• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Velociped
    roxylady skrev 2011-10-12 13:46:40 följande:
    Jag har fått det där startbrevet. Om det nu är det första man får efter man skickat in moderskapsintyget? Det handlade bara om mina inkomstuppgifter de ville ha som skulle fyllas i och skickas tillbaka till dem. Och lite kort om hur det fungerar. Ingenting om pappan :(

Jo är man inte gift så måste pappan gå till socialstyrelsen från tidigast graviditetsvecka 28 (i vår kommun i alla fall) för att ansöka och få faderskapsintyget. Måste ju vara det som FK ska ha sedan? Han kommer ju att få utbetalning från dem första tio dagarna så de måste ju ha hans info snarast möjligt med tycker man.. hmm..
    Ungefär men inte riktigt... :) Socialtjänsten i sin kommun är det man ska till. Socialstyrelsen är något helt annat. :)
  • Velociped

För övrigt måste man kunna ha rätt till ersättning som pappa för åtminstone de första tio dagarna, även innan faderskapet är påskrivet, då väldigt många par inte besöker socialtjänsten och får det gjort förrän efter födseln. Däremot bör väl faderskapet vara klart om han ska få de övriga föräldradagarna?

Det är lite oklart på Försäkringskassans sida och står egentligen bara att mannen ska ringa snarast möjligt innan han vill ha sina 10 tillfälliga föräldradagar, senast samma dag som han vill ha ersättning för. Det verkar bara vara att ringa mao.

• twistedtofit

första BM besöket idag sedan inskrivningen, v 25+1

Hb 132
    Glucos 5,4
    bltr: 125/70
    SF mått 24
    hjärtljud 140/45
    vikt: +4 kg

Hon var rätt förvånad att mit HB är nästan exakt detsamma trots att jag inte äter några järntabletter.. Jag äter ju heller inga vitaminer. Jag var lite orolig över mitt glucos eftersom båda mina föräldrar har diabetes. Men som sagt - ingen fara på taket!

• roxylady
    RaraS skrev 2011-10-12 13:55:51 följande:
    Men vi är gifta...och då ska det inte behövas något intyg på vem som är pappan... 

Hmm, mer att undersöka med andra ord!   
    Okej! Vet inte hur det funkar då. Ja kolla upp det.
    Velociped skrev 2011-10-12 14:00:34 följande:
    Ungefär men inte riktigt... :) Socialtjänsten i sin kommun är det man ska till. Socialstyrelsen är något helt annat. :)
    Haha jag frågade just vad det var det står på pappret hemma till en arbetskompis som har ett lika hemma hos sig. Vi kunde inte riktigt få fram vad det var man skulle. Men tack haha :)
  • roxylady
    Velociped skrev 2011-10-12 14:04:33 följande:
    För övrigt måste man kunna ha rätt till ersättning som pappa för åtminstone de första tio dagarna, även innan faderskapet är påskrivet, då väldigt många par inte besöker socialtjänsten och får det gjort förrän efter födseln. Däremot bör väl faderskapet vara klart om han ska få de övriga föräldradagarna?

Det är lite oklart på Försäkringskassans sida och står egentligen bara att mannen ska ringa snarast möjligt innan han vill ha sina 10 tillfälliga föräldradagar, senast samma dag som han vill ha ersättning för. Det verkar bara vara att ringa mao.

Okej det visste jag inte. Men det är ju ändå skönt att ha det gjort så att säga. Men hur får de uppgifter på hans inkomst sedan då? Tas det upp när barnet är fött?? Känns som att han kan få vänta i över en månad efter BF på att ta ut sin första dag då :S
  • denk

Hej! Jag är helt ny här på familjeliv och fick precis syn på inlägget. Jag väntar mitt första barn i Januari 2012.
    Hur har din graviditet varit hittills?  

• curiosa

Vi har fixat sgi för både mig och mannen så det ska finnas klart när det är dags. Detta gjordes på likadan blankett som jag skickade in ang min sgi.

Ang faderskapsintyget verkar det som att i min kommun att man kan skriva på det hur tidigt som helst. Vi kunde göra det för flera månader sen om vi ville men eftersom vi inte bor ihop ännu så var det bättre tat vänta tills vi gör det så slipper de göra en utredning.

Har idag köpt en jätte söt overall i stl 56 och en Avent manuell pump. Köp och sälj på facebook och bytesdagar är helt outstandning.
    Nu har jag ju inte bestämt mig om amning ännu men det lutar mer och mer mot att jag ska försöka denna gången.
    Jag försökte med mitt första barn men då gick det inte alls, Mjölk har jag men jag mådde psykiskt dåligt av det.
    Med andra så testade jag inte ens men nu har det ju gått 9 år sen sist så det är ingen omöjlighet att jag försöker.

• Pebbles82

Min sambo ringde helt enkelt till försäkringskassan när dottern var född och påbörjade så sina 10 dagar. Papprena fick han sen hemskickade för påskrift (inkomstuppgifter osv). 
    Själva faderskapsintyget däremot var ju först senare....  

FK är urusla med sin information.. :( Inte ens jag som gjort det hela en gång tidigare känner mig säker. 

• Pebbles82
    twistedtofit skrev 2011-10-12 14:13:02 följande:
    första BM besöket idag sedan inskrivningen, v 25+1

Hb 132
    Glucos 5,4
    bltr: 125/70
    SF mått 24
    hjärtljud 140/45
    vikt: +4 kg

Hon var rätt förvånad att mit HB är nästan exakt detsamma trots att jag inte äter några järntabletter.. Jag äter ju heller inga vitaminer. Jag var lite orolig över mitt glucos eftersom båda mina föräldrar har diabetes. Men som sagt - ingen fara på taket!
    Hur låg du i ferritin värdet? Det andra blodprovet de tar för järn? 
    Jag hade heller inte dippat speciellt mycket på järnet, trots att jag inte tagit tabletter men måste äta nu iaf eftersom jag hade låga reserver.  
  • twistedtofit
    Pebbles82 skrev 2011-10-12 15:09:06 följande:
    Hur låg du i ferritin värdet? Det andra blodprovet de tar för järn? 
    Jag hade heller inte dippat speciellt mycket på järnet, trots att jag inte tagit tabletter men måste äta nu iaf eftersom jag hade låga reserver.  
    De tog inte Ferritin idag, men vid inskrivningen hade jag 90
Svar på tråden Januaribebis 2012