Fool skrev 2013-02-28 22:46:08 följande:
Jag respekterar att du tycker som du tycker , men jag tycker det är lite märkligt hur lite tolerans det finns för ifrågasättande från en tråd som du menar är så öppensint och fantastisk på alla sätt. Jag menar ni får gärna diskutera era otroheter med varandra hur mycket ni vill , men samtidigt så får man väl oxå inse att detta ÄR ett öppet forum där människor med andra åsikter än just era kan komma att skriva sina åsikter och kanske tom ha mage att ifrågasätta eller ha fräckheten att inte hålla med om det som skrivs. Då anser iaf jag att det minsta man då kan göra är att besvara dessa frågor på ett sakligt sätt , att genast få kruppanfall och börja kräka ur sig de vanliga ramsorna om bitterhet , fördömmande , häxjakt , etc så fort det kommer ett inlägg som inte är medhåll och ryggdunkande känns extremt omoget.
Om tråden är så mogen som du menar så borde den oxå kunna tolerera ifrågasättande och kanske tom en viss kritik , förutsatt att den då är saklig och inte rena påhoppen såklart. Jag menar otrohet ÄR ett känsligt ämne , och det finns människor som blivit utsatta för det som kanske inte riktigt håller med om det ni skriver . då känns det lite märkligt att samma personer som förspråkar förtåelse och öppensinthet för deras otroheter samtidigt själva uppvisar en sån enorm brist på förståelse. Borde inte förståelse och tolerans vara ömsesidig ?
Om man endast tolererar medhåll i en tråd så kanske man ska hålla den låst så att endast likasinnade människor kan komma till tals , att försöka göra så i en öppen tråd där även människor som inte håller med om det som skrivs kan komma till tals är dömt att misslyckas. Alternativt skriva det i trådstarten.. OBS! Endast medhåll tolereras i denna tråd.
Jag kan hålla med dig om att en del av kritiken som skrivits är rena påhoppen , men alla kritiska eller ifrågasättande inlägg har inte varit det. En del av dem HAR varit sakliga men besvarats med en rätt sunkig ton , och då anser jag att dessa svar oxå dragit sitt strå till att sänka nivån på diskutionerna. Vill man ha tolerans och förståelse så bör man kanske oxå visa det själv ?
Min sorg handlar om att du och några till tar sig rätten att verkligen - toalt utan lyhördhet och känsla för samtalet - klampar in som en elefant i en porslinsbutik och skriker ut bitterhet.
Jag inser att det inte går att göra något åt eftersom det mycket riktigt ÄR ett öppet forum och det finns oerhört många sätt att förstöra ett samtal på utan att direkt bryta mot några uttalade forumregler.
Det som dock i praktiken sker (överfört till ett IRL-exempel) är att en grupp människor står och pratar lågmält, lyhört och förstående med varandra om saker som berör på det innersta. Man öppnar sig, lyssnar och utbyter erfarenheter i samförstånd.
I det läget brakar du in, fool (och några med dig), konstaterar på ett ögonblick att det handlar om otrohet - och bräker ut den vanliga propagandan samt trycker ner de människor som behöver ett samtal.
Du talar om saklighet - men det är något som du själv har 0,62% av i dina egna inlägg.
Det senaste är ett sånt exempel.
Jag är själv inte på den "otrogna" sidan och har varken uppmuntrat till eller sagt att det är ok att vara otrogen. Vad jag minns från denna tråd (och en del privata samtal i anslutning) så är det ingen av de otrogna här som påstår att de har rätt att vara otrogna. Flertalet mår rent av dåligt och har ångest.
För egen del valde jag att försöka förstå och lära mig något om hur komplext och svårt det är med relationer - istället för att nöja migi med primalnivån och skrika ut hur dumt det är att vara otrogen.
De "sakliga argumenten" tillför ungefär lika mycket som att man skulle gå in i ett samtal om mellanösternkonflikten eller terrorism och skrika ut "det är dumt att slåss!".
Du, fool, har troligen skrivt ett par tusen inlägg med exakt samma budskap: Det är dumt att vara otrogen, det finns inget moraliskt försvar, man blir ledsen och kränkt när man utsätts. Det var inte "mitt" fel att hon bedrog mig. Hon/du hade ett annat (bättre) val. Avsluta - innan du är med någon annan.
Har jag glömt något?
Hur många tusen gånger (till) ser du behov av att upprepa dessa sanningar innan du är nöjd? Hur många nya trådar behöver du starta? Hur många trådar behöver du gå in och skrika i?
Mår du bättre av det själv? Tror du (uppriktigt) att någon förändrar sina känslor och tankar av att du dunkar in den propagandan.
Tik Tak skrev 2013-02-28 22:14:42 följande:
Det är inte lätt att resa sig från att ha blivit bedragen man lär sig då vilket vidrigt svek det är och man utvecklar nolltolerans till otrohet och otrogna och man vill då aldrig utsätta någon annan för det men jag hoppas att det går bra för TS och alla andra i hennes situation.
Jag förstår att vissa drabbas hårt på det sätt du beskriver och väljer att hantera det genom att "slåss" mot allt och alla som påminner en om det man själv varit utsatt för.
Däremot är det inte sant att "
man utvecklar nolltolerans till otrohet.." Du gjorde det kanske men det är ett val man har att göra.
Jag har och många andra har valt att gå en annan väg, genom förståelse och försoning till en kunskap som gör både mig och min nästa partner bättre rustad för en bra och mogen relation.
Det kan jag säga att hade jag valt att ägna tiden åt ett par tusen bittra inlägg i en slags inkvisition där jag försöker "sätta dit" alla som nämner ordet otrohet i ett anonymt internetforum.. då hade jag varit ett nervvrak nu, olycklig och i mycket stort behov av psykisk och medicinsk vård.
Jag fattar verkligen inte hur ni orkar?
Den skadan som ni åsamkar er själva - med detta sätt att hantera smärtan - är långt mycket större än själva otroheten hade behövt leda till.
Ni har valt att vältra er i självkömkan och flasha om och om igen med detta.
Obegripligt, tragiskt och en smula patetiskt.