Forum Vikt - Kropp & själ
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Varför DU inte går ner i vikt!

    Fre 20 maj 2011 12:50 Läst 28415 gånger Totalt 184 svar
    Skepti­sk1
    Visa endast
    Fre 20 maj 2011 12:50

    Det är just nu många som sitter där ute och kliar sig förtvivlat i pannan och undrar vad de gör för fel/är för medicinskt undantag som trots hårda ansträngningar inte går ned i vikt. Det är dags att röja och rensa upp bland vissa myter som fortfarande sprider sig där ute. Märk dock att jag inte säger mig sitta inne på den absoluta sanningen och att det kan finnas flera vägar till samma mål samt undantag från det jag nedan skriver. Detta är en hänvisning snarare än någonting annat.  


     


    Vi tar det från början:


     


    Grundregel: Om Kcal-intaget är mindre än vad du gör av med kommer du gå ned i vikt! 


     


    Tilläggsregel 1: För att klara av grundregeln finns tre alternativ.


     


    1) Äta mindre


    2) Gör av med mer energi (genom t.ex. motionering)


    3) Kombinera 1) och 2)


     


    Tilläggsregel 2: När man underäter (svälter om man så vill) kommer ens (basala) ämnesomsättning samt proteinförbränning att minska, medan ens fettförbränning i sin tur kommer att öka. I takt med att man minskar i vikt kan ens underskott sluta vara ett underskott. Du minskar i vikt (du håller på med en viktnedgång) och rör dig kanske inte lika mycket längre motionsmässigt eller NEAT(Nonexerxise activity thermogenesis- kortfattat vardagsrörelser som att du sitter och skriver vid datorn, lagar mat oav). Var dock medveten om att den största bidragande faktorn (”boven” i dramat) är själva viktnedgången, även om den minskade basala ämnesomsättningen samt minskad NEAT också spelar roll (om än i mindre betydande utsträckning).


       Men så länge du ligger på ett underskott kommer du gå ner i vikt, men underskottet kommer med hög sannolikhet att ändras en del från det som från början var ett underskott. En annan faktor att ta i beaktande är att ens aktivitetsgrad många gånger förändras (läs. minskar) när man underäter. 


     


    - Därefter ska man betänka att en viktnedgång sällan är (om någonsin) linjär, detta betyder att du en vecka kan gå ned i vikt för att i nästa stå helt stilla. Dessutom är man kvinna har man andra faktorer (that time of month osv.), som kan dölja en viktnedgång tillfälligt, att ta in i beräkningen. På grund av dessa faktorer är det viktigt att inte stressa utan att ha tålamod. 


     


    Den första tiden under en viktnedgång ser man vanligtvis en större tapp, där mycket helt enkelt är vätska. Men det ger om inte annat en bra skjuts i motivationen.


     


    Kost:


    När det sedan kommer till hur många gånger om dagen man ska äta, finns det inga studier som stödjer att många måltider om dagen skulle vara bättre (studie bifogas nedan) för fettförbränningen. Detta betyder att du helt enkelt ska göra det som känns och fungerar bäst för dig. Det kan vara att äta 5 ggr (och mindre måltider) om dagen eller 2 ggr (och större mål mat) om dagen. Myter som att man inte får/borde äta efter 18:00 för förbränningens skull är bara snicksnack. 


     


    Detsamma gäller även när det kommer till kostval. Vissa fungerar bättre under en viktnedgång genom att äta mer fett och protein och skära ner på kolhydraterna. Andra (ex. mig själv) behöver kolhydrater för att fungera och orka om dagarna. Det är väldigt individuellt och det finns inga mirakelmetoder. En rekommendation för att bespara muskelmassan i kroppen är att äta 2 gram protein/ kg kroppsvikt, samt är protein gynnsamt för att känna mättnadskänsla. Därefter kan det vara av vikt att påpeka att det inte är vidare klokt att utesluta någon näringskälla i kosten helt.


     


    -Pulverdieter kan vara ett lätt (om än många gånger dyrt) alternativ till en viktnedgång. Personligen hade jag inte valt en sådan metod, men menar att det är upp till var och en och att det viktiga är att man får i sig nödvändiga näringsämnen trots underskottet.


     


    Att räkna kcal behövs inte alla gånger, men kan vara av betydelse om ingenting händer med vikten. Det är inget tvång och inget man behöver slänga sig på i panik för att vågen stått stilla i 3 dagar. MEN om man vecka in och vecka ut inte sett någon förändring i början av en diet kan det finnas en poäng i att se vad man stoppar i sig som har större betydelse (kcal-mässigt) än man tror. Har man däremot dietat under en längre tid och har stenkoll på vad man stoppar i sig, kan andra metoder (refeed) behövas ta till för att se ändring. Men det är inget jag kommer att behandla i detta stycke.


     


    Att trycka i sig en massa vätska för att man hört att man ska dricka 4 liter/dag är bara dumt och kan rent av vara farligt. Drick när du är törstig! Detsamma gäller alla dessa fettförbränningspiller som finns där ute. En bra regel här är att gå efter att de piller som faktiskt fungerar (i betydlig grad) är antingen olagliga eller receptbelagda och därför inget att rekommendera.


     


    Kontrollering:


    När det kommer till vägningen, väg dig alltid under samma förutsättningar. Förslagsvis det första du gör på morgonen efter ett toalettbesök 1 gång/vecka (det räcker, fler gånger ger sällan en korrekt indikation på hur det går utan stressar bara). Det kan dessutom vara lönt att ta några mått med måttband för att finna eventuella skillnader där som på vågen maskeras av t.ex. vätska.


     


    Att "unna" sig kan vara en fälla. Många tar en dag i veckan som de tillåter sig att moffa i sig ALLT. Ta hellre ett eller två mål i veckan då du unnar dig lite mer på tallriken, en pizza eller en efterrätt. Inte pizza till lunch, hamburgare till middag, kebab till kvällsmat, glass därimellan och en chipspåse till filmen på kvällen. Men min poäng är att 5 dagars strikt kosthållning kan förstöras genom helgens svullande.


     


    Men faktum är att följer du bara grundregeln och har tålamod kommer du gå ned i vikt. Gör du inte det (och inte har fuskat på något sätt och verkligen har haft tålamod) kan det vara dags att besöka en läkare.


     


    Utöver ovanstående önskar jag bara lycka till!


    mvh

    (OBS! Har jag missat något, vill ni ha källa/länk till vidare läsning  eller om ni vill att jag ska ta upp något annat så skicka PM så ska jag se vad jag kan göra.) 


    ----------------------------- 


    Abstract


    Several epidemiological studies have observed an inverse relationship between people’s habitual frequency of eating and body weight, leading to the suggestion that a ‘nibbling’ meal pattern may help in the avoidance of obesity. A review of all pertinent studies shows that, although many fail to find any significant relationship, the relationship is consistently inverse in those that do observe a relationship.


     


    However, this finding is highly vulnerable to the probable confounding effects of post hoc changes in dietary patterns as a consequence of weight gain and to dietary under-reporting which undoubtedly invalidates some of the studies


     


    We conclude that the epidemiological evidence is at best very weak, and almost certainly represents an artefact. A detailed review of the possible mechanistic explanations for a metabolic advantage of nibbling meal patterns failed to reveal significant benefits in respect of energy expenditure.


     


     


    Although some short-term studies suggest that the thermic effect of feeding is higher when an isoenergetic test load is divided into multiple small meals, other studies refute this, and most are neutral. More importantly, studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging. Finally, with the exception of a single study, there is no evidence that weight loss on hypoenergetic regimens is altered by meal frequency. We conclude that any effects of meal pattern on the regulation of body weight are likely to be mediated through effects on the food intake side of the energy balance equation.


    -----------------------------


    Bellisle F et. al. Meal frequency and energy balance. Br J Nutr. (1997) 77 (Suppl 1):S57-70. 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-21 21:09
    Jag har fått förfrågningar om att hjälpa personer med sin viktnedgång och tackar ödmjukas för förtroendet för denna uppgift. Dock känner jag att jag för tillfället inte har tid för detta och dessutom inte riktigt kan ta på mig denna uppgift med helt gott samvete. Jag har istället sagt att det är helt okej att skriva i denna tråden (eller skapa en egen tråd om man så vill) så ska jag svara om jag har någon hjälp eller några tips att erbjuda. Dessutom kommer då andra också att kunna bidra, jag vet att det finns många kunniga här, och flera vägar till samma mål kommer troligen att erbjudas (och kanske även intressanta och givande diskussioner).
  • Likask­eptisk­somför­r
    Visa endast
    Mån 5 dec 2011 09:59 #171
    Jordgubbssmak skrev 2011-12-05 09:50:10 följande:
    Ja, jag förstod hur du mena :) Och jag inser att det är helt logiskt. Min enda oro är att jag släpper kontrollen om jag inte har svart på vitt varje dag hur det ser ut på vågen. Men jag har många kg och gå ner och lång tid med bantning framför mig så jag provar alla goda råd och ser hur det funkar på mig :)
    Jag trodde det, men i den andra tråden kändes det som att min poäng inte kom fram riktigt. 

    Precis, det är det många finner oroväckande och jobbigt. Men om du ändå väger dig 1 gång/vecka "hinner" du se om något helt galet skulle ske--> tid till att kunna ändra det. Jag tror att det blir bra detta (och blir det inte det får du/jag funderar på andra alternativ). 
    storstadsidyll skrev 2011-12-05 09:48:36 följande:
    Ska följa med här :)
    Kul!
     
  • Ons 7 dec 2011 13:31 #172

    Heeej , ville du ha kalorier också? på min matsedel? Då tar det lite längre tid att räkna ihop allt. Försöker ta hand om min 7 månaders också. Hon tycker jag är tråkig när jag sitter vid datorn :)

  • Likask­eptisk­somför­r
    Visa endast
    Ons 7 dec 2011 22:14 #173
    Peecock skrev 2011-12-07 13:31:51 följande:
    Heeej , ville du ha kalorier också? på min matsedel? Då tar det lite längre tid att räkna ihop allt. Försöker ta hand om min 7 månaders också. Hon tycker jag är tråkig när jag sitter vid datorn :)
    Främst finner jag protein- och kcalmängden intressant. 
  • Tor 8 dec 2011 07:01 #174

    Ok ska göra mitt bästa! Får räkna ut alla kalorier i helgen

  • Tor 8 dec 2011 13:35 #175

    I morgon är det "offentlig" vägdag igen och jag har kört med gömd våg i en vecka. Förra veckan vägde jag 106,2 och förra veckan enligt "cykelvägning" (alltså för en månda sen veckan efter ägglossning) vägde jag 108,6 (och fyra dagar senare 107,6)

    Innan jag vet reslutatet kan jag iaf utvärdera att jag har kännt mig mer stressad av att inte veta hur det står till, jag har desperat letat efter vågen flera gånger, men min man har tydligen hittat det perfekta gömstället :/
    Jag upplever också att jag har ansträngt mig ännu mer, jag har ätit minde kalorier och motionerat samvetsgrannt då jag inte haft några siffror att rätta mig efter. Så som jag levt denna veckan (och många veckor innan det faktiskt, så känns det som att jag BORDE ha gått ner MINST 1,5 kg men historian har ju tyvärr visat att min viktminskning är både långsam, minimal, opålitlig och ganska frikopplad från mina ansträngningar :(

  • Tor 8 dec 2011 13:37 #176

    Eller förlåt, ser nu at det inte riktigt stämmer, förra lördagen vägde jag tydligen 106,9, då hade jag alltså lyckats gå upp ett drygt 0,5 kg....

  • Fre 9 dec 2011 12:43 #177

    I dag fick jag tillbaks min våg :) Min morgonvikt var 105,0. Vet inte ritkigt vad jag ska tycka om det då jag inte riktigt vet vad jag ska jämföra med,...106,9 eller 106,2 eller 105,8....Så går det när man inte håller sig till en vägdag ;)

    Nu är det kalas på lördag och min födelsedag på måndag. Jag hade bestämt att jag skulle få äta och njuta de två dagarna och strunta i vågen. Men nu har tävlingsmänniskan i mig börjat tjoa och jag funderar på om det är fysiskt möjligt att nå mitt ursprungsmål (under 100 till julafton) om jag gör precis ALLT jag kan. Tränar minst ett kanske två pass om dagen och äter minimalt med kalorier.

    Om jag ser till min senaste  tids viktnedgång så går jag inte ner mer än ca 0,7 kg i veckan och då fuskar jag inte..så det är kanske inte möjligt men det hade kännts såååå fantastiskt!  *funderar*

  • Fre 9 dec 2011 13:02 #178

    Jag har inte läst hela tråden, men kan vidarebefordra några tips från ITrim, där jag tränar och viktminskar.

    Pulsträning, om man tex tränar två pass i veckan á 30 minuter står för ca 5% av fettförbränningen. Vardagsmotion, ifall man går minst 10 000 steg per dag, står för ca 15% av förbränningen. Något att tänka på, att pulsträna är nog bra, men vardagsmotion är bättre. De återstående 80% är tydligen BMR (alltså Basic Metabolic Rate, att sova, sitta, värma upp kroppen, etc). Med andra ord, skaffa en stegräknare och börja gå, allt räknas!

    Ett eget tips, som är helt ovetenskapligt, är att jag tycker mig märka en bättre viktnedgång när jag sover ordentligt. Vad det kan bero på har jag tyvärr ingen aning om, men jag vet ju att jag blir tröttare av att äta mindre, så det går av sig självt

    Själv har jag gått ner 9kg på 11 veckor med ITrim, de är dyra, men de funkar

  • Fre 9 dec 2011 13:58 #179

    Grattis till viktminskningen vanilla! :) Härligt!
    Byter du ut måltider mot dryck då eller? Jag titta på xtravaganza men ja, dels var det himla dyrt, dels ingick kort på gymet jag redan betalar 400 i månaden för så jag försökte själv. Jag har just i dag gått ner 15 kg och har hållt på i 16 v.

  • Fre 9 dec 2011 14:26 #180

    Tack

    Oj, femton kilo är ju jättebra! Grattis tillbaka

    Jag äter "varierat" under viktminskningsperioden, då byter jag ut två måltider per dag mot ersättning, soppa, bar eller smoothie. Sopporna är helt ok, smoothiesarna har jag bytt ut mot naturdiets variant då det fanns mer variation och dessutom är billigare (fast energi-innehållet är samma) I princip alla bars som finns i vanlig är affär är dock någon form av choklad och de är verkligen inte goda (jag gillar alltså choklad i vanliga fall, men lågkalorivarianterna är hemska)

  • Fre 9 dec 2011 22:21 #181

    Min tanke är att jag ska gå ner i vikt, och även om jag vet att det fungerar som TS skriver så äter jag fortfarande likadant som jag alltid gjort men plötsligt börjat gå upp i vikt. Motionen är densamma. Så jag tror inte det beror bara på kalorier och motion utan också ålder.

    Hur som helst har jag vikt som ska bort nu, funderar på att börja med detox nästa helg eftersom jag har varit sjuk och inte inhandlat ingredienser till i helgen. Ska köpa en juicepress för att börja dricka ex. morotsjuice och liknande till mellanmål. 

  • Likask­eptisk­somför­r
    Visa endast
    Sön 11 dec 2011 20:58 #182
    Chinx skrev 2011-12-09 22:21:18 följande:
    Min tanke är att jag ska gå ner i vikt, och även om jag vet att det fungerar som TS skriver så äter jag fortfarande likadant som jag alltid gjort men plötsligt börjat gå upp i vikt. Motionen är densamma. Så jag tror inte det beror bara på kalorier och motion utan också ålder.

    Hur som helst har jag vikt som ska bort nu, funderar på att börja med detox nästa helg eftersom jag har varit sjuk och inte inhandlat ingredienser till i helgen. Ska köpa en juicepress för att börja dricka ex. morotsjuice och liknande till mellanmål. 
    Det är inte konstigare än så att hormoner och andra faktorer så som NEAT, motion mm. ändras. Även om du menar att du rör dig lika mycket som för X antal år sedan betyder det inte att du faktiskt gör det. Men det sker givetvis en påverkan på metabolismen med stigande ålder. 
    Jordgubbssmak skrev 2011-12-09 12:43:29 följande:

    I dag fick jag tillbaks min våg :) Min morgonvikt var 105,0. Vet inte ritkigt vad jag ska tycka om det då jag inte riktigt vet vad jag ska jämföra med,...106,9 eller 106,2 eller 105,8....Så går det när man inte håller sig till en vägdag ;)

    Nu är det kalas på lördag och min födelsedag på måndag. Jag hade bestämt att jag skulle få äta och njuta de två dagarna och strunta i vågen. Men nu har tävlingsmänniskan i mig börjat tjoa och jag funderar på om det är fysiskt möjligt att nå mitt ursprungsmål (under 100 till julafton) om jag gör precis ALLT jag kan. Tränar minst ett kanske två pass om dagen och äter minimalt med kalorier.

    Om jag ser till min senaste  tids viktnedgång så går jag inte ner mer än ca 0,7 kg i veckan och då fuskar jag inte..så det är kanske inte möjligt men det hade kännts såååå fantastiskt!  *funderar*


    Jordgubbssmak skrev 2011-12-08 13:35:05 följande:
    I morgon är det "offentlig" vägdag igen och jag har kört med gömd våg i en vecka. Förra veckan vägde jag 106,2 och förra veckan enligt "cykelvägning" (alltså för en månda sen veckan efter ägglossning) vägde jag 108,6 (och fyra dagar senare 107,6)

    Innan jag vet reslutatet kan jag iaf utvärdera att jag har kännt mig mer stressad av att inte veta hur det står till, jag har desperat letat efter vågen flera gånger, men min man har tydligen hittat det perfekta gömstället :/
    Jag upplever också att jag har ansträngt mig ännu mer, jag har ätit minde kalorier och motionerat samvetsgrannt då jag inte haft några siffror att rätta mig efter. Så som jag levt denna veckan (och många veckor innan det faktiskt, så känns det som att jag BORDE ha gått ner MINST 1,5 kg men historian har ju tyvärr visat att min viktminskning är både långsam, minimal, opålitlig och ganska frikopplad från mina ansträngningar :(
    Bra jobbat! Klart att det känns jobbigt att inte kunna kontrollera vikten varje dag, när du gjort detta tidigare. Men det ska bli intressant att se om nästa vecka blir lugnare, då du vet vad förra veckans resultat mynnade ut i (i from av viktnedgång). Hoppas att helgen och firandet varit lyckat samt grattis i förskott!
  • Sön 11 dec 2011 22:08 #183

    Tack för grattiset :) Denna veckan kommer nog inte påverkas av om jag har tillgång till våg eller inte, jag har sen länge bestämt mig att jag har fri ätardag i morgon på min födelsedag och jag hade dessutom lite fest här i går. Det blev fondue med goa såser, pommes och choklad efteråt samt fika på eftermiddagen med några gäster så jag är nog mest tacksam om jag inte går upp mer än ett kg tills nästa vecka... :)

  • Lör 17 dec 2011 15:20 #184

    Jag har ingen rapport och inga frågor, den här veckan VET jag varför JAG inte gått ner i vikt :)

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll