• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Serendipitet

Klart havskräftor räknas, missade ditt inlägg totalt.. Förlåt.. Ibland skriver alla så fort så man inte hinner med :D Vi är fyra kräftälskare :) Underbart.

• Serendipitet
    Jämthund skrev 2011-08-10 22:49:41 följande:
    Jag tror att det beror på att den lever i samma vatten som vanlig insjöfisk. Ex. Gädda, gös, abborre och sådana fiskar skall man ju undvika p.g.s kvicksilver b.la. Kräftan tar oxå åt sig de skadliga ämnena men det "fastnar" i smöret. Det fastnar i fettet helt enkelt som allt dåligt gör..

Ah.. Ja men så är det säkert. Hade varit konstigt annars :) Men vilket är det man ska försöka undvika då? Nu äter jag bara klorna och rumpan.. Är det mycket smör/fett på de delarna?

Då festar jag till det med kräftor och alkoholfri cider på fredag med sambon (vi är barnlediga) och sedan får suget efter kräftor vila till efter förlossningen. Bara ifall ifall :D 
  • Moniqe1979
    GoodEnough mom skrev 2011-08-10 22:55:29 följande:
    Ah.. Ja men så är det säkert. Hade varit konstigt annars :) Men vilket är det man ska försöka undvika då? Nu äter jag bara klorna och rumpan.. Är det mycket smör/fett på de delarna?

Då festar jag till det med kräftor och alkoholfri cider på fredag med sambon (vi är barnlediga) och sedan får suget efter kräftor vila till efter förlossningen. Bara ifall ifall :D 
    Smöret sitter i huvudet  under "huven" så att säga.. lite krämigt gulaktigt...
  • Sapato

5 kräftälskare för här är en till
    Åt fiskgratäng med kräftstjärtar till lunch idag men tänkte dra ihop kräftskiva här framöver någon helg med både Västerbottenpaj och starka hårdostar så lite av ost begäret även försvinner!!

• Moniqe1979

6 st då... har 100 kräftor liggande i kylen på långsam tining inför lördag har man fördelen med att fylla år i mitten av augusti och dessutom bo i hus så MÅSTE man ju nästan ställa till med kräftskiva har blivit en liten trdition av det...

• LillaEko

Åh, längtar också efter kräftor. Ska ut och fiska det nån helg när semestern är slut å vi åter är hemma.

Det där med pool frågade jag om efter mitt ma i dec. Badar ju i uppvärmd reab-bassäng varje vecka med våra elever. Mycket bakterier och urin och annat som kan råka hamna där i ju, men det skulle inte vara någon fara alls sa den läkaren.
    Hoppas inte havet heller är någon fara, har ju badat massa sen vi kom ner till stugan för 1 vecka sen?!?!?

• Moniqe1979

jag gillar google detta är klippt från gravid.se
     Undrar om det är sant att det är farligt att bada bubbelpool när man är gravid och om det är - varför?

Detta är rekommendationerna enligt senaste forskningen. Det finns forskning som tyder på att om kroppstemperaturen överskrider 38,9 grader i mer än 10 minuter under graviditetens första sju veckor, ökar risken för missfall och för att barnet ska få skador på nervröret, t.ex. ryggmärgsbråck. Av detta skäl är det viktigt att inte bli för varm under graviditeten. Men från och med vecka 14 anses det vara ofarligt att ta ett kort (ca 10 minuter) bubbel- eller bastubad.
    Barnmorskan Therese

• Frökenolson

Är det bara jag som äter det mesta?

Jag äter både salami, brie, inte grönmögelost, men resten av ostarna.
    Har inte funderat på om jag kan äta kräftor och skaldjur eller inte, tror det sunda förnuftet får råda.
    Om man inte brukar bli dålig av det man äter så är det säkerligen ingen större fara.
    Jag var lite mer avhållsam i början, då det är "mest farligt", men nu äter jag allt jag vill..
    Givetvis dricker jag inte alkohol eller röker..

Cravings: Sura godisar, pasta och köttfärsås, fruktsallad...

• LillaEko

Jag äter efter Livsmedelsverkets rekomendationer. Vågar helt enkelt inte annat, för skulle något gå fel s vet jag att jag skulle klandra mig själv!

Svar på tråden Januaribebis 2012