minjalin skrev 2011-12-11 13:54:57 följande:
Ja, han vet ju inte riktigt vad som kommer att hända, men han vet vad paket är och han vet vad en tomte är så han är väldigt uppspelt :p Blir nog att vi tar in granen dan före julafton så den verkligen är fin på julafton. Funderar på att sätta i ljusen kvällen innan och sen sparar resten till julaftons morgon så Leon kan hjälpa till :) Men jag tänker att 2 veckor så är det julafton och då är det 3 veckor kvar sen (förhoppningsvis inte mer i alla fall) Drömde massa om förlossning i natt och hade inte packat väska eller nåt och hade panik typ så nu idag började jag packa lite och insåg att jag inte har tvättat bebisoverallen och att min amningsBH kanske borde tvättas efter att ha legat oanvända i nästan 2 år xD Så det är ganska bra att börja i god tid ändå ;) Sen oroar jag mig för så mycket onödiga praktiska saker. Som att vi kanske måste släpa upp Leon mitt i natten och ta med honom till sjukhuset så får mina föräldrar hämta honom där om det känns bråttom för jag vill inte riskera tt föda i bilen! Och det är ju svårt att packa hans grejer som han ska ha med sig till mormor och morfar så långt innan så det känns som att det är en del man ska hinna med när det väl är dags att åka in så det får inte gå för fort. Sen vet jag inte om han ska få hälsa på bebis på sjukhuset eller hemma. Om vi kan åka hem efter en natt får det bli hemma, men mår jag lika dåligt som förra gången och måste stanna 2 nätter så vill jag ju gärna att han kommer och hälsar på på sjukhuset, men vet inte hur det blir sen när han måste åka ifrån oss igen då. Kanske blir jobbigt för honom så det är så svårt =/
Jag köpte teet på hälsokosten (Life). Man ska inte börja dricka det före v 35 och får man väldigt mycket sammandragningar så ska man sluta och börja igen i v 38 efter vad jag läst på nätet. Men som jag förstod det så ska man gärna börja ett tag innan så det hinner börja värka och så. Tror inte det ger så mycket effekt att dricka det typ ett par dar innan förlossningen. Jag drack det aldrig med sonen men har blivit lite nojig nu när bebis ligger i vidöppet läge, plus att jag blödde i 6 veckor efter förlossningen och avslag ytterligare 2 veckor och har läst att det kan göra så man blöder mindre och så så det är värt ett försök ;)
Ja, jag sitter själv 2 kvällar i veckan för den andra dan klättrar sambon efter jobbet så det var väldigt uppskattat att mamma ville komma en sväng :)
Jo de gångerna han vart med innan så har sambon vart med också och försökt underhålla honom medan vi pratat :p
Jo jag har ju mått väldigt bra psykiskt denna grav jämfört med förra, men nu är det som att jag bara sprungit in i en vägg och bara inte orkar mer =/ Men slutspurten är seg och jobbig och jag är grymt glad att jag slipper jobba denna gången. Ser ju att mina åderbråck i underlivet gått tillbaka rejält sen jag slutade jobba så jag såg ju mycket värre ut med sonen så man får se till det lilla.
Just det ja, det är 15 dagar efter mig du ligger ja. Blir spännande hur tätt vi får i slutändan :) Jo tack, de är starka nu. Med Leon gjorde aldrig rörelserna ont men tror det är för att bebis har benen fram denna gång samtidigt som moderkakan är i bakvägg som gör att rörelserna gör ont den här gången på mig. Och som du säger är det skönt att bebis inte är lugn samtidigt så man slipper oroa sig. Vet du hur din ligger?
Jag vet precis vad du går igenom. Så kände jag förra grav. Kände mig så ful och ville knappt visa mig utan kläder för sambon. Såg pluffsig ut i ansiktet och håret var livlöst och jag kände mig allmänt fet och ful fastän jag egentligen inte var så stor (är dock mindre denna gången viktmässigt) Denna gången tycker jag om mitt utseende om jag gör mig i ordning (vilket jag dock bara orkar göra om jag ska iväg på nåt eller ska träffa nån kompis eller så) men har lite smått ångest över att jag börjar få mer bristningar. Tycker det räcker med de få jag fick förra grav men tydligen inte. Men tror inte det kommer hinna blir över hela magen eller så i alla fall *peppar peppar* Men jag har börjat längta efter att bli av med magen och bli mig själv så gott det går igen och kunna ha fina underkläder igen (jag klarar inte av spetstrosor och sånt när jag är gravid för det kliar och är obekvämt så det blir stora bomullstrosor för min del hela grav och under amningen typ, sen brukar det funka igen) ;) Men jag lovar dig att du kommer bli så fin igen så, men det är jobbigt att inte känna igen sin kropp och känna att nån annan tar över den totalt! Tror det är lättare andra gången för att man är mer förberedd på det, men jag vet inte.
Hihi förstår att han är uppspelt över det

Paket är ju superspännande hihi! Blir det morfar som köper tidningen då? :) Vad roligt att han tycker att det är kul med tomten! Minns att när de yngsta i vår släkt var små så var de nästan lite rädd för tomten fast på ett sött sätt såklart

Ja men det är ju så mys att hjälpa till med julgranen allihopa

Min sambo tycker det är jättetråkigt så jag är nästan själv som får pynta den. Kul att det kommer någon som om nått år kommer tycka att det är lika roligt som jag *fniss*
Ja men det kommer att gå fort ska du se

Jag börjar själv också få lite halvpanik över hur det kommer att bli i med att man inte vet någonting. Man är ju nervös! Men som sagt inte rädd.. för det löser sig alltid såklart. Men man är väl alltid det i fall nått ska gå fel till *peppar peppar ta i trä*. Men så får man ju inte tänka heller.
Oj det där med väska har jag verkligen haft näst intill noll tanke på. Har känts som att allt ligger så långt bort för oss ännu. Men det kommer.. tror vi gör det på nyårsaftonen. Ja tvättat BH:n och bebisoverall och andra kläder är redo i alla fall som tur är :)
Jag förstår det.. svårt att planera med tex dina föräldrar också för man vet ju aldrig hur fort det går. Det bästa är kanske att han får bli upphämtad på sjukhuset av dem? Förstår att det kan bli jobbigt för honom men du får tänka på att detta är ju för något helt speciellt trots allt! Hoppas ni inte blir kvar så länge denna gången då så ni får komma hem och mysa alla fyra
Okej! Tack så mkt! Då ska jag köpa det senare. Vill iofs dock inte att bebis ska komma innan det BF men man kan ju dricka det för att inte gå över kanske? Eller hjälper det inte då? Vad menad med vidöppet läge? Gud vad bra att det kan ha en värkan mot blödningar också!!
Skönt att bråcken inte är lika illa längre! Ja men man blir ju deppad på det ena eller det andra sättet hur som.. man är ju inte som vanligt och det är ju jobbigt att vara gravid i slutet.. känner hur jag suckar och stånkar hela tiden.. har aldrig trott att lite hjärtklappning skulle vara så jobbigt tex.
Ja det ska bli superspännande och se när de behagar sig att komma :) Och om det blir en syster eller bror till Leon nu

Oj då känns det mkt mer för dig nu då? i alla fall fram? Min bebis har legat med rumpen under mitt högra revben och benen under det vänstra. Men jag tror han lägger sig med ryggen åt det hållet jag lutar åt när jag ligger i soffan eller sängen. Så kan byta håll ganska lätt fortfarande verkar det som! Men huvudet verkar fortsätta ligga nedåt hela tiden i alla fall. Måste ju vara svårt att byta så man hamnar med huvudet uppåt nu snart tycker man.. men de kan ju tydligen vända på sig ända till v37 nånstans. Får hoppas på att han inte gör det.
Ja men precis så känner jag.. vill heller knappt visa min för sambon för att jag känner mig så obekväm med mig själv..

Nej jag är ju inte så stor förövrigt heller.. kan ju ha alla mina kläder som vanligt förutom över magen. Gått upp 13 nu så tycker väl inte att jag gått upp allt för mkt kanske.. jag vet inte. BM tyckte jag kunde gå upp lite till också. Skönt att du känner dig bekväm denna gången! Det är ju så fint att se någon gravid! Men trodde inte man skulle känna sig såhär bara
Jobbigt med bristningarna. Hoppas att de inte blir större nu.. som tur är så har du inte så långt kvar nu så de kanske inte hinner bli större nu. Gör de ont också? Håller med om att spets kliar! Jag har antingen gravidtrosor från Kappahls märke mortherline eller mina vanliga hispsters från twilfit. Det funkar bra som tur är. Jag hoppas verkligen man blir som vanligt igen

Längtar så mkt dit! Är nyfiken på hur man kommer att se ut. Jo men så kan det nog vara. Har man varit med om det förr så vet man ju.. jag är rädd för att få bristningar också, har inte dykt upp något än och hoppas på att jag verkligen slipper det.