LillaEko skrev 2011-07-21 14:23:34 följande:
Vi delar ju på ansvaret eftersom min man är här. Så hon får minst 2 timmar om dagen, så hon är nöjd.
Hon behöver dock jobba mer med huvudet än med kroppen, så att ta bilen till skogen och sen köra massa boll apportering och sök räcker för henne. Inte alltid jag måste motionera så att säga.
Hon är dessutom bolltokig så kan kasta det i en timme och hon springer gladeligen och hämtar dem lika glatt hela tiden. Nu på sommaren blir det även endel i vattnet. Så då får hon simma sig trött.
Av att bara gå/springa/cykla blir hon aldrig trött. Då får vi köra godissök och uppletande inne sen. Så som sagt, mycket hjärngympa så är hon nöjd.
Men om han är tjänstehund så får han väl mycket stimulans "på jobbet"??
Jo då, han tränas en timme per dag på jobbet förutom rastningarna. Det är olika vad de gör. Han är skydds- och spårningshund (endast människor och lik, ej sprängmedel och narkotika) så han tränas ganska mycket varje dag. Spårning brukar vi träna hemma med honom på helgerna och han älskar det! Han brukar hoppa och skutta när vi plockar fram spårningsselen! Simma efter roddbåten gillar han också! Han är så söt i sin flytväst! Men skydd får vi inte träna honom i, så det gör han bara på jobbet. Så ja, han stimuleras nog tillräckligt även om inte jag är så aktiv på kvällarna för tillfälligt....det känns bara så hemskt när man har vant honom med att få ett motionspass när han kommer hem, innan hans middag, och så nu får han kanske bara en promenad, eller de dagar jag inte hämtar honom alls för jag måste typ lägga mig klockan 19-20 för att orka jobba....men det är bara det dåliga samvetet gnager!
Men lika bra jag får träna på att hantera det dåliga samvetet nu! Antagligen blir det väl lika illa sedan när man får barn och man tycker att "alla andra" föräldrar hittar på så mycket roligt med sina barn och man själv kanske inte hinner med så mycket som man skulle vilja! Då kommer nog det dåliga samvetet fram igen så det är lika bra att inse att han har det rätt så bra för att vara hund även om jag inte orkar hämta hem honom varje dag!
Du verkar ha en väldigt rolig hund i alla fall! Jag har insett när jag har lärt känna många schäfrar på hundgården hur olika alla är! De alla har väldigt stor och olika personlighet! Vi har också funderat på att skaffa egen hund men för tillfälligt har vi fäst oss alldeles för mycket vid hundgårdshundarna för att kunna sluta vara fodervärdar. Men vem vet, skulle "vår" hund hamnar på avvecklingslistan för att han är för gammal etc så skulle vi inte tillåta att de avlivade honom. Då får han bli vår istället!