• minjalin

Januaribebis 2012

Jag lyckades till slut somna efter 3 nån gång och nu har värkarna avtagit, men har molande mensvärk som jag haft i 1,5 vecka nu. Jag var hundra på att det skulle starta nästan för exakt så började förlossningen med sonen, regelbundna men inte så smärtsamma värkar och satt i ryggen. Har ju haft lite förvärkar i magen denna gång och vart nervös för att förlossningsvärkarna kommer sitta i magen denna gången (har mycket svårare att hantera smärta i magen än ryggen) så det känns ju skönt att i alla fall veta att dom troligtvis kommer sitta i ryggen denna gången också. Men tycker faktiskt det är lite taskigt av bebis och dra igång verkar på i princip exakt 1 minut och 10 sekunder med 3-4 minuter från att en värk startar till att nästa startar och i 5 timmar utan att det är på riktigt :O Men skönt att det inte blev nåt just i natt för det var ju inte det smidigaste när alla firar nyår :P Men nu skulle det däremot inte göra nåt om det satte igång ;) Lycka till alla ni andra med känningar! Och speciellt du lilla pricken som vet att du snart har bebis! :D

• minjalin
    shadowstorm skrev 2012-01-01 13:01:36 följande:
    Nä seriöst tjejer jag tror det är på G här.....nuuu håller min rygg på verkligen DÖDA mig. Bäst jag försöker packa ihop lite saker för jag är INTE klar ;)
    Spännande :D Lycka till!
  • minjalin
    Noras skrev 2012-01-01 13:09:13 följande:
    Gott nytt år till er alla! Glad
    Åhh så härligt det låter för alla er som är på G! LYCKA TILL!!
    Önskar sååå att det skulle vilja starta något här också. Idag då klockan ringde 07.00 så hann jag bara stänga av den och så fick jag en rätt så stark förvärk. Sen var det dött igen Rynkar på näsan
    Lite senare idag då jag satt och körde så fick jag kraftig "mensvärk" i hela bäckenet och upp i ryggen. Höll i sig i ca 30 minuter. Sen helt dött igen. Sen dess har jag inte känt något alls. Inte har man fått sova något heller då man har legat med dessa smärtor, och vaknat vareviga gång man ska vända sig. Fick väcka gubben 2 gånger inatt på grund av att jag inte kunde röra mig överhuvudtaget i sängen på grund av smärtan. Vill så gärna att bebis skulle bestämma sig för att komma ut nu så man skulle kunna få leva "normalt" igen.

En annan lite otrevlig fråga: har hört av många att de har fått som typ diarré före förlossningen. Hur länge på förhand har ni fått det? Jag har haft så nu i snart 1 & ½ vecka. Varje morgon är det jätteknas i magen, för att sedan bli bättre och bättre allt eftersom dagen går.

BM och läkaren sade ju till mig i torsdags att jag skulle ställa in mig på att gå över tiden, eftersom ingenting hade hänt där inne ännu och eftersom jag gick en hel vecka över tiden med mitt förra barn också. Blää! Det vill jag verkligen inte göra Rynkar på näsan
    Jag fick diarré när jag kom in på förlossningen och slemproppen släppte och 3 timmar senare var han född. Innan dess ingenting. Nu har jag haft tryck mot tarmen i nån vecka och gör nummer 2 flera gånger om dan, ibland är det hårt för att sen nån gång vara lösare och så hårt igen, man har inte vart som den gången då det verkligen var som att hela tarmen totalt tömde sig :P
  • minjalin
    fair skrev 2012-01-01 23:36:18 följande:
    Jag borde också sova men känner att jag vill hålla koll på vart detta tar vägen. Fl tyckte jag skulle ta Alvedon och duscha varmt. Kände inte alls för nåt av dem. Vill inte ta smärtstillande förrän jag vet om det är på riktigt eller inte!
    Undra om det är nåt med sex för jag och sambon hade det på nyårsafton och sen fick jag precis som du med värkar på drygt 1 minut och kom 3 st på 10 minuter hela tiden och höll i sig i 5 timmar innan jag somnade ifrån dom. Försvann inte med alvedon :P Så jag vet inte om jag vågar ha mer sex om det var det som retade det för är inte så sugen på att vara vaken en hel natt igen och på dan går det inte för då svullnar det så där nere så jag kan inte stå och gå för det gör för ont. Måste vara liggande.
  • minjalin
    mabuse skrev 2012-01-02 14:21:16 följande:
    Kul att vi har samma bf och är i nionde månaden båda två ;)

Här är läget ungefär detsamma, men när jag var uppe på toa i natt började det göra ont långt ner i ryggen också, förutom fram i magen. När jag till slut vaknade imorse hade jag dessutom troligen fått influensan av mannen som är jättesjuk. Just nu förstår jag inte hur jag ska stå ut, dessa smärtsamma förvärkar och influensa, vilken tajming, jag som inte varit sjuk på över ett år!

Det här med värktimer, någon som kan förklara hur det fungerar? Jag har väldigt svårt att känna någon början och något slut på värkarna. Är det inte på riktigt då eller kan det bara vara olika för olika personer? 
    Jag hade det problemet när min förlossning satte igång. Kände inte när en började och slutade utan kände bara topparna och ändå var jag öppen 6 cm när jag kom in. Jag gick mer på känslan och kände att jag hellre åker hem igen om det inte är nåt. Kände ju att det blev starkare hela tiden och ändå var regelbundet. 3 timmar senare var han född :P
  • minjalin
    roxylady skrev 2012-01-02 15:29:09 följande:
    Jag har kpt värktimer men inte testat den ännu. Är alla värkar smärtsamma? Känner du inte starten så sägs det ju inte vara sådana värkar för de ska verkligen kännas.
    Tror inte man ska gå så mycket på hur det SKA kännas för alla är olika. Min värkar gick inte att klocka exakt när jag åkte in till förlossningen förra gången för jag kände inte riktigt när en började och slutade men man fick ju ändå ett hum om ungefär hur många man hade på 10 minuter och att det var ganska regelbundet. Ändå var jag 6 cm när jag kom in och det var först inne på förlossningen som jag började känna hela värken så det där kan vara väldigt olika.
  • minjalin
    mabuse skrev 2012-01-02 17:12:57 följande:
    Grattis!
    minjalin skrev 2012-01-02 16:15:38 följande:
    Tror inte man ska gå så mycket på hur det SKA kännas för alla är olika. Min värkar gick inte att klocka exakt när jag åkte in till förlossningen förra gången för jag kände inte riktigt när en började och slutade men man fick ju ändå ett hum om ungefär hur många man hade på 10 minuter och att det var ganska regelbundet. Ändå var jag 6 cm när jag kom in och det var först inne på förlossningen som jag började känna hela värken så det där kan vara väldigt olika.
    Hm, ja, klyschor som att det enda man kan vara säker på är att det inte går att vara säker, verkar minst sagt finnas av en anledning... 
    Precis, som det där att det ska ta lång tid när man är förstföderska. Stämmer då verkligen inte alltid :P Men jag tror man har nån inre känsla och känner på sig ändå när det är dags. Min mamma fick rådet att stanna hemma när hon ringde in till fl när hon väntade sitt andra barn och då trodde dom ändå att hon var hemma (1 timme från sjukhuset) men hon var hos sin syster 10 minuter ifrån. Hon hade haft 2 riktiga värkar och dom nästan skrattade åt henne. Men så fort hon hade lagt på kände hon sig toanödig nr 2 och åkte in ändå och sen fick dom på förlossningen panik för att det gick så fort tills min syster var ute så hade mamma vart hemma hade hon fötts i bilen :P Så inte alltid ens när man är omföderska blir man tagen på allvar. Men det beror nog mycket på att det är många som kommer in när det inte är nåt också. En kompis mamma är barnmorska och hon har många gånger vart med om kvinnor som bara kommer in på fl och skriker efter eda och så är dom öppna 1 cm och får vackert åka hem igen :P
  • minjalin
    roxylady skrev 2012-01-02 17:29:59 följande:
    Nä sant.. men man känner väl ändå skillnad på en vanlig sammandragning som också kallas förvärk och på en som gör ont som är lite mer signal på att något är på g? Var mest det jag tänkte på.
    Jo men som jag hade ju värkar i 5 timmar inatt som var regelbundna, men uppenbarligen var det bara förvärkar eftersom det inte blev nån bebis. Ja kallar bara smärtsamma sammandragningar för förvärkar men vet inte vad som är rätt och riktigt egentligen. 
  • minjalin
    mabuse skrev 2012-01-02 17:33:17 följande:
    Nu skrev jag om dig igen Skrattande Du har verkligen rätt i vad du skriver. Tycker det är konstigt att de på förlossningen inte är mer öppna ändå, de om några borde ju veta att alla variationer finns... Tack för att du delade med dig av lite förlossningsberättelser - alltid lika spännande!
    Hehe, ja det är inte lätt så nu svarar jag på bägge dina :P Så du var inne igår? Hur såg det ut då? Var du nåt öppen? Har du värkar nu? Har man bara nära till sjukhuset och inga barn så är det ju ändå rätt lugnt. Jag hade ju kommit in i tid förra gången även om jag väntat tills jag hade haft jätteont men däremot vet jag inte hur det blir denna gång eftersom det stadiet kanske är väldigt mycket kortare nu när jag är omföderska. Men vi har bara en kvart till sjukhuset så det är mest det där med barnvakt och sånt som jag nojar för. Speciellt när den här bebisen luras så mycket också :P Det gjorde inte sonen så där visste jag att det nog var på riktigt direkt när jag vaknade av värkar även om det inte gjorde speciellt ont :P
Svar på tråden Januaribebis 2012