• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Pebbles82
    roxylady skrev 2011-10-12 11:52:18 följande:
    Nu har jag kontaktat personalchefen för vårt kontor att jag kommer vilja att gå ned 75% sista halvan av December. Håller nu tummarna på att det kommer att gå igenom. Så man slipper den värsta julstressen också. Tror inte man pallar det när man är höggravid!

Någon annan som jobbar på kontor här inne? Hur har ni löst saken?
    Jag kommer jobba heltid fram till nyår, sen tar jag ut föräldrapenning på 50% och jobbar 50% i ytterligare några veckor. Ska ha 28/1, vet inte hur länge jag kommer orka jobba även om det är på kontor. Men vill ju inte ta för många föräldradagar heller i onödan... :( 
  • shadowstorm
    bumbi 84 skrev 2011-10-12 12:47:37 följande:
    Funkar bra om man dricker nått kallt när han håller handen på med
    ja den metoden funkar också :D
  • Pebbles82
    RaraS skrev 2011-10-12 12:37:21 följande:
    Jag har BF den 12:e och jag har en hel del semester och komp som jag tänkt ta ut. Det försvinner ju lite nu under hela hösten när man ska till BM och föräldrakurser etc så jag får se lite hur mycket jag kvar vid jul och när jag ska fylla i att man ska börja med föräldrapenning...hoppas man inte behöver fylla i det förrän när man tar ut det. Jag är inte så insatt i reglerna ännu...men i december blir det nog lättare att uppskatta hur långt mina semesterdagar, arbetstidsförkortning och komp räcker. 

Men jag har sagt att målet är att lämna jobbet den 16:e december och efter det kan jag ju bestämma över arbetstiden själv, för då är det ingen som räknar med mig, och det känns ju bra så kan man anpassa lite efter hur pigg man är och hur mycket julstök man har kvar att fixa. Förhoppningsvis så är jag klar den 16:e men jag kommer inte jobba övertid för att hinna klart...då drar jag hellre ut på det sedan i mellandagarna!    
    Tänk på att FK har många veckor på isig att besluta om utbetalning bara, så du inte förväntar dig pengar kort därefter! Inte så kul att ofrivilligt gå utan ersättning.. Men själva anmälningen behöver du ju inte göra förrän du vet med säkerhet när du ska gå hem! 
  • roxylady
    RaraS skrev 2011-10-12 12:37:21 följande:
    Jag har BF den 12:e och jag har en hel del semester och komp som jag tänkt ta ut. Det försvinner ju lite nu under hela hösten när man ska till BM och föräldrakurser etc så jag får se lite hur mycket jag kvar vid jul och när jag ska fylla i att man ska börja med föräldrapenning...hoppas man inte behöver fylla i det förrän när man tar ut det. Jag är inte så insatt i reglerna ännu...men i december blir det nog lättare att uppskatta hur långt mina semesterdagar, arbetstidsförkortning och komp räcker. 

Men jag har sagt att målet är att lämna jobbet den 16:e december och efter det kan jag ju bestämma över arbetstiden själv, för då är det ingen som räknar med mig, och det känns ju bra så kan man anpassa lite efter hur pigg man är och hur mycket julstök man har kvar att fixa. Förhoppningsvis så är jag klar den 16:e men jag kommer inte jobba övertid för att hinna klart...då drar jag hellre ut på det sedan i mellandagarna!    
    Ja men det låter ju jätte bra :) Hoppas att du hinner med allt då innan så att du slipper åka dit efter den 16e så du bara kan varva ned. Precis det är just den där tiden inför julen jag också känner att det finns en hel del att göra hemma.

Får hålla tummarna på att det blir det till bästa för oss :) Och att man slipper vara allt för trött av tyngden :)
  • RaraS
    Pebbles82 skrev 2011-10-12 12:52:39 följande:
    Tänk på att FK har många veckor på isig att besluta om utbetalning bara, så du inte förväntar dig pengar kort därefter! Inte så kul att ofrivilligt gå utan ersättning.. Men själva anmälningen behöver du ju inte göra förrän du vet med säkerhet när du ska gå hem! 
    Tack....jag måste som sagt kolla upp hur detta funkar. Men jag har redan lärt mig att det tar tid. Skickade in moderskapsintyget för 5 veckor sedan, ringde för två veckors sedan för att kolla läget och hon sa att det kommit in och att jag borde få "startbrevet" snart. Ringde igen igår och frågade och hon som svarade då sa att "startbrevet" var skickat i torsdags. Så ja, det bör ju komma i postlådan vilken dag som helst!

Men vilken tid för att få ett startbrev! 5 veckor minst! Det var ju ingen ansökan om GP eller nåt liknande....bara ett intyg in och ett startbrev tillbaka...tänk att det ska ta sådan tid! Jaja, jag har lärt mig att det tar tid och ska läsa på hur det funkar sedan...
    roxylady skrev 2011-10-12 12:54:30 följande:
    Ja men det låter ju jätte bra :) Hoppas att du hinner med allt då innan så att du slipper åka dit efter den 16e så du bara kan varva ned. Precis det är just den där tiden inför julen jag också känner att det finns en hel del att göra hemma.

Får hålla tummarna på att det blir det till bästa för oss :) Och att man slipper vara allt för trött av tyngden :)
    Ja, vi får hoppas det går bra! Det börjar ju närma sig!
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
  • roxylady

Måste fråga.,. har faktiskt inte hittat nått om det. Men hur gör pappan med försäkringskassan?
    Är det de han fixar när han har fixat faderskapsintyget från v28?

• RaraS
    roxylady skrev 2011-10-12 13:32:55 följande:
    Måste fråga.,. har faktiskt inte hittat nått om det. Men hur gör pappan med försäkringskassan?
    Är det de han fixar när han har fixat faderskapsintyget från v28?
    Jag undrar också! Men jag har bara antagit att allt står i det magiska "startbrevet".
    Faderskapsintyg? Har aldrig hört talas om det? Var får man det ifrån?
  • roxylady
    RaraS skrev 2011-10-12 13:42:13 följande:
    Jag undrar också! Men jag har bara antagit att allt står i det magiska "startbrevet".
    Faderskapsintyg? Har aldrig hört talas om det? Var får man det ifrån?
    Jag har fått det där startbrevet. Om det nu är det första man får efter man skickat in moderskapsintyget? Det handlade bara om mina inkomstuppgifter de ville ha som skulle fyllas i och skickas tillbaka till dem. Och lite kort om hur det fungerar. Ingenting om pappan :(

Jo är man inte gift så måste pappan gå till socialstyrelsen från tidigast graviditetsvecka 28 (i vår kommun i alla fall) för att ansöka och få faderskapsintyget. Måste ju vara det som FK ska ha sedan? Han kommer ju att få utbetalning från dem första tio dagarna så de måste ju ha hans info snarast möjligt med tycker man.. hmm..
  • roxylady

RasaS: Fråga din BM nästa gång du är inne hur pappan ska göra med intyget och när han som tidigast kan söka det. Vet inte om det är olika från kommun till kommun.

• RaraS
    roxylady skrev 2011-10-12 13:47:59 följande:
    RasaS: Fråga din BM nästa gång du är inne hur pappan ska göra med intyget och när han som tidigast kan söka det. Vet inte om det är olika från kommun till kommun.
    Men vi är gifta...och då ska det inte behövas något intyg på vem som är pappan... 

Hmm, mer att undersöka med andra ord!   
Svar på tråden Januaribebis 2012