Inlägg från: nya mamman |Visa alla inlägg
  • nya mamman

Januaribebis 2012

roxylady skrev 2011-10-22 15:46:12 följande:
    Ja vi tror ju att vi väntar en pojke. Och det är bara ett namn vi är någorlunda överens om.. Men jag vill ha nått mer känner jag. Så svårt.. känns som att alla fina namn är upptagna eller jättepoppis :( Jag undrar hur vi ska hinna få ett namn innan BF ibland :S
    nya mamman skrev 2011-10-22 15:26:29 följande:
    Det har jag faktist inte reagerat på, att den skulle sparka mot rumpan... hur känns det?? =)
    Vet att min när jag väntade tvåan så kändes det som en ailien va på väg ut genom sidan. Fick sitta och hålla emot henne med handen. 
    Det känns ungefär som man har gaser som bebisen sparkar på från insidan men man har det inte. Haha! Jätteknasigt verkligen :p Hihi vilken buse hon verkade va :) Gör det mkt ont i slutet där runt sista veckan??
    jag tyckte nog att det gjorde ganska ont. Fast då kom det inte som plötsliga sparkar utan mest som dom ligger och trycker ifrån med händer och fötter.
    Fast med första barnet gjorde det inte lika ont. Beror väl på hur dom ligger och hur vilda dom är ;)
  • nya mamman

Ni som är hemma och är sjukskrivna... vad gör ni på dagarna??? Jag har sååååå tråkigt och vet inte vad jag ska hitta på. Dom flesta av mina vänner jobbar och här hemma är det snyggt och städat. Och jag kan inte göra vad som helst pga foglossning!
    Vill inte börja tvätta bebiskläder riktigt än, känns så tidigt! 70 dagar till BF idag..
    Tips och råd mottages mer än gärna! 

• nya mamman
    missable skrev 2011-10-25 09:53:00 följande:
    sitter på FL... nä jag går på vattengympa 1 gång i veckan mot foglossning, jag ordnar i garderober, städar på platser som inte blivit städade på länge typ ovanför köksluckorna etc... Är ute och går med hundarna, handlar, bakar, fixar middagen. 
    Jag har just flyttat in till min karl och garderoberna är fixade till tänderna och här är allt städat just. Men jag försöker tvätta, diska och sånt smått som alltid blir. Middagen brukar jag oxå fixa men det är ju många timmar dit ännu =) Någon hund har jag inte för jag är allergisk och bakade gjorde jag härom dagen.
    Nå, man ska väl lyckas komma på något. 
  • nya mamman
    missable skrev 2011-10-25 10:01:45 följande:
    Jag gör storkok, som grytor etc för att frysa in, så vi inte behöver tänka på laga mat första tiden utan bara kan värma... baka gör jag var och varrannan dag, lite nya recept ibland =)
    Men kolla om du inte kan få någon vattengympa eller sjukgymnastik? 
    Min karl jobbar som kock och tar me massa mat hem från jobbet =) Så det är ju rena lyxen!

ja, jag måste kolla runt vad jag kan hitta! Nåt måste jag verkligen göra... och egentligen hatar jag att baka Skäms 
  • nya mamman
    missable skrev 2011-10-25 10:04:13 följande:
    haha super! jag vill också ha en "egen" kock... 
    det är rätt segt att vara hemma faktiskt.. 
    jaa, verkligen segt! Varannan vecka har jag ju mina andra 2 barn och då brukar tösen vilja va hemma på dagarna ibland och då går ju tiden lite fortare och så är det roligare!! Men nu när jag är barnfri och gåbben jobbar... usch!
    nå, snart är det väl januari! 
  • nya mamman
    missable skrev 2011-10-25 10:13:08 följande:
    jag längtar tills slutet november så man kan börja advent pyssla, göra egna tomtar, pynta här hemma, dricka alkoholfri glögg och äta pepparkakor  =) haha
    myyysigt!!! Glögg ha vi redan tjuvstartat med ;) Men pynta och ha d mysigt är ju aldrig fel... man får se fram emot små grejer i taget. Advent, lucia osv...
  • nya mamman
    roxylady skrev 2011-10-25 11:57:53 följande:
    Var hos BM imorse. Järnvärdet har bara gått upp från 111 till 116.. fast jag dubblat dosen :(
    Får hoppas på att det blir bättre till den 18:e då jag ska dit nästa gång.
    Bebis hjärta slog 131-135 så det var bra, SF-måttet låg på 27 så det var pyttelite över kurvan men perfekt för min del sa hon :)

Dock hade jag högt blodsockervärde på 8,1.. hade 4 för bara 3-4 veckor sedan.. ska på glukosbelastning den 18:e... är så jäkla orolig nu för att ha fått graviditetsdiabetes.. Men hon trodde det berodde på att jag var närmre v30 nu då kroppen förändras mkt då.. samt att vi hade ätit en hel del godis och druckit läsk under helgen.. och det var ju bara i förrgår.. men ändå.. är så orolig att jag ska få lov att sticka mig själv med nålar sedan Gråter
    Jag har oxå haft jättelågt järnvärde. Sist låg det på 91, hade sjunkit från 111. Ska till mvc den 9.11 och hoppas att det stigit igen efter att jag börjat med järndroppar.
    Var på glukosbelastning för någon vecka sedan och allt såg bra ut. Här gör dom det på 90% av alla gravida nu för tiden. Har man någon form av diabetes i släkten så kollas det upp, även om det är ålders- eller pga alkohol. Jag håller tummarna för dig!

Gud vad alla verkar va duktiga på pyssel m.m. Jag är verkligen skitdålig på sånt! Och har inte tålamod till det... så här görs inga egna julklappar eller så. Jag får väl börja ta mitt pick och pack mot staden och köpa det jag ska kanske =) 
  • nya mamman
    Snusmumriken80 skrev 2011-10-25 12:06:03 följande:
    Har varit till mvc idag. Var igår och tog EKG och en massa blodprover (järn,sköldkörtel m.m.) Alla prover var bra förutom järn, så det ska jag fortsätta äta. Fick även höra att jag troligen kommer att få en ganska stor bebis, mina 2 pojkar var ju 4,2 och 4,3kg så räknar inte med ngn liten en denna gång heller. Magen har växt enormt igen:( Så är på extrakontroller lite nu och då.

På fredag ska vi på 3d/4d, ska bli kul och intressant:)

Mina värden från mvc idag:
    V.31+2
    vikt 86,2
    blodtryck: 120/70
    hb: 112
    sf-mått: 34 (hade 32 i 29+2, 28 i 27+2)
    hj.ljud 142

SF-måttet ligger över övre kurvan Jaja, bara att acceptera:) Har varit sjukskiven sen 28.7, börjar bli liiiite less på att va hemma. Har hemsk foglossning o pulsen stiger direkt då jag gör ngt:(         

De senaste 3 dagarna har folk blivit otroligt chockade då jag säger att jag har 2 mån kvar av graviditeten, är du säker på att det inte är  2 stycken. Suck!

Har ju även tagit reda på vad vi väntar, berättat och 3 (?) personer och nog tusan är det en som skvallrat vidare. Man blir ju slut. Att det ska va så himla svårt att hålla nåt hemligt:( Men men, man lär sig;)

Nu ska jag lägga mig o vila lite. Ha det bra!   
    Fast hur lätt är det att hålla hemligt när du köper hello kitty grejer på fb?? För mig skulle det inte va så svårt att gissa iaf... och du berättade ju nåt åt mig häromdagen som du kanske inte skulle??
  • nya mamman
    Snusmumriken80 skrev 2011-10-25 12:18:25 följande:
    Tar du åt dig  
    Kläderna köpte jag iförrgår efter att ryktet spridits redan;) Före d köpte jag inget flickigt! Men nu är d ju inte hemligt mer
    Nej, jag tar absolut inte åt mig... det var bara en tanke som slog mig.
    Vill man att saker ska va hemligt kanske man ska göra lika mot andra? 
    Och du vet ju hur det är på den här ön, vill man att det ska va absolut hemligt ska man hålla det för sig själv för annars sprids det direkt. Min erfarenhet iaf. Vilket är så jävla sorgligt! 
  • nya mamman
    SFHelen skrev 2011-10-25 13:15:43 följande:
    här är en till sjukskriven och jag har varit det i snart 3 veckor.

Jag har haft min man hemma i 2,5 vecka o igår var hans första arbetsdag sedan jag vart sjukskriven. Så igår sysselsatte jag mig med att flytta en pall med taktegel... vilket jag fick en enorm undervisning av min man när han kom hem att det ska ja då INTE göra!

Idag går barnen på förskolan så jag har gjort lite ärenden och bakat lite till dotterns 2 årsdag och kalas. Imorgons ka jag hälsa på en kompis och fixa med lite arbetspapper hade jag tänkt. jag mår bra fysiskt, men inte psykiskt. så jag får ta dagaran som dem kommer och planera utifrån hur jag mår från stund till stund om man säger så.     
    Min sambo är nog me att jag inte överanstränger mig. Han vill inte att jag ska hålla på dammsuga och klättra upp under tak =) Detta är hans första barn och har varit så orolig från början. Men skulle inte heller klara av att dammsuga hela huset pga foglossningen. Men försöker me lite andra smågrejer.
Svar på tråden Januaribebis 2012