Anonym (ERFARENHET) skrev 2011-06-08 11:13:15 följande:
Du måste sluta använda ordet "monogam" på fel sätt.
Monogami eller engifte innebär ett äktenskap mellan endast två parter. Eller sexuella förbindelser mellan två människor. Men för den sakens skull så betyder det INTE att man inte kan ha sex med flera så länge man har det med en och en och när man är singel. Jag har inte haft one-night-stand, ja har legat med dom fler gånger än en... räknas det inte då? Herregud, sex är kul, sex är skönt. vare sig man är kär eller inte så har människor alltid sexuella drifter (med undantag för en liten procent)
Människor måste få ha sex utan att människor skall kalla varandra för äckliga eller lössläppta. Du har inte sett NÅGON av oss skriva att ni är äckliga eller konstiga för att ni valt att ha sex med bara en (högst 4 enligt vad många här anser vara "normen")
Å vem påstår att man är OTROGEN bara för att man har fler sexpartners än "normen"?!? Jag har ALDRIG varit otrogen mot någon av mina partner som jag haft förhållande med.
Och du... könssjukdommar kommer alltid finnas där... oavsett om du har sex med två eller 100, vist procentuellt är väl risken kanske större, men du kommer ALDRIG komma ifrån risken om du inte avstår från sex helt å går i kloster (men även där försegår ju sexuella aktiviteter)
OM vi kallar det monogami eller något annat är en fråga om ord. Själva principen jag är för är
trogen stabil kärlek. Antalet sexpartners har ökat betydligt i genomsnitt på senare år. Jag tror det var
färre om vi bara går så långt tillbaka som tex 80-talet.