• Skepti­sk1
    Fre 20 maj 2011 12:50
    28728 visningar
    184 svar

    Varför DU inte går ner i vikt!

    Det är just nu många som sitter där ute och kliar sig förtvivlat i pannan och undrar vad de gör för fel/är för medicinskt undantag som trots hårda ansträngningar inte går ned i vikt. Det är dags att röja och rensa upp bland vissa myter som fortfarande sprider sig där ute. Märk dock att jag inte säger mig sitta inne på den absoluta sanningen och att det kan finnas flera vägar till samma mål samt undantag från det jag nedan skriver. Detta är en hänvisning snarare än någonting annat.  


     


    Vi tar det från början:


     


    Grundregel: Om Kcal-intaget är mindre än vad du gör av med kommer du gå ned i vikt! 


     


    Tilläggsregel 1: För att klara av grundregeln finns tre alternativ.


     


    1) Äta mindre


    2) Gör av med mer energi (genom t.ex. motionering)


    3) Kombinera 1) och 2)


     


    Tilläggsregel 2: När man underäter (svälter om man så vill) kommer ens (basala) ämnesomsättning samt proteinförbränning att minska, medan ens fettförbränning i sin tur kommer att öka. I takt med att man minskar i vikt kan ens underskott sluta vara ett underskott. Du minskar i vikt (du håller på med en viktnedgång) och rör dig kanske inte lika mycket längre motionsmässigt eller NEAT(Nonexerxise activity thermogenesis- kortfattat vardagsrörelser som att du sitter och skriver vid datorn, lagar mat oav). Var dock medveten om att den största bidragande faktorn (”boven” i dramat) är själva viktnedgången, även om den minskade basala ämnesomsättningen samt minskad NEAT också spelar roll (om än i mindre betydande utsträckning).


       Men så länge du ligger på ett underskott kommer du gå ner i vikt, men underskottet kommer med hög sannolikhet att ändras en del från det som från början var ett underskott. En annan faktor att ta i beaktande är att ens aktivitetsgrad många gånger förändras (läs. minskar) när man underäter. 


     


    - Därefter ska man betänka att en viktnedgång sällan är (om någonsin) linjär, detta betyder att du en vecka kan gå ned i vikt för att i nästa stå helt stilla. Dessutom är man kvinna har man andra faktorer (that time of month osv.), som kan dölja en viktnedgång tillfälligt, att ta in i beräkningen. På grund av dessa faktorer är det viktigt att inte stressa utan att ha tålamod. 


     


    Den första tiden under en viktnedgång ser man vanligtvis en större tapp, där mycket helt enkelt är vätska. Men det ger om inte annat en bra skjuts i motivationen.


     


    Kost:


    När det sedan kommer till hur många gånger om dagen man ska äta, finns det inga studier som stödjer att många måltider om dagen skulle vara bättre (studie bifogas nedan) för fettförbränningen. Detta betyder att du helt enkelt ska göra det som känns och fungerar bäst för dig. Det kan vara att äta 5 ggr (och mindre måltider) om dagen eller 2 ggr (och större mål mat) om dagen. Myter som att man inte får/borde äta efter 18:00 för förbränningens skull är bara snicksnack. 


     


    Detsamma gäller även när det kommer till kostval. Vissa fungerar bättre under en viktnedgång genom att äta mer fett och protein och skära ner på kolhydraterna. Andra (ex. mig själv) behöver kolhydrater för att fungera och orka om dagarna. Det är väldigt individuellt och det finns inga mirakelmetoder. En rekommendation för att bespara muskelmassan i kroppen är att äta 2 gram protein/ kg kroppsvikt, samt är protein gynnsamt för att känna mättnadskänsla. Därefter kan det vara av vikt att påpeka att det inte är vidare klokt att utesluta någon näringskälla i kosten helt.


     


    -Pulverdieter kan vara ett lätt (om än många gånger dyrt) alternativ till en viktnedgång. Personligen hade jag inte valt en sådan metod, men menar att det är upp till var och en och att det viktiga är att man får i sig nödvändiga näringsämnen trots underskottet.


     


    Att räkna kcal behövs inte alla gånger, men kan vara av betydelse om ingenting händer med vikten. Det är inget tvång och inget man behöver slänga sig på i panik för att vågen stått stilla i 3 dagar. MEN om man vecka in och vecka ut inte sett någon förändring i början av en diet kan det finnas en poäng i att se vad man stoppar i sig som har större betydelse (kcal-mässigt) än man tror. Har man däremot dietat under en längre tid och har stenkoll på vad man stoppar i sig, kan andra metoder (refeed) behövas ta till för att se ändring. Men det är inget jag kommer att behandla i detta stycke.


     


    Att trycka i sig en massa vätska för att man hört att man ska dricka 4 liter/dag är bara dumt och kan rent av vara farligt. Drick när du är törstig! Detsamma gäller alla dessa fettförbränningspiller som finns där ute. En bra regel här är att gå efter att de piller som faktiskt fungerar (i betydlig grad) är antingen olagliga eller receptbelagda och därför inget att rekommendera.


     


    Kontrollering:


    När det kommer till vägningen, väg dig alltid under samma förutsättningar. Förslagsvis det första du gör på morgonen efter ett toalettbesök 1 gång/vecka (det räcker, fler gånger ger sällan en korrekt indikation på hur det går utan stressar bara). Det kan dessutom vara lönt att ta några mått med måttband för att finna eventuella skillnader där som på vågen maskeras av t.ex. vätska.


     


    Att "unna" sig kan vara en fälla. Många tar en dag i veckan som de tillåter sig att moffa i sig ALLT. Ta hellre ett eller två mål i veckan då du unnar dig lite mer på tallriken, en pizza eller en efterrätt. Inte pizza till lunch, hamburgare till middag, kebab till kvällsmat, glass därimellan och en chipspåse till filmen på kvällen. Men min poäng är att 5 dagars strikt kosthållning kan förstöras genom helgens svullande.


     


    Men faktum är att följer du bara grundregeln och har tålamod kommer du gå ned i vikt. Gör du inte det (och inte har fuskat på något sätt och verkligen har haft tålamod) kan det vara dags att besöka en läkare.


     


    Utöver ovanstående önskar jag bara lycka till!


    mvh

    (OBS! Har jag missat något, vill ni ha källa/länk till vidare läsning  eller om ni vill att jag ska ta upp något annat så skicka PM så ska jag se vad jag kan göra.) 


    ----------------------------- 


    Abstract


    Several epidemiological studies have observed an inverse relationship between people’s habitual frequency of eating and body weight, leading to the suggestion that a ‘nibbling’ meal pattern may help in the avoidance of obesity. A review of all pertinent studies shows that, although many fail to find any significant relationship, the relationship is consistently inverse in those that do observe a relationship.


     


    However, this finding is highly vulnerable to the probable confounding effects of post hoc changes in dietary patterns as a consequence of weight gain and to dietary under-reporting which undoubtedly invalidates some of the studies


     


    We conclude that the epidemiological evidence is at best very weak, and almost certainly represents an artefact. A detailed review of the possible mechanistic explanations for a metabolic advantage of nibbling meal patterns failed to reveal significant benefits in respect of energy expenditure.


     


     


    Although some short-term studies suggest that the thermic effect of feeding is higher when an isoenergetic test load is divided into multiple small meals, other studies refute this, and most are neutral. More importantly, studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging. Finally, with the exception of a single study, there is no evidence that weight loss on hypoenergetic regimens is altered by meal frequency. We conclude that any effects of meal pattern on the regulation of body weight are likely to be mediated through effects on the food intake side of the energy balance equation.


    -----------------------------


    Bellisle F et. al. Meal frequency and energy balance. Br J Nutr. (1997) 77 (Suppl 1):S57-70. 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-21 21:09
    Jag har fått förfrågningar om att hjälpa personer med sin viktnedgång och tackar ödmjukas för förtroendet för denna uppgift. Dock känner jag att jag för tillfället inte har tid för detta och dessutom inte riktigt kan ta på mig denna uppgift med helt gott samvete. Jag har istället sagt att det är helt okej att skriva i denna tråden (eller skapa en egen tråd om man så vill) så ska jag svara om jag har någon hjälp eller några tips att erbjuda. Dessutom kommer då andra också att kunna bidra, jag vet att det finns många kunniga här, och flera vägar till samma mål kommer troligen att erbjudas (och kanske även intressanta och givande diskussioner).
Svar på tråden Varför DU inte går ner i vikt!
  • Lör 21 maj 2011 15:13
    #61

    Skeptisk: Tack! Åh vad jag är glad över vanliga sköna fakta.

  • Skepti­sk1
    Lör 21 maj 2011 20:53
    #62

    Svarar här istället för i en annan tråd (www.familjeliv.se/Forum-24-406/m58700090.html)


    Tonx skrev 2011-05-21 20:00:33 följande:
    1. Ja, man väljer själv. Personligen vill jag ha helheten, min kropp är mitt hem och jag vill vårda det på bästa sätt. Du har rätt i att det är energiintag mot förbränning. 

    2. Kroppen behöver fortfarande energi, och får den inte tillräckligt så är det musklerna som ryker, inte fettet. 
    En person med ätstörningar t.ex har ofta hög fettprocent, men inga muskler.

    3. 5 mål mat för att stabilisera blodsocker och för att hålla energinivån jämn, samt att det ökar metabolismen.
    Studien har jag inte läst, men en bov i dramat när det gäller viktnedgång är väldigt ofta att man äter för sällan och för lite. 

    Men visst, det är ett fritt samhälle.  Folk må få göra som man vill, men jag hoppas man har vett att tänka om när kilona går upp och ner och det aldrig går riktigt till sig.
     1. Precis och det är en aspekt som jag tänker mig att alla väger in. Nu är jag inte påläst på alla dessa pulverdieter, men jag har svårt att se att det bara ska vara socker. Det finns nog det mest med i dem (med reservation för att jag inte studerat innehållsförteckningen). Men du får gärna överbevisa mig här om du sitter på annan information (källor).Glad

    2. Jag (ingen?) har inte sagt att kroppen inte behöver energi. Rättelse, får den inte tillräckligt med protein ryker musklerna, det är därför 2 gram protein / kg kroppsvikt rekommenderas (se första inlägget) under en diet. 

    Det där om ätstörningar vet du nog själv att det inte går att generalisera sådär, det finns alla typer (samt flera typer av ätstörningar). Men en person som inte äter tillräckligt med protein och som ligger på ett underskott kommer att tappa muskler, svar ja.  

     3. Läs studien ovan, det du säger stämmer tyvärr inte. Det finns ingen bov i dramat. Du kan inte ligga på ett underskott och INTE gå ned. Hur skulle då folk kunna svälta ihjäl menar du? 

     
  • Skepti­sk1
    Lör 21 maj 2011 20:57
    #63

    Jag vill dock poängtera återigen att jag inte är för pulverdieter av den enkla anledningen att jag finner det onödigt dyrt samt att det personligen inte passar mig. Sedan är det upp till var och en att välja hur ett underskott ska uppnås. 

     

  • radwan­ska
    Lör 21 maj 2011 21:22
    #64

    Det här var en mycket välbalanserad skriven TS tycker jag, och alla som vill gå ner i vikt kan ha stor nytta av detta!

  • Lör 11 jun 2011 11:14
    #65

    Ska följa denna tråd. Har själv 5 kg kvar men det går bara inte...

  • Lör 11 jun 2011 12:10
    #66

    Håller helt med dig ts! Har alltid hållt mig smal på samma sätt. Nu behöver jag gå ner 10 kg efter att ha fått barn, och då är det mer träning och mindre mat som gäller. Det enda som funkar i längden!

  • Neiti
    Lör 11 jun 2011 23:03
    #67

    Hej! Måste bara säga att ts:en var väldigt intressant läsning!! :)

    Har i februari börjat gå hos en dietist och måste få säga att det verkligen var en aha-upplevelse. Så häftigt att få veta hur mycket man förbrukar på en dag om man bara skulle ligga på soffan. Samt få veta hur mycket % fett, vätska etc man har i kroppen.

    Jag har ingen strikt diet utan jag äter allt. Grundregeln för mig är nyckelhålsmärkt + tallriksmodellen. Regelbundna måltider för att hålla igång förbränningen. Ibland skippar jag mellanmålen för att jag helt enkelt inte är hungrig. Sunt förnuft hel enkelt! (jag har en gräns kalorier per dag men inget "krav", helt ok att det är mer ena dagen och mindre den andra, jag väger inte min mat eller så, jag har nästan halverat mina portioner genom att använda en mindre tallrik!)

    Helt klart värt att betala 100:- varannan månad då det är invägning och få ett "kvitto" på hur det gått. Verkligen peppande att jämföra kvittona som specialvågen ger - se hur fett%, vätskan, BMI osv förändrats.

    Jag rekommenderar verkligen att ta kontakt med en dietist - man har inget att förlora. I mitt fall handlar det om 15 kg, ingen jättesiffra jag vet, men jag vill inte bara gå ner utan förbli också.

    Tack för mig!

  • Sön 12 jun 2011 17:57
    #68
    Neiti skrev 2011-06-11 23:03:58 följande:
    Hej! Måste bara säga att ts:en var väldigt intressant läsning!! :)

    Har i februari börjat gå hos en dietist och måste få säga att det verkligen var en aha-upplevelse. Så häftigt att få veta hur mycket man förbrukar på en dag om man bara skulle ligga på soffan. Samt få veta hur mycket % fett, vätska etc man har i kroppen.

    Jag har ingen strikt diet utan jag äter allt. Grundregeln för mig är nyckelhålsmärkt + tallriksmodellen. Regelbundna måltider för att hålla igång förbränningen. Ibland skippar jag mellanmålen för att jag helt enkelt inte är hungrig. Sunt förnuft hel enkelt! (jag har en gräns kalorier per dag men inget "krav", helt ok att det är mer ena dagen och mindre den andra, jag väger inte min mat eller så, jag har nästan halverat mina portioner genom att använda en mindre tallrik!)

    Helt klart värt att betala 100:- varannan månad då det är invägning och få ett "kvitto" på hur det gått. Verkligen peppande att jämföra kvittona som specialvågen ger - se hur fett%, vätskan, BMI osv förändrats.

    Jag rekommenderar verkligen att ta kontakt med en dietist - man har inget att förlora. I mitt fall handlar det om 15 kg, ingen jättesiffra jag vet, men jag vill inte bara gå ner utan förbli också.

    Tack för mig!
    Vad intressant, det skulle jag kunna tänka att prova. Var detta inom allmänna sjukvården eller privat?
    Varit hos en dietist förr men det var ingen höjdare, det var förvisso ca 15 år sen ....
  • Sön 12 jun 2011 17:59
    #69

    För den som är intresserad av att räkna ut sin kaloriförbränning;

    http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/metric-bmr-calculator.php

  • Sön 12 jun 2011 21:01
    #70

    uppladdningen.nu är bra- lite mer utförlig


    o cabo verde... saudade
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...