• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • zatori

Fast jag frågade min bm speciellt om jag fick ta urinprov för att hon misstänkte en eventuell havandeskapsförgiftning och då sa hon nej. Hon sa att enligt basprogrammet som de går efter tas alltid urinprov runt vecka 25. Dessutom hade jag ingen äggvita i urinet och det är ju också annars ett tydligt symtom på havandeskapsförgiftning.

Tycker dock att det var konstigt att hon inte bad mig att lägga mig och vila 10-15 minuter och ta ett nytt tryck i ordentligt viloläge? Det KAN ju ha berott på att jag var stressad/orolig för att  jag känt av bebis mindre. Men jag är självklart glad över att jag fick gå och ta prover och att hon har koll på mig.

• LillaEko

Någon mer som får ont i magen av att äta?
    Efter varje mål mat har jag ont i minst en timme efteråt, spelar ingen roll om det är efter en middag eller en banan till mellanmål. Börjar bli fruktansvärt frustrerande.

• PrickenoGrodan

Jag tror högt blodtryck är första tecknet. Menade du att du inte fick lämna odling? Bara ett vanligt urinprov som hon snabbtestade med stickor?

• fabler
    LillaEko skrev 2011-10-11 20:59:06 följande:
    Efter varje mål mat har jag ont i minst en timme efteråt, spelar ingen roll om det är efter en middag eller en banan till mellanmål. Börjar bli fruktansvärt frustrerande.
    de där lät inge trevligt. Kanske du borde kolla upp.

Åååå vad jag längtar tills på söndag när jag ska på underbara barn mässan. Massa massa shopping och gratis grejer hoppas jag på.
    elias är världens sötaste!!!
  • partouze
    LillaEko skrev 2011-10-11 20:59:06 följande:
    Jag känner mig helt full i magen när ja äter och de gör ont, svårt å förklara vilken smärta det är men ofta om ja äter lite för mkt får ja ont ;P
    BF 12/1-2012 <3
  • LillaEko

Har tagit upp det med Bm, men hon visste inte heller. Trodde först det var laktosproblemen som var tillbaka men tyvärr inte (det kan man ju göra något åt)

• zatori
    PrickenoGrodan skrev 2011-10-11 20:59:27 följande:
    Jag tror högt blodtryck är första tecknet. Menade du att du inte fick lämna odling? Bara ett vanligt urinprov som hon snabbtestade med stickor?
    Tror inte att hon skickade iväg det på odling. Hon sa iallafall inget om det. Det gäller väl att vänta och se vad proverna visar nu. Tänkte faktiskt ta ett nytt blodtryck på jobbet nästa gång jag jobbar (torsdag). Bara för att kolla läget lite liksom.
  • minjalin
    zatori skrev 2011-10-11 20:46:45 följande:
    Fast jag frågade min bm speciellt om jag fick ta urinprov för att hon misstänkte en eventuell havandeskapsförgiftning och då sa hon nej. Hon sa att enligt basprogrammet som de går efter tas alltid urinprov runt vecka 25. Dessutom hade jag ingen äggvita i urinet och det är ju också annars ett tydligt symtom på havandeskapsförgiftning.

Tycker dock att det var konstigt att hon inte bad mig att lägga mig och vila 10-15 minuter och ta ett nytt tryck i ordentligt viloläge? Det KAN ju ha berott på att jag var stressad/orolig för att  jag känt av bebis mindre. Men jag är självklart glad över att jag fick gå och ta prover och att hon har koll på mig.
    Testade hon att ta blodtrycket med en sån där manuell mätare också? Minns att jag hade förhöjt tryck en gång i slutet av min förra grav när jag var inne hos hon som tar alla prover och sånt, men sen när min bm såg det på datorn när jag kom in till henne så testade hon att ta manuellt istället för den vanliga för dom kan tydligen vara missvisande ibland sa hon, och då var mitt blodtryck helt normalt. Håller tummarna att det inte är nån fara för dig!

Sen angående SF-mått så hade jag 28 cm i vecka 25+4 så jag låg väldigt på plus (med sonen låg jag på 25 cm i samma vecka) men hon sa att man kan skjuta i höjden väldigt i början och att det sen planar ut och att det även spelar roll hur bebis ligger och att jag inte är så lång och har kort överkropp så jag har inte så mycket att gömma bebis på. Sen växer inget på bredden på mig så jag försöker att inte noja för mycket över stort barn. Sonen vägde 3785 gram när han föddes och det sägs ju att man får större barn för varje gång. Men hoppas på max 4 kg i alla fall. Sen säger ju inte SF-måtten så mycket för min mamma syntes knappt att hon var gravid när det var dags för min bror att födas och han vägde 4080 gram och dom förberedde henne på kuvösbarn för att dom trodde han skulle vara så liten ;) 
  • shadowstorm

Sist jag var hos BM som var i vecka 23 hade jag 24 cm, och när jag vänta sonen hade jag i liknade vecka 22 cm så min bm sa att det var vanligt att man får större SF-mått när man väntar sitt andra barn. Men jag tycker snart magens kant går upptill revbena, och den är sååå hög denna gång. "tidigt" hur ska man stå ut lite över 3 månader till? Hoppas hon kommer liite tidig iaf :P

Ni som fått barn innan har andra barnet kommit före eller efter BF? Och när kom då första. Jag gick ju över till vecka 41 med sonen! :P

Svar på tråden Januaribebis 2012