• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • minjalin
    RaraS skrev 2011-08-11 13:00:35 följande:
    Aha...är det så det funkar! Bra att veta!

Jag funderar också på hur försäkringskassan räknar ut vilken lön de utgår ifrån. Tar de den lönen man hade typ 6 månader innan man går på föräldraledighet? Eller tar de den lönen man har när man går på föräldraledighet, dvs typ 1 januari 2012 som jag har tänkt gå. Vi har lönerevision 1 april varje år....men de är alltid så tröga med förhandlingarna så den nya lönen brukar bestämmas först september-oktober och få får man betalt retroaktivt för tiden från april. Jag brukar inte ha något emot det, brukar bli en ganska stor lön där under hösten.  Men nu är jag lite orolig att försäkringskassan kommer beräkna min föräldrapenning på förra året lön, eftersom jag inte får min nya förrän i oktober (fast den har gällt från april). Om ni förstår hur jag menar.

Jag får väl undersöka mer om ingen av er vet. Jag läste på försäkringskassans hemsida att man får ett "startpaket" efter att man skickat in moderskapsintyget. Jag ser inte direkt fram emot att ha kontakt med försäkringskassan...har hört så många jobbiga  historier från vänner som har barn....  
    Det är din arbetsgivare som räknar ut din lön och för mig gjorde de i alla fall så att de räknade ihop vad jag hade tjänat senaste året. Men sen är du med och klättrar i lönestegen även när du är föräldraledig så när lönerna går upp på ditt jobb så får du be din arbetsgivare att räkna om årslönen så skickar du in en blankett till försäkringskassan. Likadant om man exempelvis jobbar inom handels där man får olika lön beroende på om du jobbat 1, 2 eller 3 år inom handels. Däremot betalar aldrig fk retroaktivt så de betalar inte ut föräldrapenning för din nya lön förrän avtalet skrivits under så segt om de alltid är flera månader sena då du förlorar pengar på det. Handels som jag jobbar inom brukar vara nån månad sen med undertecknandet men det är riktigt dåligt att man inte får det retroaktivt av fk.
  • Moniqe1979
    RaraS skrev 2011-08-11 13:00:35 följande:
    Aha...är det så det funkar! Bra att veta!

Jag funderar också på hur försäkringskassan räknar ut vilken lön de utgår ifrån. Tar de den lönen man hade typ 6 månader innan man går på föräldraledighet? Eller tar de den lönen man har när man går på föräldraledighet, dvs typ 1 januari 2012 som jag har tänkt gå. Vi har lönerevision 1 april varje år....men de är alltid så tröga med förhandlingarna så den nya lönen brukar bestämmas först september-oktober och få får man betalt retroaktivt för tiden från april. Jag brukar inte ha något emot det, brukar bli en ganska stor lön där under hösten.  Men nu är jag lite orolig att försäkringskassan kommer beräkna min föräldrapenning på förra året lön, eftersom jag inte får min nya förrän i oktober (fast den har gällt från april). Om ni förstår hur jag menar.

Jag får väl undersöka mer om ingen av er vet. Jag läste på försäkringskassans hemsida att man får ett "startpaket" efter att man skickat in moderskapsintyget. Jag ser inte direkt fram emot att ha kontakt med försäkringskassan...har hört så många jobbiga  historier från vänner som har barn....  
    får man ny lön under föräldraledigheten så klickar man bara i det på hemsidan när man fyller i begäran om FP (jag brukade göra det en månad i taget)  då skickar fk ut en blankett som lönekontoret/löne admin skall fylla i och även från vilket datum den nya lönen gällde så får man retroaktivt även från FK.

Jag har aldrig upplevt dem som "jobbiga att ha att göra med" så länge man själv gjort som man skall. dock var det jobbigt när jag hade glömt anmäla Vab första dagen jag var hemma med sonen utan hörde av mig först dag 2 men som sagt jag hade ju gjort "fel" då...
  • Moniqe1979
    minjalin skrev 2011-08-11 13:12:47 följande:
    Det är din arbetsgivare som räknar ut din lön och för mig gjorde de i alla fall så att de räknade ihop vad jag hade tjänat senaste året. Men sen är du med och klättrar i lönestegen även när du är föräldraledig så när lönerna går upp på ditt jobb så får du be din arbetsgivare att räkna om årslönen så skickar du in en blankett till försäkringskassan. Likadant om man exempelvis jobbar inom handels där man får olika lön beroende på om du jobbat 1, 2 eller 3 år inom handels. Däremot betalar aldrig fk retroaktivt så de betalar inte ut föräldrapenning för din nya lön förrän avtalet skrivits under så segt om de alltid är flera månader sena då du förlorar pengar på det. Handels som jag jobbar inom brukar vara nån månad sen med undertecknandet men det är riktigt dåligt att man inte får det retroaktivt av fk.
    jag fick retroaktivt i slutet av 2008 när jag uppdaterade min lön... vad konstigt!
  • RaraS
    minjalin skrev 2011-08-11 13:12:47 följande:

Aha…så det är arbetsgivaren som bestämmer? Det kanske klarnar lite mer sedan när jag får hem blanketterna. Undra hur arbetsgivaren räknar ut lönen, räknar ut ett medel från förra året eller typ bara tar min nya lön som jag får i oktober. Jag har ju flera killar här på företaget (är ensam anställd tjej så de har inte direkt någon erfarenhet av gravida) och killarna är ju pappalediga ibland så jag får väl fråga dem hur företaget brukar göra. Vore ju bra om de typ bara skrev min nya lön som jag får sedan….

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 14/1-12?
  • MiAmore

Nu har vi varit på rul! Allt såg jättebra ut och det är en livlig liten krabat jag har där inne. Hjärta 201 g kärlek och troligtvis en... FLICKA!! Skrattande Man kunde tydligt se tre streck där nere och man såg inga "tecken" alls på att det skulle kunna vara en pojke. Blev fram/bakflyttade (beroende på hur man ser det *ler*) en dag, från den 9 jan till den 10 jan. Åt rätt håll iaf

♥Milo 090107♥ Bebis i magen bf. 120109 ♥
  • MissT
    MiAmore skrev 2011-08-11 13:30:34 följande:
    Nu har vi varit på rul! Allt såg jättebra ut och det är en livlig liten krabat jag har där inne. Hjärta 201 g kärlek och troligtvis en... FLICKA!! Skrattande Man kunde tydligt se tre streck där nere och man såg inga "tecken" alls på att det skulle kunna vara en pojke. Blev fram/bakflyttade (beroende på hur man ser det *ler*) en dag, från den 9 jan till den 10 jan. Åt rätt håll iaf
    Stort grattis! Vad härligt
    Jag har också en livlig liten flicka därinne

• MiAmore
    MissT skrev 2011-08-11 13:48:52 följande:
    Stort grattis! Vad härligt
    Jag har också en livlig liten flicka därinne

hihi, tack
    ♥Milo 090107♥ Bebis i magen bf. 120109 ♥
  • elinson

sjuk!
    ligger i soffan hos svärföräldrarna med feber och muskelvärk. Nu är det så att det går mycket får här och vi har en hund som är vansinnigt förtjust i fårskit :(
    Tankarna snurrar i huvudet, tänk om det är listeria som tydligen kan finnas i fårskit. Symtomen ska vara lika som influensa... å det är precis så det känns.

Är så rädd, vad gör man i en sån här situation? Åker man till läkarn? 

• minjalin
    Moniqe1979 skrev 2011-08-11 13:23:36 följande:
    jag fick retroaktivt i slutet av 2008 när jag uppdaterade min lön... vad konstigt!
    Kan ju vara nåt som är ändrat då för jag ändrade lönen första gången 2010 och jag ringde och frågade och dom sa att man inte får retroaktivt och jag har ändrat i år med och fick inte retroaktivt för den månad som avtalet tog att skriva under.
  • minjalin
    RaraS skrev 2011-08-11 13:28:24 följande:

Aha…så det är arbetsgivaren som bestämmer? Det kanske klarnar lite mer sedan när jag får hem blanketterna. Undra hur arbetsgivaren räknar ut lönen, räknar ut ett medel från förra året eller typ bara tar min nya lön som jag får i oktober. Jag har ju flera killar här på företaget (är ensam anställd tjej så de har inte direkt någon erfarenhet av gravida) och killarna är ju pappalediga ibland så jag får väl fråga dem hur företaget brukar göra. Vore ju bra om de typ bara skrev min nya lön som jag får sedan….

Dom får inte lov att skriva den nya lönen förrän den börjar gälla utan dom ska skriva den nuvarande lönen. Min arbetsgivare snittar på nåt sätt i och med att jag har OB och sånt och inte någon fast månadslön så är ju min lön lite olika varje månad. Men har du en fast månadslön så tar dom väl den månadslönen du har nu och gångrar med 12 skulle jag tro, men som jag kan ju inte göra så i och med att det är så olika varje månad så då får minarbetsgivare hjälpa mig.
Svar på tråden Januaribebis 2012