• Milk and Coffee

Inte kär i min man

Det har varit från och till mellan mig och min man, vi har små barn så jag tänkte att det går över. Mer och mer började jag känna intresse för min manliga omgivning men det stannade vid flörtande men så helt plötsligt kom en man in i mitt liv som jag visserligen kännt sedan tidigare men som hänförde mig så till den milda grad att jag tror inte jag upplevt något sådant tidigare. Han var dock tydlig med att han ville stanna med familjen och i början var det nog mest spänning men vi båda blev kära och träffades mer och mer. Till slut efter ca 1 år så brakade allt som det nog alltid gör och vi blev påkomna av min man, hans hustru förlät med löftet om att bryta all kontakt. Innerst inne hade jag nog feg som jag är hoppats att han skulle slänga ut mig. Men han sa att han älskade mig trotts allt jag gjort trotts att jag sa att jag bara kände vännskap för honom och vi har länge och väl diskuterat hur han ens vill vara kvar med någon som mig. Nu känns det som att jag måste vara den prefekta hustrun för att gottgöra. All kontakt med den adnre är bruten men jag saknar honom något enormt. Jag älskar min man som vän men jag känner ingen attraktion till honom vill nog egentligen han ska träffa någon som verkligen älskar honom. Jag får verkligen tänka mig bort om det ska fungera med sex och det känns för jäkligt och det värsta är att jag tror att han vet att jag gör det men han vill ändå ha mig. Vi har det bra i allt annat, bråkar aldrig, har kul som vänner, stor vännskapskrets, hus, fasta jobb osv osv man är ju en idiot om man lämnar det samtidigt är jag så sjukt olycklig och jag hatar verkligen mig själv för att jag inte kan uppskatta den underbara man jag har som förtjänar så mycket bättre än mig. Är det någon som varit i liknande situation som kommit ur det, där det blivit bättre?

• Svar på tråden Inte kär i min man
  • Anonym (me)
    Anonym (Osäker) skrev 2011-12-08 14:25:35 följande:
    Jag förstår att du avskyr otrohet. Jag förstår däremot inte ditt behov av att dyka upp i trådarna och om och om igen spy ut ditt hat mot otrogna kvinnor, företrädesvis. Har aldrig sett dig attackera otrogna män.

Vad får du ut av det? Du har nu upprepat samma saker i ett halvår i den här tråden. Vad tycker du att du tillför som du inte redan gjort och vad får du själv ut av det?
    Jådå , jag "attackerar" otrogna män lika mycket som otrogna kvinnor , däremot så är det väl klart större andel kvinnor på FL än vad det är män och därmed oxå ett större antal trådar som startas av kvinnor än män.

Tex har jag nyligen valt att bryta en vän (en man) som gång på gång varit otrogen mot sin fru som är en gammal väninna till mig , sorry men att göra detta till en kvinnofråga stämmer inte riktigt.

Däremot har jag nog uttryck mig olika i olika trådar beroende lite på hur personen i fråga agerar , om de insett sitt misstag slutat med det , eller om de fortsätter med det , om de visar ånger eller tar på sig ansvaret för sina handlingar eller om det försöker göra sig själva till martyrer och skyller ifrån sig på annat eller andra.

Jag har tex mycket mer förståelse för en person (man eller kvinna) som gör ett engångsmisstag och ångrar sig än de som metodiskt bedrar sin partner under lång tid.

Vad jag får ut av det... bra fråga... kanske helt enkelt uttrycker min åsikt , att jag väljer att kriticera sviaktigt beteende , appaluderar sånt jag tycker är bra.... är det inte just det dessa forum är till för , uttrycka sig ?

Vad fpr ni ut av att ge varandra medhåll ? Känns det bättre att fortsätta med det ni gör eftersom andra oxå gör det ?
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (me) skrev 2011-12-08 14:44:29 följande:
    Jådå , jag "attackerar" otrogna män lika mycket som otrogna kvinnor , däremot så är det väl klart större andel kvinnor på FL än vad det är män och därmed oxå ett större antal trådar som startas av kvinnor än män.

Tex har jag nyligen valt att bryta en vän (en man) som gång på gång varit otrogen mot sin fru som är en gammal väninna till mig , sorry men att göra detta till en kvinnofråga stämmer inte riktigt.

Däremot har jag nog uttryck mig olika i olika trådar beroende lite på hur personen i fråga agerar , om de insett sitt misstag slutat med det , eller om de fortsätter med det , om de visar ånger eller tar på sig ansvaret för sina handlingar eller om det försöker göra sig själva till martyrer och skyller ifrån sig på annat eller andra.

Jag har tex mycket mer förståelse för en person (man eller kvinna) som gör ett engångsmisstag och ångrar sig än de som metodiskt bedrar sin partner under lång tid.

Vad jag får ut av det... bra fråga... kanske helt enkelt uttrycker min åsikt , att jag väljer att kriticera sviaktigt beteende , appaluderar sånt jag tycker är bra.... är det inte just det dessa forum är till för , uttrycka sig ?

Vad fpr ni ut av att ge varandra medhåll ? Känns det bättre att fortsätta med det ni gör eftersom andra oxå gör det ?
    Det verkar vara ett ganska trängande behov hos dig som du får utlopp för här och det är lite intressant att fundera över varför. 

Jag är här för att det har varit nyttigt för mig att sätta ord på min situation och få läsa om andras erfarenheter, både de som varit otrogna eller som Barbapappa som varit den som varit mitt uppe i det utan att ha valt det själv. Jag har fått mycket nyttigt att tänka på och  fundera över.

För att man ska nå dit krävs dock att inläggen är välformulerade och verkar ha någon slags tankegång och kanske vilja att förstå den andra sidan. Att bara sprida elaka ord omkring sig som du gjort fungerar inget vidare för min del. Jag tror att både du för egen del skulle vinna på att formulera dig på ett annat sätt och för att få fram ditt budskap till oss de ska träffa. Just nu skummar jag bara eftersom jag vet att dina inlägg inte tillför mig något eller ens får mig att tänka ett varv till utan de är bara fulla av spyor som du verkar ha behov att få ur dig.
  • Anonym

synd att en konstruktiv, allvarlig tråd spårat ur av alla elaka hatare. MItt i sorg o smärta har den här tråden varit klok o genomtänkt....

• Anonym (me)
    Anonym (Osäker) skrev 2011-12-08 15:07:18 följande:
    Det verkar vara ett ganska trängande behov hos dig som du får utlopp för här och det är lite intressant att fundera över varför. 

Jag är här för att det har varit nyttigt för mig att sätta ord på min situation och få läsa om andras erfarenheter, både de som varit otrogna eller som Barbapappa som varit den som varit mitt uppe i det utan att ha valt det själv. Jag har fått mycket nyttigt att tänka på och  fundera över.

För att man ska nå dit krävs dock att inläggen är välformulerade och verkar ha någon slags tankegång och kanske vilja att förstå den andra sidan. Att bara sprida elaka ord omkring sig som du gjort fungerar inget vidare för min del. Jag tror att både du för egen del skulle vinna på att formulera dig på ett annat sätt och för att få fram ditt budskap till oss de ska träffa. Just nu skummar jag bara eftersom jag vet att dina inlägg inte tillför mig något eller ens får mig att tänka ett varv till utan de är bara fulla av spyor som du verkar ha behov att få ur dig.
    Jo , det kan jag nog hålla med om , att jag borde formulera mig på ett bättre sätt , men ibland tar irritationen över och då blir det som det blir , gäller nog oss alla. Men du glömer att andra än jag kriticerar er , kanske är det en hint om att det ni gör kanske inte är så bra ?

Vad får man ut att av utbyta ideer med liktänkande ? Det lär ju knappast komma några wow upplevelser av det , och ni verkar inte heller vara speciellt öppna för kritik. Jag tror säkert barbapappa är er stora hjälte eftersom han inte kriticerar er och uttrycker förståelse, det är väl självklart att man inte vill ta skit för dåliga handlingar.

Att er kommunikation hjälpt er och fått er att tänka.... tja.. flertalet av er verkar ju fortfarande fortsätta på samma spår , så vad har det gett i praktiken ? Att det känns bättre eftersom andra oxå gör samma saker ? Att det finns män som barbapappa som uttrycker förståelse ? För handen på hjärtat , hur många (som inte själva är eller varit otrogna) visar förståelse för otrohet ? Både kvinnor och män. Kan det vara så att ert slutna sällskap , där ni inte accepterar kritik för era handlingar ochså hjälper er att fortsätta i samma spår ?

Perosnligen så har jag slutat ge bra råd eller resonera på ett logiskt plan med människor som är otrogna , helt enkelt för att det sällan ger något , väldigt få tänker om oavsett vad som skrivs , de allra flesta söker bara medhåll och tröst. Tom DeRobespierres insiktsfulla inlägg ger sällan några aha upplevelser. Det märks oxå rätt tydligt av er lilla grupp , inte mycyket har förändrats där inte , barbapappas förhållande verkar gåttt åt skogen oavsett , vissa av er fortsätter ha kontakt med den andre mannen , etc... so whats the point ?

Men som sagt , jag drar mig ur diskutionen och låter er ha er klubb för er själva , jag kommer aldrig någonsin ha förståelse för otrohet och ni kommer antagligen aldrig acceptera kritik för vad ni gör...
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (me) skrev 2011-12-08 15:38:19 följande:
    Jo , det kan jag nog hålla med om , att jag borde formulera mig på ett bättre sätt , men ibland tar irritationen över och då blir det som det blir , gäller nog oss alla. Men du glömer att andra än jag kriticerar er , kanske är det en hint om att det ni gör kanske inte är så bra ?

Vad får man ut att av utbyta ideer med liktänkande ? Det lär ju knappast komma några wow upplevelser av det , och ni verkar inte heller vara speciellt öppna för kritik. Jag tror säkert barbapappa är er stora hjälte eftersom han inte kriticerar er och uttrycker förståelse, det är väl självklart att man inte vill ta skit för dåliga handlingar.

Att er kommunikation hjälpt er och fått er att tänka.... tja.. flertalet av er verkar ju fortfarande fortsätta på samma spår , så vad har det gett i praktiken ? Att det känns bättre eftersom andra oxå gör samma saker ? Att det finns män som barbapappa som uttrycker förståelse ? För handen på hjärtat , hur många (som inte själva är eller varit otrogna) visar förståelse för otrohet ? Både kvinnor och män. Kan det vara så att ert slutna sällskap , där ni inte accepterar kritik för era handlingar ochså hjälper er att fortsätta i samma spår ?

Perosnligen så har jag slutat ge bra råd eller resonera på ett logiskt plan med människor som är otrogna , helt enkelt för att det sällan ger något , väldigt få tänker om oavsett vad som skrivs , de allra flesta söker bara medhåll och tröst. Tom DeRobespierres insiktsfulla inlägg ger sällan några aha upplevelser. Det märks oxå rätt tydligt av er lilla grupp , inte mycyket har förändrats där inte , barbapappas förhållande verkar gåttt åt skogen oavsett , vissa av er fortsätter ha kontakt med den andre mannen , etc... so whats the point ?

Men som sagt , jag drar mig ur diskutionen och låter er ha er klubb för er själva , jag kommer aldrig någonsin ha förståelse för otrohet och ni kommer antagligen aldrig acceptera kritik för vad ni gör...
    Det där stämmer ju inte och du sitter ju och ljuger nu. Tråden började i maj. Av oss gamlingar som deltagit i den sedan början så har Milk and Coffee helt brutit med sin vän och har ingen kontakt alls sedan dess, två av gamlingarna (nicket "jag" och "45 år") har skilt sig, MammaMu bröt med sin vän före sommaren och jag har heller inte kontakt med min älskare längre utan har kommit till insikt om att jag vill stå på egna ben, utan en man.
    Jag skulle inte kalla det att "fortsätta i samma spår".
    Du verkar se det du vill se men det är trevligt om du kunde hålla dig till fakta i alla fall. 

Vad gäller förståelse för otrohet så fick jag det delvis när min man var otrogen, precis som jag skrivit om. Man är två i ett förhållande och bör då också försöka se sin egen del i varför partnern är otrogen. Jag kan förstå att min man varit otrogen även om jag önskar att han löst det på annat sätt.
    Har du analyserat varför din exfru var otrogen mot dig och vad du själv kan ha gjort för att bidra till att hon gjorde det valet? 
  • Anonym (tyngdlös)
    Anonym (mia) skrev 2011-12-08 10:26:48 följande:
    Man bryter bara. Vet, det är SKITSVÅRT. Höll på en vecka efter att jag brutit och tänkte "ett sms till, kan ju inte skada" eller "jag ringer en gång till, vill bara höra hans röst". Men efter det så är man skitglad och uppåt och tänker på honom och saknar honom ännu mer.

Hur man bryter annars? Jag sa bara att jag måste fundera ut vad jag egentligen vill. Måste fundera utan inblandning av män (sa det lite "snällt", sa inte att det finns stor chans att jag hittar tillbaka itll min sambo). Och att jag måste veta att om jag lämnar min sambo så är det av rätt anledning och utan inblandning av någon utomstående faktor.

Han förstod. Givetvis. Men det gör inte mindre ont för det

Nu har det gått en vecka sen vi hördes av det minsta. Även om jag saknar honom, så känns det okså skönt att jag bara har en sak att fokusera på...
    varför sa du inte hela sanningen till din "vän"?
    i vilken sits sätter du din "vän" i om du inte kan vara sann i det du säger tror du? och även din sambo.
    känns lite som att du sitter mitt i mellan två stycken o tvekar

dömer inte på något sätt ditt agerande är bara lite nyfiken på hur du har tänkt
  • Milk and Coffee

Det är bra osäker, pallade inte skriva det själv för han vill inte lyssna han ser oss som avskum oavsett om vi sonar vårt "brott" och om vi försöker fixa det eller inte kvittar om det skulle gå 10 år hans skulle ändå tycka att vi är avskum så det kvittar lite. Jag kommer inte kommentera honom mer för jag är här i den här tråden för att få stöttning i min resa som faktiskt är kämpig trotts att jag varit otrogen, jag har ju berättat allt för min man och han har valt att gå vidare med mig att lita på mig och han förstår att jag har jobbiga känslor i mig och jag förstår att han också har det...nu har jag i alla fall tagit mig i kragen och gått till en psykolog där jag tänkte reda ut mina känslor och ja det är nog fler som behöver det i denna tråd men ser man inte problemet är det svårt att rätta till.
    Osäker du får gärna skriva till mig i min meddelandekorg om du känner för en privat diskussion och stöttning!

• Anonym (mia)
    Anonym (tyngdlös) skrev 2011-12-08 15:54:14 följande:
    varför sa du inte hela sanningen till din "vän"?
    i vilken sits sätter du din "vän" i om du inte kan vara sann i det du säger tror du? och även din sambo.
    känns lite som att du sitter mitt i mellan två stycken o tvekar

dömer inte på något sätt ditt agerande är bara lite nyfiken på hur du har tänkt
    Därför att han redan läst mellan raderna av det jag sagt, så jag kände ej att jag behövde säga det just då... I det sista mailet han skrev så skrev han att han förstod att jag hade mer känslor för min sambon än vad jag sagt till honom...

Däremot är ju inget sagt att jag och sambon kommer att fortsätta ihop. Han har väldigt svårt med min otrohotsgrej, att komma över, och han funderar på om han kan lita på mig igen... Samt att jag är rädd att jag ska falla tillbaks i gamla spår igen.

Dessutom var mitt utgångsläge när jag bröt med honom också ett annorlunda än vad det är nu. Jag känner starkare för sambon nu, än för två veckor sen. Tex. Vill inte hålla på och uppdatera honom om allting när jag sagt vi inte ska höras nåt mer...

Men visst, det var lite "fegt" av mig, på nåt sätt ville jag väl ändå hålla dörren lite öppen... Fast jag sa åt honom att gå vidare och inte vänta på mig.
  • Anonym
    Anonym (me) skrev 2011-12-08 13:39:04 följande:
    Hehe , sorry men dina försök att få mig att känna mig skyldig över mitt ex sviniga beteende fungerar inte , men snyggt försök iaf Glad Jag har fullständigt klart för mig vem som agerade vuxet och vem som betedde sig som ett svin just i vår historia. Till skillnad från dig och gelikar så är jag medveten om att otrohet inte är ok , även om man har problem i relationen , det finns trotts allt andra lösningar , men jag kan förstå att det är svårt för er att erkänna detta faktum ens för er själva , eftersom det skulle innebära att ni inte längre kunde rättfärdiga era handligar genom att skylla allt på era män som ni bedrar. Att du ens använder "bortvald" som ett argument vittnar tydligt om hur lite du förstått om vad en otrohet handlar om för den som blivit bedragen , trotts alla eleganta inlägg. Det bevisar att du inte kan se skillnaden mellan att avbryta ett förhållande på ett korrekt sätt för att man fått känslor för någon annan (även där blir man ju bortvald) och att ägna sig åt lögner och svek.

Din teori baserar sig på att jag skulle käna mig bortvald och en bitetrhet över det , men där har du fel. För att vara bitter över at ha blivit bortvald måste jag först ha en vilja att vara kvar med personen i fråga , annars är det inte mycket till uppoffring så att säga. Vad som gör ont är själva sveket och alla lögner (mao det som flera av er ägnar er åt) , det är alltså inte att bli bortvald , helt enkelt därför att när man väl fått klart för sig , hur falsk , lögnaktig och manipulativ perosnen man levt med egentligen är så vill man helt enkelt inte vara kvar med henne , och därmed så gör inte det speciellt mycket att hon väljer någon annan.

Dessutom , som jag skrivit tidigare , så behöver man inte ha haft erfarenhet av otrohet för att ogilla det , som du antagligen märkt så har även andra än jag reagerat över cynismen och dubbelmoralen i denna tråd. Precis som jag äcklas av pedofiler och våldtäcksmän eller andra som behandlar andra människor illa så känner jag likadant över människor som är otrogna. Den enda skillnaden är att jag kan lättare kan relatera till de män ni bedrar eftersom jag har suttit i deras sits. Precis som att man bättre kan sätta sig in i hur det KÄNNS att tex hoppa fallskärm eller dyka om man själv har gjort det.

Det ni ägnat eller ägnar er åt är moraliskt förkastligt , och jag tror ni kan vänta er reaktioner från andra än jag även i framtiden. Ägnar man sig åt att bedra och såra andra människor så borde man väl rimligtvis förvänta sig lite reaktioner , även om det kanske är jobbigt för er. Som man bäddar får man ligga.
    Oh my Anonym (me)... Du verkar vara ute på korståg mot världens (eller ja, åtminstone FL:s) alla otrogna. De där argumenten (understruket och "fetat") samt en del andra känns igen från flera andra trådar här i otrohetsforumet. Att du orkar - verkligen! Vad mycket tid du måste lägga ner på att vara oförskämd och nedsättande mot dem du anser gör orätt. Hur står du ut med dig själv när du måste vara arg och bitter hela tiden? Och även om du hävdar att du kommit över ditt ex:s svek förstår man ganska fort när man hittar igen dig här och var att det har du uppenbarligen inte. Sorry.

Nä, häng inte kvar i den här delen av forumet - ut och hitta på nåt roligare i livet och få lite distans så kommer du säkert att vara en trevligare och mindre bitter typ om ett tag.   
  • barbapappa01

Oj, långt upp ställde du, anonym (me), en fråga tror jag.. Minns inte exakt orden/frågan men tror det (ungefär) handlade om vad jag har vunnit på att förlåta, försonas och försöka förstå...
    - Kan inte helt svara på det faktiskt..

För mig handlade det aldrig om att "vinna" utan om att försöka bli så lycklig som möjligt, försöka förändra det jag kan/kunde och hitta ett sätt att förhålla mig till (uthärda) det som ligger bakom mig/oss, det jag inte längre kan påverka.
    Jag har fått en del hjälp av både litteratur, vänner och rådgivare för att komma dit och även om jag är långt ifrån harmonisk i alla delar så är jag (faktiskt) lycklig över att ha försonats med det svek jag upplevde tidigare. Att förlåta och försonas handlar faktiskt inte alls om henne - utan om mig..

Hittade en väldigt bra text om "förlåtelse" som jag tagit till mig ända in i själen (sorg.se - fakta om sorg - när brustna hjärtan läker). Klipper in en liten del här:

"Förlåtelse är nämligen ett av våra mest missförstådda begrepp. De flesta verkar tolka begreppet förlåtelse som att man ska tycka om den man förlåter, att man ska vilja träffa personen igen, att man ska tycka att det som hände inte var så farligt, eller att man ska förlåta för den andres skull. Utifrån den uppfattningen är det naturligt att inte vilja förlåta någon.
    Som tur är kräver verklig förlåtelse ingenting av detta. Förlåtelse handlar istället enbart om dig, om dina tankar och dina känslor kring det du har varit med om. Förlåtelse innebär att du ger upp hoppet om en annorlunda eller bättre gårdag. Det handl­ar om ett accepterande av det som skett, vilket ger frid i sinnet."

Här hittar du möjligen svaret på det jag funnit (hittills) i mina försök att gå vidare. Jag är ännu inte klar, har jobbiga dagar och brottas med svåra tankar.. Inte på något sätt försvarar jag svekfullhet eller önskar att jag någonsin får uppleva något liknande.
    MEN - jag kan inte längre förändra det som faktiskt har hänt, jag kan bara välja mellan att gå vidare eller stanna kvar i min ångest och bitterhet..
    När det gäller själva diskussionen så vill jag (fortfarande) hävda att man kan ha ett bra samtal runt så här svåra frågor utan att ständigt blanda in moraliska aspekter - utan att ständigt behöva hävda vad som är rätt eller fel.
    Om man vill komma vidare, förstå hur människor fungerar, förstå hur man själv fungerar så är det nödvändigt att inte gå in i en diskussion och ständigt fördöma och hävda sin rätt. För mig handlar det inte om att jag accepterar eller gillar otrohet - men jag vill ha en nyanserad och kvalitativ diskussion om hur kvinnor faktiskt tänker.
    Det ger mig förhoppningsvis en liten chans att förstå min fru och (framför allt) kvinnor i framtiden.. Någonting annat än ren och skär ondska och svaghet gjorde att hon hamnade i ett svårt läge - jag är övertygad om att jag hade en del i detta och skulle kunna upptäcka signaler tidigare i framtiden (med henne eller någon annan). Kunskap om detta ger mig en chans att bli lycklig igen.

Visst har jag haft behov av att spy galla och vara primitiv (fråga min fru, den som inte tror mig.. :)) men var sak har sin tid och plats.
    Denna tråd och diskussion har varit långt mycket mer givande än en begränsad fråga om rätt eller fel. Tycker jag.

~ Det är ingen manick, det är en mojäng! ~
Svar på tråden Inte kär i min man