• roxylady

Januaribebis 2012

curiosa skrev 2011-10-04 08:04:19 följande:
    Ja det kommer brev från dem med lite info och ett papper som arbetsgivaren ska fylla i.
    Okej vad bra! Då får jag väntar på det.
    RaraS skrev 2011-10-04 08:17:54 följande:
    Hur ser du att ditt moderskapsintyg kommit in?

Jag skickade in det för 4 veckors sedan och försökte kolla på "Mina sidor" men såg inget. Ringde dock och frågade varför jag inte fått något och då sa hon att intyget kommit in men att det var 30 dagars handläggningstid så det kunde dröja 30 dagar från när det kom in till när man får brevet med info...
    Jag loggade in med mitt bankID. Då såg jag att de hade fått mitt moderskapsintyg den 28:e. Gick ju megafort för jag skickade in det den 27e!

Gud vad konstigt.. men står det ingenting alltså? Jag kunde ju iofs inte se mer än att det var anmält den 28e septermber och att jag inte kan ansöka om FP förens barnet är fött och har fått personnr. Står då så i alla fall.
    Har inte fått brevet än från dem ännu dock.
  • roxylady
    Romashka skrev 2011-10-04 15:34:16 följande:
    Paet,

Hur menar du nu? Alltså att du inte kan ansöka om FP förrän barnet är fött och har fått sitt pers nr?? Man ska väl kunna söka FP upp till 60 dagar innan BF?
    Jag vet. Därför jag undrar varför det står sådär egentligen.. men men.. Det är ju inte riktigt klart än. Det står bara att de har fått mit papper och när jag är beräknad osv+ det där då som ser så skumt ut. Kan kopiera av när jag kommit hem sedan.
    RaraS skrev 2011-10-04 15:37:56 följande:
    Hmm....jag loggade också in med mitt bank-ID...men hittade det inte under någon av rubrikerna när jag letade.
    Men när jag ringde sa hon i alla fall att det kommit fram, och jag har som sagt inte fått mitt brev ännu. Jag ger det en vecka till och sedan ringer jag och frågar igen....det har ju inte gått 30 dagar ännu. Det är ju ingen brådska ännu. Jag har tänkt börja ta ut FP från och med 1 januari, så det är lugnt!
    Okej.. vad konstigt. Vet inte varför den står så på min då :S Ja men gör så. Nä det har det ju inte för mig heller. Därför jag blev så chockad att det stod där redan efter en vecka. För alla skickar ju in till samma adress. Ja konstigt iaf.. kan som sagt kopiera av det jag såg senare ikväll. Infotexten iaf.
  • roxylady
    Liina87 skrev 2011-10-05 12:42:27 följande:
    Typ en sådan här fast denna kommer från Lindex. www.lindex.com/se/barn/baby-50-86-cl/ytterpla...
    Jag har också funderat på det. Och vi kommer också att skaffa nån sådan overall :) Tror nog det räcker. Men man kanske inte går ut när det är 30minus för det. Men den där är ju superfin!! :D
  • roxylady
    Liina87 skrev 2011-10-05 13:31:21 följande:
    Ja jag har funderat på en sådan eller en i fleece, tänkte titta på Ullared när jag ska upp där.
    Låter ju perfekt :) Gött för er som har nära dit! Vi i Dalarna har ju inte så mkt sådant att gå på..
    Men vi har ju i alla fall ett mkt bra lager 157 här vilket är superbra :)
  • roxylady
    missable skrev 2011-10-05 13:40:58 följande:
    jaha där ser man! då ska jag bara vänta på brevet då!
    Liina87 skrev 2011-10-05 13:31:21 följande:
    Ja jag har funderat på en sådan eller en i fleece, tänkte titta på Ullared när jag ska upp där.
    på ullaredsbloggen har de ju haft lite overaller till våra ofödda små :) ska titta när jag är där med i nästa vecka... 
    i vagnen tänkte vi ha fårskinn och täcke... måste ju tyvärr ut även om det är minus 30! 
    Säker på att de små lungorna på en nyfödd klarar av 30 minus verkligen? Obestämd
    Är lite rädd för att det inte gör det.. :( Hör olika av alla.. så man vet inte vad som är bra och inte.. men visst går man ut i nån minut så kanske.. men du kanske inte tänkte på några långpromenixar då iofs? :)
  • roxylady
    RaraS skrev 2011-10-05 14:39:41 följande:
    Jag har också funderat på det...tänkt om det är minus 30 den dagen man ska hem från BB! Då tror jag mannen får köra en sväng själv först och värma upp bilen ordentligt och jag och bebisen vänta tills han kör fram till dörren... Jag har en känsla av att man kommer vara nojjig i början, sedan märker man nog hur mycket kyla bebisen fixar!
    Ja lite så känner jag med. Man får nog känna sig fram men inte gå ut överdrivet i början.
    De ska ju vänja sig också. Men vi får hålla tummarna på att det blir en mild vinter även om det inte bådar gott för det just nu :(
  • roxylady
    coockiejar skrev 2011-10-05 14:48:46 följande:
    Hej tjejer,

Får jag häva ur mig lite? Känner mig bara så himla slut...trött...sliten. Inte fysiskt utan mer psykiskt! Bebsien rör sig varje dag men de senaste dagarna har han varit väldigt lugn. och idag sitter jag på jobbet (jobbar extra på kontor och pluggar på heltid annars) men ändå är han rätt lugn fast jag sitter ner mest hela tiden och har tid att känna efter. Han brukar vara en vilde framåt kvällen och lite under natten och under morgonen - sen brukar han ha sovstunder under dagen då o då men nu är allt upp o ner och jag blir bara så himla orolig! Han har varit så lugn sista tiden och idag har jag mest bara känt av hans hicka istället för hans rörelser.

Jag förstår att det är jag som oroar mig i onödan, att jag gör det större än vad det är. jag förstår att problemet kanske mer sitter hos mig men jag blir helt färdig av att ständigt bära på sådan oro! Är det bara jag?

Jag ska ringa min BM imorgon och prata med henne för det här är inte roligt.
    Så kände jag också tidigare. Gjort två ggr.. har också varit superorolig då. Men efter någon dag så har h*n varit lika aktiv som vanligt igen. Nästan överdrivet! Kanske bebisen sparkar inåt som missables bebbe gjorde? Kan ju vara så. Men vilken vecka är du i?

Känner du dig riktigt orolig så tycker jag att du ska ringa. För när du fått prata med någon så kanske oron släpper. Bebisen känner av när du är orolig och kanske rör sig mindre för det också.
  • roxylady
    missable skrev 2011-10-05 17:03:47 följande:
    så gjorde dom med mig och jag är född i december, inga bekymmer här inte, men klart i början så kommer jag ju inte vara ute längre stunder om det är så kallt, men jag måste ju som sagt ut, kan ju inte lämna vårt lilla liv hemma själv för att gå ut med hundarna, tänkte dock ha henne i en bärsele/bärsjäl under min PO.P jacka om jag ska längre.... då blir det ju inte lika kallt heller.. 
    coockiejar skrev 2011-10-05 14:48:46 följande:
    Hej tjejer,

Får jag häva ur mig lite? Känner mig bara så himla slut...trött...sliten. Inte fysiskt utan mer psykiskt! Bebsien rör sig varje dag men de senaste dagarna har han varit väldigt lugn. och idag sitter jag på jobbet (jobbar extra på kontor och pluggar på heltid annars) men ändå är han rätt lugn fast jag sitter ner mest hela tiden och har tid att känna efter. Han brukar vara en vilde framåt kvällen och lite under natten och under morgonen - sen brukar han ha sovstunder under dagen då o då men nu är allt upp o ner och jag blir bara så himla orolig! Han har varit så lugn sista tiden och idag har jag mest bara känt av hans hicka istället för hans rörelser.

Jag förstår att det är jag som oroar mig i onödan, att jag gör det större än vad det är. jag förstår att problemet kanske mer sitter hos mig men jag blir helt färdig av att ständigt bära på sådan oro! Är det bara jag?

Jag ska ringa min BM imorgon och prata med henne för det här är inte roligt.
    Här i Dalarna så kan jag knappt gå ut själv i Februari tex (då man kommer att börja promenera ute i med att jag har BF 27/1) för att det är så himla kallt. Vill inte gå ut med en bebis under 1 månad när det är så kallt. Det är så det gör ont i kroppen på bara mig. Men man får ju hoppas på att det blir en mild vinter så vi slipper oroa oss för kylan :)
    Ni i söder kanske har det lite varmare än oss också om vintrarna.
  • roxylady
    LillaEko skrev 2011-10-05 22:20:19 följande:
    Tror inte vår hund skulle acceptera att inte gå ut pga kylan. Så blir det riktigt kallt här i vinter måste jag ändå ut. Men man kan ju ta några fler, kortare rundor kanske?!?!
    Jo fler kortare rundor måste ju vara ok. Och nära hemmet i fall det blir galet kallt efter ett tag så man kan gå in och värma sig snabbt :) Har ju varit galet kalla vintrar iaf här senaste åren. Hoppas inte det blir det nu.. :S
  • roxylady
    missable skrev 2011-10-05 23:12:54 följande:
    Men hallå om det är farligt med kylan låt säga... hur varmt måste man ha det inne...
    Vi har ca 17°C året runt inomhus för både jag och maken är så varma av oss.. måste vi höja innetempraturen med då??? Nä inte mina heller! Fan två terrier som inte får någon motion... och ett nyfödd liten flicka, det blir bara katastrof vill jag lova... !

Ingen aning.. har bara blivit ordinerad att inte gå ute om det är så kallt som det är här då. Men nu låter det som jag är en skurk för att jag säger så Rynkar på näsan Menade ju inte alls med att någon hade fel.. jag ber om ursäkt om någon tog illa upp.. :(

Men har jag fel om att ta ut en bebis i den kylan så vill jag veta det just för att det här är något som yr runt i skallen på mig just nu. Klarar dom av -30 och lägre grader det så är det ju bara bra i så fall. Jag trodde det bara inte.
Svar på tråden Januaribebis 2012