut frisk! men endå måste man planera lite i huvudet och önska och hoppas!!!  det är ju så man förbereder sig :D

ja ha nä då hade ja nog inte hört det innan   men finns det alltid kvar i urinet eller är risken större när du haft det en gång innan?  
    Förra gången var det bara jag och sambon men denna gången kände jag att det kunde vara en fin upplevelse att dela med henne men sambon är ett fantastiskt stöd så hon kommer bara vara åskådare medan han är den som peppar och hjälper till med lustgas och vatten och masserar och sånt ;) Men jag och mamma står varandra väldigt nära :) En doula skulle jag däremot aldrig kunna tänka mig att ha med så man är så olika :P

Precis, men önska får man ju göra :)

Nädå utan det är som en uvi att det försvinner med behandling och uppenbarligen tog antibiotikan allt eftersom dom inte hittat nåt denna gången. Hade flera vanliga uvi förra grav också som jag behandlades för men denna gången har jag inte haft en enda så det har känts jätteskönt :) Är orolig som det är att det ska gå fort så hade inte velat oroa mig för gbs nu också :P Tror inte risken är större för att man haft det innan. 
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-12-30 12:56:13 följande:
    Är babyproffsen dyra när det gäller amningsinlägg och bröstvärmare?? Har bara proffsen här som är babybutik.. annars finns bara pop.. men de har väl inget sånt? Eller kan man köpa sånt här på ICA maxi??
    Amningsinlägg finns på ica maxi :)
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-12-30 13:40:17 följande:
    Okej då får jag fixa det på Ica maxi imorgon när jag ska dit

Men bröstvärmare då? Är det något man måste köpa på en babyaffär? Är de dyra?
    Vad ska du med bröstvärmare till då? Har jag aldrig använt :p
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-12-30 13:48:49 följande:
    True.. tänkte bara ha några med mig i fall man behöver. Köper inte på mig ett jättelager. Men jag läcker redan nu på nätterna och förstör mina nattlinnen så
    Jo amningsinlägg är ju skönt att ha innan, dom är ju inte dyra, men bröstvärmare känns ganska onödigt att köpa innan du vet om du behöver det. Nu kanske ni får väldigt kallt visserligen, men vintern när sonen föddes hade vi i alla fall 15 minus ute och jag fick ingen mjölkstockning i alla fall. Men vänta som sagt tills du vet om du ens kan amma. Är ju inte alltid det går.
Svar på tråden Januaribebis 2012