• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • MiAmore
    bumbi 84 skrev 2011-07-21 00:07:12 följande:
    då har man kommit så långt som till vecka 14+2 och liten gör sig påmind där inne på kvällarna

Vågen står nu på -7 kilo! gör inte så mkt då jag har att ta ut av.

Legat sjuk sen i torsdags knappt tatt mig ur sängen 40 graders feber halsfluss och dubbelsidig öroninflammation.

Men med lite piller från doktorn så mår man nu lite bättre, och tur är väl det då den lilla fyller 1 år på söndag och vi ska ha kalas

Längtar så tills den 15 Aug då det är dax för Rul. Vilket blir första "mötet" med den lill*!!

Hoppas ni alla haft en bra dag och får det bra resten av tiden           
    Usch då, krya på dig vännen!
    Jag ska på rul ngr dagar innan dig, den 11 aug. Visst längtar man som en tok?
    ♥Milo 090107♥ Bebis i magen bf. 120109 ♥
  • LillaEko
    elinson skrev 2011-07-21 08:37:45 följande:
    jag har verkligen svårt att acceptera dessa extra kilon som smyger sig på... jaja det är helt naturligt och vi behöver dessa extra kilon bla bla bla... Jag tycker fortfarande det är pest. Behövde bara få ur mig det!
    Jag känner egentligen precis likadant, vissa dagar vill jag bara lägga om kosten till stenhård diet och börja tokträna, men vet ju innerst inne att det inte går. 
    Så därför försöker jag övertala mig om att det helt enkelt är naturligt och måste gå!
    Sen försöka med så mycket vardagsmotion som möjligt för att iallafall hålla det lugnt så gott som möjligt?!?!

Tur man har hund =P 
  • RaraS
    LillaEko skrev 2011-07-21 10:31:32 följande:
    Tur man har hund =P 
    Att ha hunden är underbart! Särskilt eftersom jag är ensam hemma en period. Men får inte du grymt dåligt samvete?
    ....jag brukade springa nästan varje dag med den och orka leka hela kvällarna med honom och vara med honom. Nu får han vara nöjd om jag orkar ut och cykla med honom och gå de vanliga rastningspromenaderna. Han är en "försvarshund" och vi är bara fosterfamilj åt honom på kvällar, nätter och helger, på dagarna jobbar han. Så nu ska jag vara ärlig och säga att jag inte orkar ta hem honom varje kväll från hans jobb...man känner sig hemsk när han får sova på hundgården fast det är många hundar som sover där...

Han längtar nog efter att husse kommer hem, och jag också! 
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 14/1-12?
  • fabler
    Carolaj83 skrev 2011-07-21 10:37:50 följande:
    shadowstorm-har du kollat priserna på www.hiko.se

brukar beställa därifrån innan födelsedagar/jul 
    där brukar vi med handla.
    elias är världens sötaste!!!
  • Syoss
    minjalin skrev 2011-07-21 09:13:24 följande:
    Jag har också haft några sånna huvudvärksattacker då inget hjälper, har strålat fårn nacken så jag smörjde med tigerbalsam i nacken och fick massage av sambon och efter 4 dagar gav äntligen huvudävrken med sig. Sen läste jag i nån tråd att man helst inte ska äta panodil när man är gravid utan ta alvedon istället och läser man på bipacksedeln så står det faktiskt på alvedon, inga kända risker, medan det på panodil står att man ska tala med läkare, visserligen om man bara äter det under längre period men dumt att chansa kanske. Tog panodil på morgonen och kvällen huvudvärkens första dag men det hjälpte inte och nu är jag lite nojig att nåt ska ha hänt, Men intalar mig att jag åt ju för sjutton panodil flera gånger med sonen och han mår bra, men då var det okej att äta panodil vad jag vet utan dom verkar ha ändrat. Sen tycker jag det är konstigt att sjukvårdsrådgivningen och apoteket alltid säger att panodil och alvedon är samma sak, bara olika namn, när det tydligen inte är det. Ja ja, bara ett litet tips som du vill ta det säkra före det osäkra. Jag ska köpa kortisonspray till min nästäppa och alvedon idag :p

Det verksamma ämnet i både alvedon och panodil är paracetamol, vilket är helt okej att ta under graviditet. Även dom danska tabletterna pamol, som också innehåller paracetamol. Min barnmorska säger att det är helt okej att äta panodil, så det äter jag.
    Däremot ska man inte äta tabletter med acetylsalicylsyra, som finns i tex treo, ibuprofen. Men både panodil och alvedon är okej :)

Jag ska till läkaren idag för att prata om min huvudvärk och migrän. Panodil/alvedon hjälper inte och jag håller på att bli galen. Hoppas han kommer med några goda råd. 
  • minjalin
    Syoss skrev 2011-07-21 11:07:35 följande:
    Det verksamma ämnet i både alvedon och panodil är paracetamol, vilket är helt okej att ta under graviditet. Även dom danska tabletterna pamol, som också innehåller paracetamol. Min barnmorska säger att det är helt okej att äta panodil, så det äter jag.
    Däremot ska man inte äta tabletter med acetylsalicylsyra, som finns i tex treo, ibuprofen. Men både panodil och alvedon är okej :)

Jag ska till läkaren idag för att prata om min huvudvärk och migrän. Panodil/alvedon hjälper inte och jag håller på att bli galen. Hoppas han kommer med några goda råd. 
    Jo jag har också hört så men den här tjejen skrev i alla fall så här:
    Idag har jag sjukt ont i ryggen!! Fattar inte varför, om det kan vara foglossning el vad det är. Det gör ont precis i svanken mitt på ryggraden. Var ute och tog en promenad på 1 timme för jg hoppade att det skulle hjälpa att röra på mig, men det har det inte gjort. Har även tagit 2 panodil men dom hr hjälpt föga. Ska ta en panocod om en stund, ska ivög och jobba idag och då vill jag inte ha ont i ryggen.

Har för övrigt en liten krabat i magen som rör på sig väldigt just nu. Det fladdrar som bara den  Har inte kännt av den på någon veka nu så det var roligt att han skickade en hälsning.
    Hej!
    Ville bara säga att man inte skall äta panodil under graviditet, endast alvedon.
    Panocod innehåller kodein som absolut inte är något att rekomendera under graviditet! Vilken läkare är så jäkla dum så dom skriver ut det till gravida?... Ursäkta att jag blir så upprörd över detta men har tidigare jobbat som medicin ansvarig & förstår inte när man tar olämpliga mediciner...
    från Ang läkemedel och graviditet.  Min förste son fick tyvär inte leva pga fosterskadorsom är direkt läkemedels relaterade och då åt jag inte ens läkemedlet som gravid utan långt innan men tydligen lagras det i kroppen, både det barn jag har samt det som ligger i magen kontrolleras extra noga just av den anledningen. (det jag hade ätit var brufen en "släkting" till ipren och då långvarigt pga en skada i axlarna)

panocod
      Graviditet
    Långvarig behandling under graviditet kan påverka fostret. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination.

Panodil
    Graviditet och amning
    Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.
    Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats.
    Går över i modersmjölk, men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Panodil under amning.

Alvedon
    Graviditet
    Inga kända risker vid användning under graviditet

Ipren
    Graviditet
    Intag av Ipren ska undvikas av kvinnor som försöker bli eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination.Fass.se
    Och eftersom det står som det gör i bipacksedeln tar jag hellre alvedon hedanefter i alla fall för säkerhets skull :p Men inget av det verkar ju hjälpa på min huvudvärk heller och tigerbalsam står ju också att man inte ska ta när man är gravid eftersom det inte är testat, men känner lite så att vad kan hända med nånting man smörjer i jätteliten dos utanpå kroppen ett par gånger under en graviditet efter första trimestern så där chansar jag. Treo brukar alltid funka på mig men får ju inte äta det nu :(
  • Sunflower Sthlm

KUB i eftermiddag, galet vad nervös jag är. Det ska bli skönt att ha det avklarat men samtidigt är jag ju orolig för vad testet kan visa. *suck* Får inte mycket gjort på jobbet, det är ett som är säker iaf.

• partouze

Fick se min skatt idag :) trodde h*n hade dött för alla symptom va borta plus den mindre blödningen men icke för h*n lekte rövare där inne :D så glad att ja äntligen kan slappnar av !! Mätningarna stämde med veckan jag är i. Ser fram imot rul nu den 10e :D

• harmonihalsa

Ames: Vilket bra tips om balanscykel, kollade upp det och ska helt klart beställa det till min 2 åring. Han sparkar sig fram med trehjulingen och det är svårt att köra på grusvägarna här. Tack igen .

Vi har med köpt ett baspacket från ikea och kompliterat med brio. Finns massor prylar som är roliga för barnen. Sebbe fick en lyftkran med bil och motor till som kan lyftas ur .

Längtar till ultraljudet i morgon, hade en liten blödning igår igen men inte alls som i lördags. Så vilar mer idag igen. Ikväll kommer Sebbes kusin så ska de få måla med fingerfärg-passar mig perfekt att kunna roa dem på så vis.

Tycker synd om er som har huvudvärk, jag har mycket i vanliga fall med under mina graviditeter försvinner de. Lite tvärtom men skönt. Jag brukar hitta knutor i nacken och skulderbladen som min huvudvärk strålar ut i från och så ber jag min sambo trycka ut dem. Att hålla på det ömma stället tills det lättar. Jag är sjukgymnast så vet att det är ok att göra det där men man ska inte trycka nere i ländryggen under graviitet. Nätt och mjuk massage går bra där.

Svar på tråden Januaribebis 2012