• roxylady

Januaribebis 2012

Måste fråga.,. har faktiskt inte hittat nått om det. Men hur gör pappan med försäkringskassan?
    Är det de han fixar när han har fixat faderskapsintyget från v28?

• roxylady
    RaraS skrev 2011-10-12 13:42:13 följande:
    Jag undrar också! Men jag har bara antagit att allt står i det magiska "startbrevet".
    Faderskapsintyg? Har aldrig hört talas om det? Var får man det ifrån?
    Jag har fått det där startbrevet. Om det nu är det första man får efter man skickat in moderskapsintyget? Det handlade bara om mina inkomstuppgifter de ville ha som skulle fyllas i och skickas tillbaka till dem. Och lite kort om hur det fungerar. Ingenting om pappan :(

Jo är man inte gift så måste pappan gå till socialstyrelsen från tidigast graviditetsvecka 28 (i vår kommun i alla fall) för att ansöka och få faderskapsintyget. Måste ju vara det som FK ska ha sedan? Han kommer ju att få utbetalning från dem första tio dagarna så de måste ju ha hans info snarast möjligt med tycker man.. hmm..
  • roxylady

RasaS: Fråga din BM nästa gång du är inne hur pappan ska göra med intyget och när han som tidigast kan söka det. Vet inte om det är olika från kommun till kommun.

• roxylady
    RaraS skrev 2011-10-12 13:55:51 följande:
    Men vi är gifta...och då ska det inte behövas något intyg på vem som är pappan... 

Hmm, mer att undersöka med andra ord!   
    Okej! Vet inte hur det funkar då. Ja kolla upp det.
    Velociped skrev 2011-10-12 14:00:34 följande:
    Ungefär men inte riktigt... :) Socialtjänsten i sin kommun är det man ska till. Socialstyrelsen är något helt annat. :)
    Haha jag frågade just vad det var det står på pappret hemma till en arbetskompis som har ett lika hemma hos sig. Vi kunde inte riktigt få fram vad det var man skulle. Men tack haha :)
  • roxylady
    Velociped skrev 2011-10-12 14:04:33 följande:
    För övrigt måste man kunna ha rätt till ersättning som pappa för åtminstone de första tio dagarna, även innan faderskapet är påskrivet, då väldigt många par inte besöker socialtjänsten och får det gjort förrän efter födseln. Däremot bör väl faderskapet vara klart om han ska få de övriga föräldradagarna?

Det är lite oklart på Försäkringskassans sida och står egentligen bara att mannen ska ringa snarast möjligt innan han vill ha sina 10 tillfälliga föräldradagar, senast samma dag som han vill ha ersättning för. Det verkar bara vara att ringa mao.

Okej det visste jag inte. Men det är ju ändå skönt att ha det gjort så att säga. Men hur får de uppgifter på hans inkomst sedan då? Tas det upp när barnet är fött?? Känns som att han kan få vänta i över en månad efter BF på att ta ut sin första dag då :S
  • roxylady
    Velociped skrev 2011-10-12 16:18:50 följande:
    Gifta behöver inte ange faderskap, mannen anses på rutin vara pappa. (mkt intressant faktiskt. Bl har en engelsk studie visat att upp till 30% av de gifta männen inte var far till "sina"'barn. Har tyvärr ingen hänvisning till studien men jag finner det sjukt att det går per automatik om man är gift men inte om mansnaror sambo i tex 10 år...)
    Ja det där tycker jag är konstigt. Tycker att alla oavsett civilstatus ska ansöka/skriva under det där.
  • roxylady

Tänkte på en till sak om FK. Man har ju inte kunnat redovisa ännu hur mkt man jobbat/kommer att jobba i Oktober, November, December och Januari. Skickar man in det också sedan? Eller är jag för tidig med att skicka in inkomstuppgifter kanske?? Nu är det ju redan gjort.. men ändå.

• roxylady
    PrickenoGrodan skrev 2011-10-12 19:55:19 följande:
    Nej, om du har arbetat ihop till sgi så påverkas inte den av det du gör 6 mån innan BF. Man kan alltså gå ner i tid utan att man får lägre sgi. Förra gången jobbade jag 70% de sista 3 månaderna.
    Ja just ja det kan man ju göra. Men om man får löneförhöjning som jag fick i förrgår.. nog lär väl det röra det lite?
  • roxylady
    Sapato skrev 2011-10-12 21:25:08 följande:
    Paet: Skicka bara in nya uppgifter så ordnar det sig med inkomsten
    Okej! goodie goodie! Tack för svaret!
  • roxylady

Miss T: skönt att allt var bra med bebis i alla fall! Hoppas hon sätter igång igen snart så du slipper oroa dig mer!

Svar på tråden Januaribebis 2012