• Rakad Apa

Är jag "äcklig"?

Vi är ett gäng yngre människor på mitt jobb som umgås och vi snackar om vad som helst. Vi kom in på ämnet sex och antalet partners man har haft. Och en kollega kallade mig för äcklig för att jag har haft sex med 34 st. Blev rejält sur och förolämpad, kan tillägga att jag är 28. Jag tycker att det är en helt normal siffra för min ålder. Så jag blev lite nyfiken på vad andra tycker och tänker, motivera gärna. Hade ni blivit äcklade om ni träffade en ny som har haft sex med 34 st?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-19 21:19
    Skrev tråden i juni så det har blivit lite mer sen dess. Antalet är nu 38 st Antar att jag är "äckligare" än någonsin!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är jag "äcklig"?
  • Selfish Geene

det är knappast möjligt, men kondomer kan glida av eller gå sönder, all kontakt med andra organismer innerbär risk för smittspridning

• Sven Erik Johansson
    Plutteli skrev 2011-06-08 17:01:49 följande:
    Inte ens ljuset från 1000 brinnande solar kan ta bort Hitl.. sorry, Guds åsikter om "orent" folk etc. etc. ifrån GT.
    Visserligen en sidodiskussion mellan oss två som inte dirrekt gäller trådens
    originalämne men jag svarar ändå:

Termen orent eller oren finns där ja, och inte nödvändigtvis i fysisk betydelse.
    Jag är också på många sätt oren i mitt hjärta  men oren kan "tvättas" ren.
    Jag tycker det är bra att se människan som hon är och inte i en idealiserad bild.
    Jag tror vi är en mix av positivt och negativt och jag tror det är bra att vara medveten om det.
     Vi är komplicerade. Jag tror Gud älskar mig fastän jag också har orenhet i mitt hjärta.
    Jag tror inte Gud älskar allt jag gör/står för osv , men jag tror Gud älskar mig, och dig också
     förresten.

Och för att återknyta till trådämnet: Leve trogen stabil kärlek. Mina föräldrar
    har varit gifta i över 50 år vilket jag är glad för. Jag är glad för att jag sluppit
    tex pendla mellan två hem vid veckosluten som barn.
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2011-06-08 09:30:06 följande:
    Det finns mer än alternativen att ha sex med många och att inte ha alls. Man kan ha det med en .Det finns ett alternativ som handlar om stabilitet och kärlek som man försöker få att hålla. Detta är hänsynsfullt mot andra och sänker spridningen av könssjukdomar.
    Det är knappast din sak att avgöra vad jag eller någon annan behöver för att ha ett tillfredsställande sexliv.

dessutom innebär alla sexuella kontakter, om än bara med en enda person, risk för smitta 
  • Joppelina

När blev trådämnet trogen stabil kärlek? Jag trodde den handlade om sex och att en del människor måste döma andra utefter antal sexpartners de haft genom åren.

Har jag sovit så länge?

• Sven Erik Johansson
    Selfish Geene skrev 2011-06-08 17:10:49 följande:
    Det är knappast din sak att avgöra vad jag eller någon annan behöver för att ha ett tillfredsställande sexliv.

dessutom innebär alla sexuella kontakter, om än bara med en enda person, risk för smitta 
    Jag har väl inte påstått att jag avgör. Du tar själv beslut. Något jag däremot kan göra är att
    på ett debattforum framhålla fördelar med varaktig parkärlek och nackdelar med täta/många
    partnerbyten. Man måste kunna diskutera sådana frågor och det är frivilligt att delta i debatten.

Jag har inte förnekat det sistnämnda.
  • Sven Erik Johansson
    Joppelina skrev 2011-06-08 17:13:50 följande:
    När blev trådämnet trogen stabil kärlek? Jag trodde den handlade om sex och att en del människor måste döma andra utefter antal sexpartners de haft genom åren.

Har jag sovit så länge?
    Det är ju en motsats till täta partnerbyten. Frågan var i början av tråden "Är jag äcklig?".
    TS hade ju haft många sexparners.
    Då handlar det alltså bland annat  om argument för/mot det här med många partners.
  • HannaS86
    Sven Erik Johansson skrev 2011-06-08 17:19:28 följande:
    Jag har väl inte påstått att jag avgör. Du tar själv beslut. Något jag däremot kan göra är att
    på ett debattforum framhålla fördelar med varaktig parkärlek och nackdelar med täta/många
    partnerbyten. Man måste kunna diskutera sådana frågor och det är frivilligt att delta i debatten.

Jag har inte förnekat det sistnämnda.
    Din motivering till att parförhållande är bättre är:
    "Det finns mer än alternativen att ha sex med många och att inte ha alls. Man kan ha det med en .Det finns ett alternativ som handlar om stabilitet och kärlek som man försöker få att hålla. Detta är hänsynsfullt mot andra och sänker spridningen av könssjukdomar."

Hört talas om att kondom skyddar mot könssjukdomar?  Det tycker jag man lärde sig rätt tidigt i skolan...

Och vadå hänsynsfullt mot andra? Vilka då? På vilket sätt är det inte hänsynsfullt mot andra att ha sex med många olika personer? Jag skiter fullständigt i vad folk har för sexliv och lägger mig inte i det om de inte vill diskutera då såklart..
  • Plutteli
    Sven Erik Johansson skrev 2011-06-08 17:09:12 följande:
    Visserligen en sidodiskussion mellan oss två som inte dirrekt gäller trådens
    originalämne men jag svarar ändå:

Termen orent eller oren finns där ja, och inte nödvändigtvis i fysisk betydelse.
    Jag är också på många sätt oren i mitt hjärta  men oren kan "tvättas" ren.
    Jag tycker det är bra att se människan som hon är och inte i en idealiserad bild.
    Jag tror vi är en mix av positivt och negativt och jag tror det är bra att vara medveten om det.
     Vi är komplicerade. Jag tror Gud älskar mig fastän jag också har orenhet i mitt hjärta.
    Jag tror inte Gud älskar allt jag gör/står för osv , men jag tror Gud älskar mig, och dig också
     förresten.

Och för att återknyta till trådämnet: Leve trogen stabil kärlek. Mina föräldrar
    har varit gifta i över 50 år vilket jag är glad för. Jag är glad för att jag sluppit
    tex pendla mellan två hem vid veckosluten som barn.
    Good for them, mina föräldrar har varit ett par ungefär lika länge (misstänker att de är yngre än dina föräldrar så), de har haft sina upp och nedgånger och varit på väg att gå isär, i synnerhet när min far inte var säker på att det verkligen var min mamma han ville vara tillsammans med och hade fått en "crush" på en kollega. Har man sex utan kärlek så är ju den stabila kärleken just då rätt oviktig, den kan man finna senare, eller den kan växa fram i det där KK förhållandet man först inte hade tänkt skulle bli nått. Avhållsamhet är på intet sätt synonymt med stabilitet i ett framtida förhållande.
  • Anonym (Jag)

En liten följdfråga till de som moraliserar mot "många" sexpartners och för kärleksfull sex, eller vad ni nu kallar det. Vad sägs om att vara monogam med en KK där det inte finns några sådana känslor utan ren och skär sex? Är det lika äckligt, lite mindre äckligt eller inte äckligt alls?

Förlåt Ts. att jag kastar in en annan fråga :)

• Sven Erik Johansson
    HannaS86 skrev 2011-06-08 17:25:19 följande:
    Din motivering till att parförhållande är bättre är:
    "Det finns mer än alternativen att ha sex med många och att inte ha alls. Man kan ha det med en .Det finns ett alternativ som handlar om stabilitet och kärlek som man försöker få att hålla. Detta är hänsynsfullt mot andra och sänker spridningen av könssjukdomar."

Hört talas om att kondom skyddar mot könssjukdomar?  Det tycker jag man lärde sig rätt tidigt i skolan...

Och vadå hänsynsfullt mot andra? Vilka då? På vilket sätt är det inte hänsynsfullt mot andra att ha sex med många olika personer? Jag skiter fullständigt i vad folk har för sexliv och lägger mig inte i det om de inte vill diskutera då såklart..
    1)Det var väl inte dirrekt någon ingående motivering. Där skrev jag väl bara i princip att jag stöder
    varaktig trogen kärlek.

2)Visst vet jag hur kondomer fungerar men jag vet också att de inte skyddar hundraprocentigt. Hur mycket de skyddar varierar från sjukdom till sjukdom/smitta till smitta och med många andra faktorer också i sittuationen de används.

3)Av många skäl: bla att många sexpartners ökar sannolikheten för att man själv antingen smittas av eller smittar någon annan med någonting, även om man brukar använda kondom tex. Kondom är i så fall bättre än inget , men ingen garanti. Det finns dock andra skäl också. Jag tror tex att en hel del barn mår bättre av ett stabilt hem där föräldrarna varken är otrogna eller skiljer sig.

4)Jag lägger mig inte heller i. Däremot så är ju detta ett debattforum och då måste man ju kunna diskutera för- o nackdelar med olika sätt att leva.
Svar på tråden Är jag "äcklig"?