• Milk and Coffee

Inte kär i min man

Det har varit från och till mellan mig och min man, vi har små barn så jag tänkte att det går över. Mer och mer började jag känna intresse för min manliga omgivning men det stannade vid flörtande men så helt plötsligt kom en man in i mitt liv som jag visserligen kännt sedan tidigare men som hänförde mig så till den milda grad att jag tror inte jag upplevt något sådant tidigare. Han var dock tydlig med att han ville stanna med familjen och i början var det nog mest spänning men vi båda blev kära och träffades mer och mer. Till slut efter ca 1 år så brakade allt som det nog alltid gör och vi blev påkomna av min man, hans hustru förlät med löftet om att bryta all kontakt. Innerst inne hade jag nog feg som jag är hoppats att han skulle slänga ut mig. Men han sa att han älskade mig trotts allt jag gjort trotts att jag sa att jag bara kände vännskap för honom och vi har länge och väl diskuterat hur han ens vill vara kvar med någon som mig. Nu känns det som att jag måste vara den prefekta hustrun för att gottgöra. All kontakt med den adnre är bruten men jag saknar honom något enormt. Jag älskar min man som vän men jag känner ingen attraktion till honom vill nog egentligen han ska träffa någon som verkligen älskar honom. Jag får verkligen tänka mig bort om det ska fungera med sex och det känns för jäkligt och det värsta är att jag tror att han vet att jag gör det men han vill ändå ha mig. Vi har det bra i allt annat, bråkar aldrig, har kul som vänner, stor vännskapskrets, hus, fasta jobb osv osv man är ju en idiot om man lämnar det samtidigt är jag så sjukt olycklig och jag hatar verkligen mig själv för att jag inte kan uppskatta den underbara man jag har som förtjänar så mycket bättre än mig. Är det någon som varit i liknande situation som kommit ur det, där det blivit bättre?

• Svar på tråden Inte kär i min man
  • Anonym (mia)
    Anonym (svårt) skrev 2011-12-08 10:16:30 följande:
    Hur gjorde du för att bryta? Jag försöker att låta bli och glömma bort h9onom men det är skitsvårt. Han är jättesugen och det blir som en magnet för mig.. Bara ett litet sms tänker man men sen då har man ju sabbat igen när hjärtat slår dubbel slag. Man känner sig ju lite taskig också mot honom för han "behöver" mig eller vad man ska säga. Hur gör man!?
    Man bryter bara. Vet, det är SKITSVÅRT. Höll på en vecka efter att jag brutit och tänkte "ett sms till, kan ju inte skada" eller "jag ringer en gång till, vill bara höra hans röst". Men efter det så är man skitglad och uppåt och tänker på honom och saknar honom ännu mer.

Hur man bryter annars? Jag sa bara att jag måste fundera ut vad jag egentligen vill. Måste fundera utan inblandning av män (sa det lite "snällt", sa inte att det finns stor chans att jag hittar tillbaka itll min sambo). Och att jag måste veta att om jag lämnar min sambo så är det av rätt anledning och utan inblandning av någon utomstående faktor.

Han förstod. Givetvis. Men det gör inte mindre ont för det

Nu har det gått en vecka sen vi hördes av det minsta. Även om jag saknar honom, så känns det okså skönt att jag bara har en sak att fokusera på...
  • Anonym (me)
    barbapappa01 skrev 2011-12-06 09:57:40 följande:
    Innan jag svarar vill jag säga några ord om själva tråden - och den diskussion som utvecklats här över tid..

Ett par gånger har någon kommit in och (försökt) gjort diskussionen till en fråga om moral, rätt eller fel. I stort tycker jag dock att det har varit ett väldigt bra samtal och en god ton.. bättre än i många andra trådar där det mest tycks handla om att definiera "färgerna" svart - eller vitt...
    För min del och utifrån mitt perspektiv har det varit både intressant, lärorikt och skönt att få möjlighet att prata med kvinnor som beskriver sina känslor, sina liv, sina relationer och den bild de fått av tillvaron när allting brakar ihop.

Jag har själv inget som helst behov av att driva igenom en slags gemensam "moraldeklaration" som innebär att vi fördömer otrohet.. I den här tråden har jag inte upplevt att någon direkt försökt försvara sina handlingar eller dåliga beslut.
    Frågorna har varit nyansera(n)de och strävat efter att förstå sina egna känslor - och partnerns.. Söka goda vägar vidare i livet, antingen ensam eller tillsammans. Kanske är det olika hur man är och fungerar.. Jag har verkligen blivit sviken och bedragen på många sätt men tidigt valt att försöka förstå, förlåta, försonas och gå vidare.. Min tydliga och bestämda uppfattning har varit (från början och under hela resan) att min fru aldrig medvetet velat skada mig, inte vill mig något ont utan - tvärtom - känner stor omtanke, ömhet och (även) en viss kärlek för mig. Denna visshet har hjälpt mig att överleva och må efter omständigheterna väl.
    I nuläget bor vi i alla fall ännu ihop men jag söker nytt boende, det är svårt att hitta något (som funkar tillräckligt bra) och tiden går. Under tiden har vi en relativt behaglig och harmonisk tillvaro hemma, det funkar jättebra praktiskt och med barnen - men även relationen är mycket god. Vi skrattar och har mycket närhet tillsammans, det finns omtanke och stöd på alla sätt..
    Rent konkret så sover vi nu i olika rum (sedan helgen) och håller en viss hälsosam (tror jag) distans för att underlätta separationen som pågår/väntar.
    Något som till viss del är lite komplicerat är att vi har lite olika bilder av processen, något vi pratat om och klarar att "förhålla" oss till;
    - Hon har ännu svårt att se hur det faktiskt blir att flytta isär, svårt att kunna tänka sig hur det kommer att kännas.. Tillåter sig nog tanken att hon kanske kommer att ångra sig och eventuellt (i så fall) tror/hoppas det kan finnas en väg tillbaka - på sikt.
    - Jag har förvisso slutat att vara helt kategorisk (som jag varit tidigare) och utesluter inte längre något här i livet men i grunden är min utgångspunkt helt annorlunda.. Det är nu jag på allvar "separerar" från henne, bryter och skapar nya bilder för min framtid. Min känsla/bild är att jag hinner rätt långt under de månader (gissar på 3-5) som går tills vi är skrivna på olika adresser..
    Skillnaden i processen är att hon (kanske) mer låter tiden gå och känslorna landa på olika sätt.. Slappna av och hitta sig själv.. - väldigt klokt, tror jag, utifrån hennes behov att må bra.
    I mitt fall handlar det om ett mycket mer aktivt arbete att glömma henne, lyfta fram negativa bilder/sidor och betona de möjligheter som väntar i ett nytt liv för mig, ett annat liv, frihet och nya spännande äventyr..

Om vi har vuxit isär lite de senaste åren är det inget mot vad som kommer att hända de närmaste månaderna, tror jag.
    Skulle vara intressant att höra någon berätta om sina erfarenheter runt detta. Kanske tänker/känner/gör jag helt fel.. Kanske blir det tvärtom..? Vem vet.. Just nu känns det rätt i alla fall. Tror det blir bra i alla fall för mig, hoppas även hon hittar det hon söker.
    Jättefint och elegant skrivet.... men... vad hjälpte din storsinthet i praktiken ?
    Gjorde det någon som helst nytta , förutom att din fru slapp känna skuldkänslor över sitt svek ?

Flera av tjejerna på denna tråd verkar tydligen fortsätta ha kontakt med sina älskare , dvs de fortsätter gå bakom ryggen på sina män. Återigen , vad hjälper alla vackra och långa inlägg när det fortsätter bedra sina män ?

Jag vet inte hur du fungerar , men jag bedömmer människor efter deras handlingar , inte deras ord , vackra ord är inte värda ett skit så länge de följs av grisiga handlingar.

Det är nog DET , som många retar sig över på denna tråd , hur vissa här sitter och ger detaljerade beskrivningar över hur deras hjärtan slår över deras älskare och hur patetiska deras män är , hur mycket bättre deras älskare är , men hur de "offrar" sig för sina familjer , men fortsätter ändå lite smått att bedra sina män... etc etc etc... DET är vad som sticker i ögonen , dubbelmoralen och cynismen som genomsyrar många av inläggen....

Att det blir en diskution över moral är väl ändå rätt naturligt , att bedra sina närmaste ÄR moraliskt fel och kommer alltid dra till sig kritik , sen tror jag säkert att det känns jobbigt att ta kritik , men det är det väl alltid när man håller på med något minst sagt tvivelaktigt.

Men du har alldeles rätt , våran kritik gör bevisligen ingen som helst nytta , de som bedrar kommer kommer fortsätta med det , ivrigt appluderade av likasinnade i denna tråd , jag ska göra mitt bästa för att undvika att både skriva och läsa denna tråd (inte alltid så lätt då man blir väldigt irriterad över cynismen och dubbelmoralen) eftersom den om jag ska vara riktigt ärligt gör mig kräkfärdig med tanke på mina egna erfarenheter i otrohetsträsket...
  • Milk and Coffee

Me: det är verkligen synd att du blivit så sårad och sviken kanske borde gå och prata med någon psykolog och processa din ilska för jag förstår att ilskan du spyr mot oss är egentligen ilskan mot din fru. Att du inte var tillräcklig för henne att hon insåg att hon inte älskade dig mer något som säkert smärtar henne lika mycket som dig men som hon inte kunde göra något åt och där hon skötte det fel. Det gör ont att bli bortvald men om du mår så dåligt av oss kanske det ÄR bättre att du undviker denna tråd.

• Anonym (Osäker)
    Milk and Coffee skrev 2011-12-08 12:39:09 följande:
    Me: det är verkligen synd att du blivit så sårad och sviken kanske borde gå och prata med någon psykolog och processa din ilska för jag förstår att ilskan du spyr mot oss är egentligen ilskan mot din fru. Att du inte var tillräcklig för henne att hon insåg att hon inte älskade dig mer något som säkert smärtar henne lika mycket som dig men som hon inte kunde göra något åt och där hon skötte det fel. Det gör ont att bli bortvald men om du mår så dåligt av oss kanske det ÄR bättre att du undviker denna tråd.
    +1. Jag har samma känsla som du M a C.

Me är, helt naturligt, totalt rasande över sin frus svek och när han är inne här och vräker ur sig hat, ilska och förakt mot de otrogna kvinnor som skriver i den här tråden handlar det egentligen inte om oss utan om exfrun.

Men me, eftersom du själv skriver att du lever i ett nytt förhållande, så kanske det vore bra att ta itu med din egen ilska en gång för alla. Det är inte särskilt nyttigt att gå runt och härbärgera sådana känslor i längden utan det är hälsosammare att kunna släppa dem och gå vidare.  Eftersom jag varit i din sits så vet jag vad jag pratar om.
    Önskar dig lycka till med det!
  • Anonym (me)
    Hehe , sorry men dina försök att få mig att känna mig skyldig över mitt ex sviniga beteende fungerar inte , men snyggt försök iaf Glad Jag har fullständigt klart för mig vem som agerade vuxet och vem som betedde sig som ett svin just i vår historia. Till skillnad från dig och gelikar så är jag medveten om att otrohet inte är ok , även om man har problem i relationen , det finns trotts allt andra lösningar , men jag kan förstå att det är svårt för er att erkänna detta faktum ens för er själva , eftersom det skulle innebära att ni inte längre kunde rättfärdiga era handligar genom att skylla allt på era män som ni bedrar. Att du ens använder "bortvald" som ett argument vittnar tydligt om hur lite du förstått om vad en otrohet handlar om för den som blivit bedragen , trotts alla eleganta inlägg. Det bevisar att du inte kan se skillnaden mellan att avbryta ett förhållande på ett korrekt sätt för att man fått känslor för någon annan (även där blir man ju bortvald) och att ägna sig åt lögner och svek.

Din teori baserar sig på att jag skulle käna mig bortvald och en bitetrhet över det , men där har du fel. För att vara bitter över at ha blivit bortvald måste jag först ha en vilja att vara kvar med personen i fråga , annars är det inte mycket till uppoffring så att säga. Vad som gör ont är själva sveket och alla lögner (mao det som flera av er ägnar er åt) , det är alltså inte att bli bortvald , helt enkelt därför att när man väl fått klart för sig , hur falsk , lögnaktig och manipulativ perosnen man levt med egentligen är så vill man helt enkelt inte vara kvar med henne , och därmed så gör inte det speciellt mycket att hon väljer någon annan.

Dessutom , som jag skrivit tidigare , så behöver man inte ha haft erfarenhet av otrohet för att ogilla det , som du antagligen märkt så har även andra än jag reagerat över cynismen och dubbelmoralen i denna tråd. Precis som jag äcklas av pedofiler och våldtäcksmän eller andra som behandlar andra människor illa så känner jag likadant över människor som är otrogna. Den enda skillnaden är att jag kan lättare kan relatera till de män ni bedrar eftersom jag har suttit i deras sits. Precis som att man bättre kan sätta sig in i hur det KÄNNS att tex hoppa fallskärm eller dyka om man själv har gjort det.

Det ni ägnat eller ägnar er åt är moraliskt förkastligt , och jag tror ni kan vänta er reaktioner från andra än jag även i framtiden. Ägnar man sig åt att bedra och såra andra människor så borde man väl rimligtvis förvänta sig lite reaktioner , även om det kanske är jobbigt för er. Som man bäddar får man ligga.
  • Anonym (me)
    Anonym (Osäker) skrev 2011-12-08 12:46:55 följande:
    +1. Jag har samma känsla som du M a C.

Me är, helt naturligt, totalt rasande över sin frus svek och när han är inne här och vräker ur sig hat, ilska och förakt mot de otrogna kvinnor som skriver i den här tråden handlar det egentligen inte om oss utan om exfrun.

Men me, eftersom du själv skriver att du lever i ett nytt förhållande, så kanske det vore bra att ta itu med din egen ilska en gång för alla. Det är inte särskilt nyttigt att gå runt och härbärgera sådana känslor i längden utan det är hälsosammare att kunna släppa dem och gå vidare.  Eftersom jag varit i din sits så vet jag vad jag pratar om.
    Önskar dig lycka till med det!
    Återigen FEL , mitt "hat" eller besvikelse över ert beteende är helt enkelt över ert beteende , era handlingar , det ni gör , mitt ex hamnar i samma kategori helt enkelt för att hon ägnade sig åt samma "aktiviteter" som ni gör.

Så mitt "hat" riktar sig åt era handligar , int er som personer , men eftersom det är ni som utför handlingarna så är det självklart att det är ni som blir träffade.

I mitt nya förhållande så delar vi på den synen över otrohet , även hon har erfarenhet av det , så det är inga som helst problem Glad , Bara för att jag släppt och kommer över mitt ex sviniga beteende så betyder inte det att jag kommer sluta ogilla själva beteendet. Snarare tvärtom.

Att du själv blivit bedragen och ändå väljer att utsätta någon annan för vad du själv blivit utsatt för är väl knappast något att vara stolt över , ingen plus i kanten direkt  , du om någon borde väl i så fall vetat bättre.

Ang terapi , så är det faktiskt något mitt ex nog skulle behöva mer än jag , hennes nya "förhållande" om man nu kan kalla det så visade sig vara falskt då killen hon bedrog mig för visade sig vara nygift , något jag meddelade hans fru och gav henne mitt ex nummer så att de kunde "prata ut" , mao så blev hon själv lurad på samma sätt som hon lurade mig , lite poetisk rättvisa , något jag skrattar gott åt än idag. Dessutom verkar hon inte alls glad över att jag hittat någon ny när hon själv inte lyckats med det än. Visst kan terapi vara rätt bra ibland , det håller jag med dig om till 100%
  • Anonym (mamma)
    Att du inte var tillräcklig för henne att hon insåg att hon inte älskade dig mer något som säkert smärtar henne lika mycket som dig men som hon inte kunde göra något åt och där hon skötte det fel. Det gör ont att bli bortvald men om du mår så dåligt av oss kanske det ÄR bättre att du undviker denna tråd.
    Måste nog också säga att detta är ett skamgrepp och ett tjuvnyp du själv borde begrunda, och skärskåda dig själv lite närmre. Det gör ont att bli bortvald, visst, men det kommer man över. (Och vid otrohet så är det ju dessutom tvärtom ofta det man INTE blir. Det är snarare värt allt hemlighetsmakeri i världen för att den bedragna inte ska få veta något.)
    Det är att bli lurad, förd bakom ljuset och bedragen som verkligen skadar en.
  • Milk and Coffee

Om du jämför mig med en pedofil en du fan sjuk i huvudet!!! Oavsett om din fru gjorde fel i att bedra dig så ska du inte tro att du inte hade någon som helst skuld i att hon mådde dåligt i ert förhållande för it takes two to tango sedan att hon gick till en annan är kanske fel men det innebär inte att du har varit helt oskyldig i ert förhållandes kollaps. Nu är jag helt övertygad om att du behöver psykologisk hjälp för om du inte ser hur hatisk och bitter du är så är det skrämmande. Du ser allt svartvitt och på ett håll vilket nog kommer göra att du kommer ha det svårt i förhållande och i livet framöver du har MYCKET att lära av tex barbapappa som istället för att vara hatiskt förstår sitt eget värde och går ifrån med huvudet högt.

Resten av ditt hat är inte ens lönt att bemöta för jag har redan förklarat men du vägrar lyssna.

• Anonym (Osäker)
    Anonym (me) skrev 2011-12-08 14:02:14 följande:
    Återigen FEL , mitt "hat" eller besvikelse över ert beteende är helt enkelt över ert beteende , era handlingar , det ni gör , mitt ex hamnar i samma kategori helt enkelt för att hon ägnade sig åt samma "aktiviteter" som ni gör.

Så mitt "hat" riktar sig åt era handligar , int er som personer , men eftersom det är ni som utför handlingarna så är det självklart att det är ni som blir träffade.

I mitt nya förhållande så delar vi på den synen över otrohet , även hon har erfarenhet av det , så det är inga som helst problem Glad , Bara för att jag släppt och kommer över mitt ex sviniga beteende så betyder inte det att jag kommer sluta ogilla själva beteendet. Snarare tvärtom.

Att du själv blivit bedragen och ändå väljer att utsätta någon annan för vad du själv blivit utsatt för är väl knappast något att vara stolt över , ingen plus i kanten direkt  , du om någon borde väl i så fall vetat bättre.

Ang terapi , så är det faktiskt något mitt ex nog skulle behöva mer än jag , hennes nya "förhållande" om man nu kan kalla det så visade sig vara falskt då killen hon bedrog mig för visade sig vara nygift , något jag meddelade hans fru och gav henne mitt ex nummer så att de kunde "prata ut" , mao så blev hon själv lurad på samma sätt som hon lurade mig , lite poetisk rättvisa , något jag skrattar gott åt än idag. Dessutom verkar hon inte alls glad över att jag hittat någon ny när hon själv inte lyckats med det än. Visst kan terapi vara rätt bra ibland , det håller jag med dig om till 100%
    Jag förstår att du avskyr otrohet. Jag förstår däremot inte ditt behov av att dyka upp i trådarna och om och om igen spy ut ditt hat mot otrogna kvinnor, företrädesvis. Har aldrig sett dig attackera otrogna män.

Vad får du ut av det? Du har nu upprepat samma saker i ett halvår i den här tråden. Vad tycker du att du tillför som du inte redan gjort och vad får du själv ut av det?
  • Anonym (me)
    Milk and Coffee skrev 2011-12-08 14:09:00 följande:
    Om du jämför mig med en pedofil en du fan sjuk i huvudet!!! Oavsett om din fru gjorde fel i att bedra dig så ska du inte tro att du inte hade någon som helst skuld i att hon mådde dåligt i ert förhållande för it takes two to tango sedan att hon gick till en annan är kanske fel men det innebär inte att du har varit helt oskyldig i ert förhållandes kollaps. Nu är jag helt övertygad om att du behöver psykologisk hjälp för om du inte ser hur hatisk och bitter du är så är det skrämmande. Du ser allt svartvitt och på ett håll vilket nog kommer göra att du kommer ha det svårt i förhållande och i livet framöver du har MYCKET att lära av tex barbapappa som istället för att vara hatiskt förstår sitt eget värde och går ifrån med huvudet högt.

Resten av ditt hat är inte ens lönt att bemöta för jag har redan förklarat men du vägrar lyssna.
    Återigen har du inte fattat poängen.

Jag kan känna mig äcklad över handlingarna en pedfil eller våldtäcktsman ägnar sig åt trotts att jag inte har några personliga erfarenheter av det , precis som man kan bli äcklad av otrohet trotts att man kanske inte har några personliga erfarenheter av det. Vilket motbevisar att det är bara bittra människor som kriticerar och känner sig äcklade av otrohet.

Visst är man två om ett förhållande , bägge kan bidra lika mycket till att det blir bra eller dåligt , MEN valet att svika , ljuga och manipulera sin partner kan bara den som gör det klandras för. Den andre partnern har ju bevisligen valt att vara trogen trotts problemen.

Svart eller vitt och gråzoner måste vara de som är otrognas favorituttryck , används flitigt. Visst är inte livet svart eller vitt , men handlingar är svarta eller vita , antingen så gör man något eller så gör man det inte , svart eller vitt , hur man själv upplever det , vilka "anledningar" man anser sig ha till sina handlingar är såklart mer nyanserade.

Sorry , men jag behöver nog inte psykvård , jag har gjort upp med mitt förflutna , gått vidare och lever lyckligt i ett nytt förhållande , det är väl mer än vad man kan säga om dig och ditt förhållande ? Så vem behöver egentligen psykvård ? Vem är det som tydligen hade så svårt att kontrollera sina handlingar , hade sånt behov av bekräftelse att hon tog till svek och lögner istället för att sköta det på ett vuxet sätt ?
Svar på tråden Inte kär i min man