• roxylady

Januaribebis 2012

zatori skrev 2011-12-19 15:53:47 följande:
    Ja, det är inte roligt med hjärtklappning. Tycker min började efter att jag började äta Levaxin (pga något låg ämnesomsättning, som upptäcktes av en slump vid en provtagning) och det är också en av de vanligaste bieffekterna av medicinen. Sen tror jag även att det beror på att man är höggravid och magen är stor och blodmängden i kroppen större i mitt fall. Jag hade runt 80-90 i vilopuls när jag var hos bm för ett par veckor sedan. Tror också att det kan ha att göra med stress. Jag har känt mig stressad både av inre och yttre stress. Tex allting kring jul och julklappar osv och inför förlossningen och alla förberedelser innan bebis kommer. Så det är många faktorer som spelar in.

Tror inte att det är farligt, men kanske olustigt för dig om det känns obehagligt/obekvämt. Testa att ta pulsen i vila och se vad den hamnar på. När ska du till bm nästa gång? Du kanske kan ringa och få komma tidigare om du inte har tid än på ett tag så du åtminstone kan få ta ett blodtryck och prata med henne om saken? Oroa dig inte för mkt nu bara! :)
    Nej men verkligen inte. Får sätta mig ned varje morgon när jag ska sminka mig innan jobbet ha ha! Man känner sig som en gammal kärring ibland

Okej vad skönt att de upptäckte det i alla fall. Vad är Levaxin? Jo det beror nog på både och då. Är faktiskt jättedålig på det här med att mäta pulsen.. har aldrig riktigt lärt mig det. Jag håller med dig.. är också superstressad hela tiden trots att man egentligen kanske inte behöver det. Men det beror nog mkt på att jag fortfarande arbetar. Men nu är det bara 6 dagar kvar efter idag med sista dag nyårsafton. Känns lite skönt men hade gärna gått hem nu med en gång känner jag faktiskt. Ja visst blir det många faktorer..

Jag hoppas också på det. Har släppt några korta stunder under dagen men sedan kommit tillbaka igen. Mkt är nog att man pressas en aning av att ta mot kunder dagligen bara. Ska till BM nästa Onsdag så blir det värre får jag ringa innan. Ja men precis :) Hihi ska försöka att inte göra det. Tack för dina svar
  • roxylady
    fabler skrev 2011-12-19 16:07:53 följande:
    paet: på vc i leksand kan man ju kolla blodtrycket själv, kanske de  har apparat i falun också?
    Okej vet inte om man kan det här faktiskt. Inte själv alltså! :)
  • roxylady
    Yrla skrev 2011-12-20 11:39:45 följande:
    Hej allihopa!

Efter enbart nattliga värkar (heeelt lugnt på dagarna) så gick mitt vatten idag 11.05 HOS BM!! ^^
    Dock har värkarbetet inte riktigt satt igång än, men jag tänkte bara tala om det för er:)
    Åh vad spännande!!!! Ja men då blir det världens finaste julklapp då
  • roxylady
    zatori skrev 2011-12-19 19:49:45 följande:
    Levaxin är en medicin som man använder när man har någon form av störning i sköldkörteln, tex om man har för låg ämnesomsättning (som det visade sig att jag hade.)

Det är jättelätt att mäta pulsen själv! Lägg två fingrar på ena handens handled. På "tumsidan" alltså precis nedanför tummen, fast på handleden. Är det svårt att känna kan man även känna på halsen, men jag tycker det är enklast på handleden. Du känner liksom var det pulserar om du känner dig fram lite. Sedan räknar man antal pulsslag under en minut. Eller om man vill göra det lite lättare för sig räknar man bara under 15 sekunder och tar det sen gånger fyra. Då får du rätt siffror. Testa får du se! :)

Skönt att du bara jobbar 6 dagar till. Jag hade inte orkat en dag till kan jag säga!
    Okej.. vad jobbigt att den ger sådana biverkningar då :(

Då får jag prova det sedan då :) Tack för tipset!

ja jätteskönt! Dock känner man att man kanske skulle ha gått hem redan 1a December.. men det har man inte riktigt råd med.. har semesterdagar så det precis räcker från och med 2:a Jan till BF dagen i alla fall i Januari så det är ju gött Sedan får man ju lov att börja ta på FP:n även om bebbe inte behagat att ta sig ut ännu.

Nä du hade väl ett ganska så krävande jobb också väl? :(
  • roxylady
    zatori skrev 2011-12-20 12:31:33 följande:
    paet: Hur mår du idag? Testade du att ta pulsen på dig själv? Hoppas du mår bättre!
    Åh såg inte att du hade skrivit detta inlägget Jo det är mkt bättre idag! Ska testa det där med pulsen när man är hemma Tack för tipset!
  • roxylady
    fair skrev 2011-12-19 22:26:01 följande:
    Paet: precis så har jag haft senaste dagarna!!! Har till och med varit in till förlossningen, där trodde dem att det beror på att bebisen och livmodern tar så stor plats att alla organ blir trängda. Men håller det i sig och du blir orolig så kontakta din bm eller förlossningen så de får kolla dig.
    Ja men visst är det jobbigt? Har turen att inte känna av det idag som tur är. Okej ja men så kan det ju absolut vara! Att känna att jag inte kan andas har jag haft ganska länge men just det där trycket som att någon lagt på handen på bröstet på mig hade jag aldrig haft tidigare.. så har sagt det till mig själv att får jag det igen när jag jobbar så pyser jag nog hem.. törs inte jobba mer när det är sådär.. Jo jag får göra det :) Får hoppas på att det inte kommer mera.
  • roxylady
    Yrla skrev 2011-12-20 12:18:11 följande:
    Hihi ja verkligen. Läste just ditt mail, det blir en fika med bebis på armen isåfall:D
    Hihi ja det får bli det
  • roxylady

Måste bara få gnälla lite.. jag mår skitdåligt över detta.. men jag väntar ju en son som beräknas nu 27/1. Och jag har en arbetskompis som också väntar en son till 1/5. Och hon vill ha samma namn som mig och har velat ha det sedan hon var liten. Det känns riktigt förjäkligt för vi kan verkligen inte hitta på ett annat namn. Vi umgås iofs inte varje dag.. men våra sambos känner varandra sedan länge och vi har känt varandra ganska länge vi med. Och när vi båda är mammalediga så kommer det ju säkert bli att man umgås lite mer än vanligt också.. jag har sagt att jag blir inte ledsen om hon väljer samma namn men det är ju jobbigt.. och hon säger ju att hon självklart också tycker det.. jag har ont i magen av detta.. men kan ju samtidigt inte välja något annat namn jag inte vill ha.. finns inget annat som existerar just nu.. blir ledsen över detta

• roxylady
    Haanky skrev 2011-12-21 14:57:59 följande:
    Jobbigt dilemma.... men endå.. jag hade tre stycken "Hannor" i min klass och jag umgicks jätte ofta med en av dem... tyckte det va collt att heta samma och har aldrig sett några nackdelar med det.. om jag träffar på nån eller om nån vill ha namnet thea som min dotter så känner jag mig hedrad på nått vis! klart att deras också ska heta thea det är ju det vackraste namnet jag vet!!! det är mer vi föräldrar eller vuxna som ser nackdelar tycker jag...  försök att se fördelarna med det! :) detta är vad jag tycker iaf :):)
    Ja jag tycker det är jättejobbigt.. men vad ska man göra när man inte hittar på något bra och passande och bara har en månad kvar? :( Vill inte att han ska gå utan namn.. och man har ju funderat hela graviditeten men inte kommit fram till något.. finns bara ett vi är överens om :)

Ja men precis! Man tyckte ju det! Känner väl så jag med.. men inte kul ändå för oss föräldrar som du också säger hihi. Ja faktiskt jag får se det som hedrande :) Tack för dina ord!
    Frökenolson skrev 2011-12-21 15:03:45 följande:
    tycker också det är lite tråkigt med samma namn, vi är nästan sist ut i både familj och vänskapskretsen med att få barn och många namn som vi gillar är upptagna, vi hade enats om ett killnamn nu som två kompisars barn också heterm och nu såg ja på fb att en annan jag känner, ioch för sig ingen nära vän men ändå också har gett sin son det namnet och då känns det inte lika kul längre. Vi har dock svårt att komma på namn som vi båda gillar:
    Jag älskar Gabriel, Nathanael och Abbe men gubben min gillar dem inte alls.. Sen gillar jag Adrian, Johannes och några till.. men man vill ju känna något för namnet, men det gör man säkert sen när ens eget barn heter det såklart!

Tjejnamn har vi några förslag men vi vet inte vilket det skulle bli om det blir en tjej, tror ju lite mer på en pojke...   Men vi får se vem som tittar ut =)
     Ja men eller hur.. Nu är ju inte namnet upptaget iofs.. för ingen av oss har ju fått sitt barn än och ingen hade "paxat" det innan heller så att säga.. visste inte att hon ville ha det förens hon sa det för att jag frågade.. suck.. ledsamt detta  
    Ja det är fina namn! Nathanael gillar jag med men inte min sambo då istället. Skönt att du har en del att välja emellan iaf :) Här är det bara ett hehe.

Ja tjejnamn har jag jättelätt för! Så har ett klart om det blir en tjej nästa gång! Ja men precis :) Spännande att inte veta också :D 
Svar på tråden Januaribebis 2012