• minjalin

Januaribebis 2012

Wicky81 skrev 2011-12-21 21:37:14 följande:
    Ok ja men då ska jag prova det :D
    Vilket sammanträffande, jag är oxå öronbarn...Mitt högeröra är så pass förstört efter inflammationer och rörinsättningar så jag är typ hörselskadad där och har hörapparat. Jag blir oftast som du vid förkylning att det sätter sig på öronen direkt men peppar peppar så nu känner jag inget just nu
    Usch, så illa har inte jag det, och har inte haft rör men massor med öroninflammationer och vätska bakom öronen. Går jag ute utan mössa när det är kallt och blir snuvig så börjar det tokvärka i öronen och framförallt högerörat är värst på mig med. Krasar alltid i öronen när jag spänner käkarna och högerörat börjar gärna värka när jag är förkyld och man är ju livrädd för att få en öroninflammation och nässprayen kommer fram fort som attan ;)
  • minjalin
    PrickenoGrodan skrev 2011-12-21 22:33:50 följande:
    Jag är också ett öronbarn och jag kan säga att det GÅR INTE att andas genom näsan när man väl fått riktiga besvär. Det är ingen fara att ta lågdos rhinocort. Mitt bästa tips: Använd rhinocort pararellt med vanlig nässpray några dagar. Minska sedan mängden vanlig spray, dvs nedtrappning. Kör sedan rhinocorten någon dag extra. Detta brukar fungera men det tar någon dag innan rhinocorten verkligen ger effekt.
    Precis. Jag tar maxdosen rhinocort men min bm säger att det är okej. (Tog den inte första 12 veckorna heller utan började väl kanske runt v 15 eller nåt. Så fort jag slutar med den börjar jag tätna igen. Jag behöver ju inte bli mycket tät innan öronen börjar krångla =/
  • minjalin

Vi kommer inte heller ta ut dagar samtidigt för då ryker dom ju fort som attan. Men sambon har 3 veckor sparad semester eftersom han bara tog 2 veckor i somras. Han tog ut 4 veckor pappaledigt när jag hade semster i somras så han var långledig och sparade ändå semester. Så han är hemma med oss 5 veckor när bebisen är född så vi får rätt start. Har ju en 2 åring som kommer behöva sin del av uppmärksamheten också och jag vet ju hur låst man var i början med första barnet innan man lärt sig bebisens signaler. Vi hade ju dessutom kolikbarn så det är svårt att föreställa sig att man kommer ha tid över men förhoppningsvis slipper vi kolik denna gången ;) Sen tycker jag att pappan inte hinner knyta ann till barnet på bara 2 ynka veckor heller i och med att mamman ofta ammar väldigt mycket i början och sånt. Nu kommer vi försöka göra så att jag ammar men han sköter mycket av det andra med bebis så vi kan turas om att vara med vår 2-åring. Vill inte fastna i fällan att mamma tar hand om den nya bebisen och pappa tar bara hand om det äldre syskonet. Bägge barnen behöver ju bägge sina föräldrar :) 

• minjalin
    Liina87 skrev 2011-12-22 18:40:21 följande:
    Har funderat på en sak. När ska man ringa förlossningen egentligen?Obestämd
    Går vattnet eller man får en blödning ska man väl alltid ringa och fråga hur dom vill att man ska göra, men får man värkar så känner man nog oftast på sig om det är läge att ringa. Förra gången ringde jag en gång på kvällen mest för att rådfråga då jag hade täta regelbundna värkar som inte gjorde ont (ilade bara till lite i ryggen) och det fanns inte plats där jag ville föda och jag tyckte inte det avr jobbigt att vara hemma (var mest nojig för att inte hinna in i tid för antibiotika för GBS) så hon sa att jag kunde avvakta då. Så jag gick och la mig och somnade och vaknade mitt i natten av lite starkare värkar som ändå inte gjorde speciellt ont men hade ju haft värkar hela dan oupphörligt bara det att dom inte gjorde speciellt ont utan ajg verkligen fick koncentrera mig för att känna dom. Ringde igen och då fanns det ju plats så jag åkte hellre in och blev hemskickad då jag ändå hade nära till förlossningen. Var 6 cm öppen och fortfarande inte speciellt ont. Slemproppen gick direkt när jag kom in och tarmen tömde sig och sen fick jag snabbt ondare och 3 timmar senare var han född så man känner det bara på sig även om kroppen inte ger så tydliga signaler ;)
  • minjalin
    Pusselbiten86 skrev 2011-12-23 19:27:04 följande:
    Klarar man o genomföra en förlossning själv utan stöd från någon kompis, pappan osv?
    Beror nog på vad man får för typ av förlossning...
  • minjalin

Grattis Yrla!!!! :D God jul på er andra! Krya på dig ames =/ Inget roligt med magsjuka på julafton! (Aldrig roligt men...)

• minjalin
    ccecy skrev 2011-12-25 00:18:47 följande:
    jag har börjat fundera om min slempropp har börjat släppa lite, men känns endå inte som att det skulle vara det. har börjat få mer o mer flytningar, visst det är ju normalt, men dock är det med slemklumpar i, men dom är helt vita, någon som känner igen något sånt ? men har för mig att slemproppen ska vara röd o brunfärgad, så kanske inte alls är det
    Jag får också stora veta sega klumpar som jag fattat det som är delar av slemproppen. Men det betyder egentligen inte så mycket. Hade så sista veckorna när jag väntade sonen och han kom på BF ändå. Men jag hoppas på att det betyder att den här inte tittar ut efter BF i alla fall. Hela slemproppen släppte när jag gick på toa när jag kom in på förlossningen sist och jag såg aldrig hur den såg ut för tarmen tömde sig samtidigt ;)
  • minjalin
    ccecy skrev 2011-12-25 10:28:41 följande:
    okej ! :) nej jag tänkte bara så de inte råkar vara svamp infektion eller något i den stilen istället, man vet ju aldrig :) men tror nog att de är delar av slemproppen. Har ju inte några känningar alls annars, förutom lite sammandragningar varje dag, men de e också normalt, o de får ju gärna vänta i en vecka till iaf :)
    Jag tror jag har svampinfektion igen för jag känner mig torr och lite kliig och har lite vita flytningar också men dom där slemklumparna jag får är däremot genomskinliga. Men jag har redan behandlat för svamp 2 ggr denna grav så nu vill jag inte behandla mer. Men min bm sa att har man en gång fått en svampinfektion under grav så är det nästan hopplöst att bli av med så länge man är grav och det kliar inte hysteriskt så det är lugnt. Är ju inget som är farligt att gå med. Jag har haft mycket sammandragningar sen v 15 typ men nu har jag verkligen jättemycket och mycket molande mensvärk och en del av sammandragnignarna molvärker och trycker. Men bebis ligger jättelångt ner i bäckenet så det känns som om jag har en kokosnöt mellan benen och kroppen håller verkligen på och förbereder sig för förlossning. Häftigt egentligen hur kroppen ställer in sig så när det bara är några veckor kvar :) Har 18 dagar kvar idag! Helt galet :p
Svar på tråden Januaribebis 2012