• Rakad Apa

Är jag "äcklig"?

Vi är ett gäng yngre människor på mitt jobb som umgås och vi snackar om vad som helst. Vi kom in på ämnet sex och antalet partners man har haft. Och en kollega kallade mig för äcklig för att jag har haft sex med 34 st. Blev rejält sur och förolämpad, kan tillägga att jag är 28. Jag tycker att det är en helt normal siffra för min ålder. Så jag blev lite nyfiken på vad andra tycker och tänker, motivera gärna. Hade ni blivit äcklade om ni träffade en ny som har haft sex med 34 st?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-19 21:19
    Skrev tråden i juni så det har blivit lite mer sen dess. Antalet är nu 38 st Antar att jag är "äckligare" än någonsin!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är jag "äcklig"?
  • Joppelina
    Sven Erik Johansson skrev 2011-06-08 17:21:33 följande:
    Det är ju en motsats till täta partnerbyten. Frågan var i början av tråden "Är jag äcklig?".
    TS hade ju haft många sexparners.
    Då handlar det alltså bland annat  om argument för/mot det här med många partners.
    Jag ser det inte som någon självklar motsats då jag anser att sex inte nödvändigtvis måste betyda kärlek.

Likaväl som jag anser att kärlek inte alltid måste betyda att man har sex.

Då finns där säkert ännu fler olika sätt att välja hur man vill leva och det jag anser vara en fördel med att ha många sexpartners sitter jag inte och predikar om för de personer som valt att ha få eller ingen.

Frågeställningen i TS var om man skulle tycka att en person som är 28 år och haft 34 sexpartner är äcklig. Ser inte en direkt koppling till lång och trogen kärlek. Jag har levt lång och trogen kärlek i 17 år. Det ena utesluter inte det andra.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Jag) skrev 2011-06-08 17:30:39 följande:
    En liten följdfråga till de som moraliserar mot "många" sexpartners och för kärleksfull sex, eller vad ni nu kallar det. Vad sägs om att vara monogam med en KK där det inte finns några sådana känslor utan ren och skär sex? Är det lika äckligt, lite mindre äckligt eller inte äckligt alls?

Förlåt Ts. att jag kastar in en annan fråga :)
    Jag moraliserar inte. Jag diskuterar däremot utan tabun för- eller nackdelar med olika sätt att leva.
    det gäller lika mycket mig själv som någon annan.

Personligen så vill jag inte ha kk. Perosnligen föredrar jag kombinationen kärlek/sex.
  • Plutteli
    Sven Erik Johansson skrev 2011-06-08 17:31:52 följande:
    1)Det var väl inte dirrekt någon ingående motivering. Där skrev jag väl bara i princip att jag stöder
    varaktig trogen kärlek.

2)Visst vet jag hur kondomer fungerar men jag vet också att de inte skyddar hundraprocentigt. Hur mycket de skyddar varierar från sjukdom till sjukdom/smitta till smitta och med många andra faktorer också i sittuationen de används.

3)Av många skäl: bla att många sexpartners ökar sannolikheten för att man själv antingen smittas av eller smittar någon annan med någonting, även om man brukar använda kondom tex. Kondom är i så fall bättre än inget , men ingen garanti. Det finns dock andra skäl också. Jag tror tex att en hel del barn mår bättre av ett stabilt hem där föräldrarna varken är otrogna eller skiljer sig.

4)Jag lägger mig inte heller i. Däremot så är ju detta ett debattforum och då måste man ju kunna diskutera för- o nackdelar med olika sätt att leva.
    vad har otrohet och skillsmässa med att som singel ha många sexpartners? (Ja, jag utgår ifrån att TS sexat runt som singel och har då inte läst nått som motsäger det)
  • Sven Erik Johansson
    Joppelina skrev 2011-06-08 17:32:14 följande:
    Jag ser det inte som någon självklar motsats då jag anser att sex inte nödvändigtvis måste betyda kärlek.

Likaväl som jag anser att kärlek inte alltid måste betyda att man har sex.

Då finns där säkert ännu fler olika sätt att välja hur man vill leva och det jag anser vara en fördel med att ha många sexpartners sitter jag inte och predikar om för de personer som valt att ha få eller ingen.

Frågeställningen i TS var om man skulle tycka att en person som är 28 år och haft 34 sexpartner är äcklig. Ser inte en direkt koppling till lång och trogen kärlek. Jag har levt lång och trogen kärlek i 17 år. Det ena utesluter inte det andra.
    Jag vill inte använda ordet äcklig om personen i sig. Däremot stöder jag inte det sättet att leva (haft 34 partners).Naturligtvis kan man älska någon utan att ha sex med personen. personligen vill jag inte ha sex utan kärlek dock. "predika och predika"? Givetvis måste man på ett debattforum kunna diskutera för- o nackdelar med olika sätt att leva utan att det kallas moralisera. Det gäller mig likaväl som andra. jag är inte perfekt på något sätt.
  • Joppelina
    Anonym (Jag) skrev 2011-06-08 17:30:39 följande:
    En liten följdfråga till de som moraliserar mot "många" sexpartners och för kärleksfull sex, eller vad ni nu kallar det. Vad sägs om att vara monogam med en KK där det inte finns några sådana känslor utan ren och skär sex? Är det lika äckligt, lite mindre äckligt eller inte äckligt alls?

Förlåt Ts. att jag kastar in en annan fråga :)
  • Sven Erik Johansson
    Plutteli skrev 2011-06-08 17:35:51 följande:
    vad har otrohet och skillsmässa med att som singel ha många sexpartners? (Ja, jag utgår ifrån att TS sexat runt som singel och har då inte läst nått som motsäger det)
    OM man haft många sexpartners har det ju tagit slut många gånger.
    det är en likhet.
  • Plutteli
    Sven Erik Johansson skrev 2011-06-08 17:33:53 följande:
    Jag moraliserar inte. Jag diskuterar däremot utan tabun för- eller nackdelar med olika sätt att leva.

Personligen så vill jag inte ha kk. Perosnligen föredrar jag kombinationen kärlek/sex.
    Jag tycker det är moraliskt förkastligt att bli tillsammans med nån om man vet att man fortfarande egentligen är kär i sitt Ex. Det är oerhört respektlöst och jag tror inget gott kommer ur det. Dessutom är man som person i ett förhållande väldigt ostabil om man i hemlighet även åtrår någon annan, som bäddat för en relation som inte kommer att hålla. (Undantag finns ju givetvis)
  • Plutteli
    Sven Erik Johansson skrev 2011-06-08 17:38:38 följande:
    OM man haft många sexpartners har det ju tagit slut många gånger.
    det är en likhet.
    För att nått ska ta slut måste det också ha en början, har man inte inlätt ett kärleksförhållande utan helt enkelt bara haft sex finns heller inget förhållande att ta slut på.
  • Sven Erik Johansson
    Joppelina skrev 2011-06-08 17:37:37 följande:
    se mitt inlägg 1692
  • Anonym (Jag)
    Sven Erik Johansson skrev 2011-06-08 17:33:53 följande:

Tydligen tog du i alla fall åt dig och gick i försvarsställning....
Svar på tråden Är jag "äcklig"?