• WickedyWitch

Era tidiga symptom? :) är i vecka 5!

Hejsan!

Jag plussade den 16maj & är i vecka 5 (4+6) om jag räknar rätt ^^

Nu är jag jätteorolig (även om jag försöker leva normalt & njuta) för att det inte ska gå vägen.
    Detta är första graviditeten & har ingen aning om vad som eg är "normalt" att känna under tidig graviditet.
    Tänkte se vad ni hade för symptom för att kanske lugna mina nerver lite!
    Mina symptom är:

Molvärk (känns ungefär som innan man ska få sin mens men inte riktigt lika ont) Hungrig som tusan! Trött! Gasig i magen Hjärtklappningar Huvudvärk emellanåt Ibland känns det nästan som att man har ett "hål" centrerat i tjejmagen, sjukt skum känsla ;p
    Kände någon kväll att det liksom "strålade" lite i nedre delen av magen, dock inte något som kommit tillbaka.. och lite knip/stickningar också ibland, men ja, antar att det kan ske allt möjligt nu i början :)
  • Svar på tråden Era tidiga symptom? :) är i vecka 5!
  • FridaKarin

Allt kommer nog se bra ut. Jag var också väldigt nevös i början.. Kunde inte slappna av innan man hade kommit över den kritiska perioden (efter vecka 12) jag var väldigt rädd för missfall.. Men idag går jag in i vecka 34 och allt har gått jättebra :)

• Maskrosa

Tänkte försöka hålla det hemligt fram till vecka 12 lr nåt sånt. Men det är redan svårt att hålla det hemligt för min familj eftersom man inte kan dricka alkohol. Blir ju ofta lite alkoholhaltig dryck till grillat när man träffas på helger så här års. I går var första undanflykterna med att jag var för trött för alkohol, fast det var ju iofs sant också. Vart väldans trött =) Men ja, det lär ju bli fler frågor nästa gång man avstår kan jag tro! Man får väl känna av läget helt enkelt! Är inte helt förtjust i att behöva ljuga. Men jag är inte ens sugen på att berätta faktiskt, har ju knappt fattat det själv än!

Ska ta tag i det hela och ringa till mvc i veckan också. Får se när man får komma dit första gången!

• WickedyWitch
    FridaKarin skrev 2011-05-22 09:57:02 följande:
    Allt kommer nog se bra ut. Jag var också väldigt nevös i början.. Kunde inte slappna av innan man hade kommit över den kritiska perioden (efter vecka 12) jag var väldigt rädd för missfall.. Men idag går jag in i vecka 34 och allt har gått jättebra :)
    Åh vad roligt - grattis :D Är det lite pirrigt nu när det är nära? :)
    Maskrosa skrev 2011-05-22 10:29:00 följande:
    Tänkte försöka hålla det hemligt fram till vecka 12 lr nåt sånt. Men det är redan svårt att hålla det hemligt för min familj eftersom man inte kan dricka alkohol. Blir ju ofta lite alkoholhaltig dryck till grillat när man träffas på helger så här års. I går var första undanflykterna med att jag var för trött för alkohol, fast det var ju iofs sant också. Vart väldans trött =) Men ja, det lär ju bli fler frågor nästa gång man avstår kan jag tro! Man får väl känna av läget helt enkelt! Är inte helt förtjust i att behöva ljuga. Men jag är inte ens sugen på att berätta faktiskt, har ju knappt fattat det själv än!

Ska ta tag i det hela och ringa till mvc i veckan också. Får se när man får komma dit första gången!
    Jo, samma här. Och folk tittar på en som om man vore från en annan planet när man inte är "sugen" på en kall öl i det fina vädret ;p
    Jag har själv svårt att fatta det än så länge. Det tar nog lite tid. Antar att jag kmr inse det mer efter vul. Det går ju så snabbt alltihop!
    Ja gör det! Jag har tid den 11 juli. Rätt långt kvar >< men är ju i vecka 12-13 då.
  • Lilla Maj 82a

Hej hej, 

Är också "nyplussad" ( vecka fyra, 3+6)  med första barnet och lite orolig över allt man känner.  Framför allt tycker jag att värken i äggstockarna är obehagligt, då det  känns som om jag skulle kunna börja blöda när som helst... Men försöker att inte oroa mig allt för mycket då det verkar vara ett vanligt tidigt symtom på graviditet. Sen har brösten blivit större och ömmar mycket. Illamående har jag inte börjat lida av ännu och hoppas det håller sig borta ett bra tag till Skrattande

Vi har berättat för familjen, men kompisar får vänta ett bra tag till. Ändå skönt att ha några att prata med och lite stöd om något skulle gå snett... 

Undrar också, när brukar magen börja synas?? Glad 

• WickedyWitch
    Lilla Maj 82a skrev 2011-05-22 18:34:39 följande:
    Hej hej, 

Är också "nyplussad" ( vecka fyra, 3+6)  med första barnet och lite orolig över allt man känner.  Framför allt tycker jag att värken i äggstockarna är obehagligt, då det  känns som om jag skulle kunna börja blöda när som helst... Men försöker att inte oroa mig allt för mycket då det verkar vara ett vanligt tidigt symtom på graviditet. Sen har brösten blivit större och ömmar mycket. Illamående har jag inte börjat lida av ännu och hoppas det håller sig borta ett bra tag till Skrattande

Vi har berättat för familjen, men kompisar får vänta ett bra tag till. Ändå skönt att ha några att prata med och lite stöd om något skulle gå snett... 

Undrar också, när brukar magen börja synas?? Glad 
    Jag har samma som du! Det drar och gör lite ont i äggstocks-området, men det ska nog inte vara någon fara :) Vissa har mer ont än andra och ja - så länge man inte blöder så får man se det som positivt. Det är ju ett tecken på att någon ligger & växer där inne ;)

Mina bröst har börjat ömma som f*n!! I morse kunde jag knappt röra vid dem, de gjorde ont som sjutton!

Familjen vet här också, förutom sambons föräldrar. De ska få veta efter vul:et på tisdag :) Vill se att allt ser bra ut först..
    Vännerna får nog vänta ytterligare lite till!
  • niobit

Jag plussade i vecka 5 (4+3) och tog bara ett test för att jag hade mått så otroligt illa hela dagen, och då började jag ana ugglor i mossen.

Andra tidiga symptom var den eviga tröttheten och värken i magen, nästan precis som mensvärk.

Under de första tre månaderna var det nog illamåendet som var värst, men det tilltog inte ordentligt förren v. 8 och höll i sig till v. 15 ungefär.

Är nu i vecka 20 och nu börjar andra besvär dyka upp så som foglossning och ligamenten, men det är betydligt trevligare än illamåendet ;)

Men det går över, och är alltid olika för alla. Men oron kommer nog inte släppa, oavsett vilka symptom man har, eller vilken vecka man är i. Det är nog någonting man får lära sig att leva med, för det finns ju inte direkt mindre orosmoment när bebisen väl är född, eller hur? ;)

• FridaKarin
    WickedyWitch skrev 2011-05-22 10:32:51 följande:
    Åh vad roligt - grattis :D Är det lite pirrigt nu när det är nära? :)
    Maskrosa skrev 2011-05-22 10:29:00 följande:

Ja det är lite pirrigt för det är första barnet för mig med :D Men jag längtar massor nu. Det är jobbigt att vara höggravid när det är så varmt ute :D
  • WickedyWitch
    FridaKarin skrev 2011-05-22 20:26:02 följande:
    Ja det är lite pirrigt för det är första barnet för mig med :D Men jag längtar massor nu. Det är jobbigt att vara höggravid när det är så varmt ute :D
    Förstår det ^^ Jag längtar redan nu, haha! Men en graviditet är liksom en del av processen. Jag vill ha en liten mage nu :D

Det kan jag förstå! Jag är tidigt i min graviditet men kan svettas som bara den ibland, så kan tänka mig hur det är för dig ;D
  • FridaKarin

Ja de är ju jobbigt i början att må illa hela tiden .. Men när tror du att du kommer ha BF då?

Svar på tråden Era tidiga symptom? :) är i vecka 5!