• LyckaOchTålamod

Namn ni tycker är fula ?

Skulle vara kul att höra vilket namn just du tycker är FULT (särskilt på ett barn),
    men som du (förmodligen) låtsas att du tycker är fint för att inte såra tex. föräldrarna som naturligtvis tycker just detta namn är sååå vackert!

Själv har jag svårt med bl.a. namnet Nils. Vår granne har en söt liten son m det namnet och  jag klarar inte att ta det namnet i min mun så jag brukar kalla honom "din son, din pojke" mm. Hon vet naturligtvis inte hur fult jag tycker namnet är, och det finns ju ingen anledning att såra någon, eller hur! När hon sa "jag ska hem och amma Nils" så fick jag en inre syn att hon hade en blek småfet 47-årig kommunpolitiker iförd brun polyesterkostym, flintskallig och med glasögon sugandes på bröstet....urk...men jag höll god min såklart.  Det jag tycker är fult tycker säkert någon annan är fint och vice versa, och det ska man ju få göra Drömmer

Andra namn jag tycker är fula, särskilt på ett barn:  Gunnar, Lennart, Sven, Tiffany, Sixten, Torsten, Arvid, Sune, Fred, Bengt, Kajsa, Ingeborg, Svea ......ja forsätt gärna på listan - alla tycker vi ju olika ....

• Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?
  • Ásgrímur
    Sötnöten skrev 2011-06-07 06:51:08 följande:
    Thor e så bedrövligt fult!!!! Å jag e så trött på alla tindra, glittra, vilda å vilja å såna tramsnamn!
    Vilda är ett gammalt svenskt namn. Vilja har också en längre historia bakom sig än nypåhittade namn som t ex. Tindra. Så om du var konservativ vad gäller namn kan jag förstå att du anser t ex. Tindra vara ett tramsnamn, men varför Vilda?

Jag tycker snarare att det är tramisgt med denna lilla trend bland internationalister att ge sina barn "internationella" namn som Kevin etc.
  • lördagsgodis

Jag gillar inte långa namn och förstår inte varför man ska ha ett namn som i 90% av fallen kommer bli en förkortning, varför inte välja smekformen med det samma?

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღEn prins & en prinsessaღ ♥ ღ .?°´¯)
  • Krokig Krokofant

Personligen har varken jag eller mitt barn något trendnamn ur arbetarklassen/bidragsklassen eller medelklassen.

One by one, one by one.
  • MHoof

Gillar inte alla dessa "äldre" namn som börjat komma tillbaka. Algot, Vilgot, Manfred, Alfred, Nils, Svea, Astrid...nä fy fan. Men annars har jag inga problem med namn egentligen. Bara namnen som alla på äldreboendena har :P

• Ásgrímur
    MHoof skrev 2011-06-07 11:30:15 följande:
    Gillar inte alla dessa "äldre" namn som börjat komma tillbaka. Algot, Vilgot, Manfred, Alfred, Nils, Svea, Astrid...nä fy fan. Men annars har jag inga problem med namn egentligen. Bara namnen som alla på äldreboendena har :P
    Varför gillar du inte de namnen? Astrid t ex. är ett väldigt fint namn.
  • 071001

Ts, vi har inte alls samma smak märker jag. Nils, Arvid och Sixten är fina namn .
    Jag har väldigt svårt för Nova-Lee, Kevin och såna namn.

• strawberrypie
    dio skrev 2011-06-07 11:20:46 följande:
    Kändisnamn! Elvis Persson klingar inte lika fint som Elvis Presley direkt, eller Ozzy Olsson
    Gaaah exakt...fy fasen för kändisnamn.
    En tjej på min sons dagis heter Ozzy...en tjej också! hahaha.

Tiger är också fult. Sen gillar jag inte Alfred, trots att min son heter det i andra namn men jag var tvungen ge med mig för karlns skull...haha Skrattande.
  • MHoof
    Ásgrímur skrev 2011-06-07 11:30:53 följande:
    Varför gillar du inte de namnen? Astrid t ex. är ett väldigt fint namn.
    Näää jag vet inte varför jag inte gillar dom. Gör det bara inte alls. Skulle aldrig falla mig in att döpa mina barn till något sånt.
    Det enda äldre namn som jag skulle kunna tänka mig är Sally, min farmor hette det. Eller göra om det till Salli eller så. Men annars nä.... :)
  • Ásgrímur
    MHoof skrev 2011-06-07 11:33:56 följande:
    Näää jag vet inte varför jag inte gillar dom. Gör det bara inte alls. Skulle aldrig falla mig in att döpa mina barn till något sånt.
    Det enda äldre namn som jag skulle kunna tänka mig är Sally, min farmor hette det. Eller göra om det till Salli eller så. Men annars nä.... :)
    Som tur är så är det många som inte tycker som dig. De äldre svenska namnen växer i popularitet. Det kanske beror på att folk i detta så kallade "nya Sverige" greppar efter fast mark, och lyfter fram svenska namn som en del av sitt kulturarv.
  • MHoof
    Ásgrímur skrev 2011-06-07 11:38:49 följande:
    Som tur är så är det många som inte tycker som dig. De äldre svenska namnen växer i popularitet. Det kanske beror på att folk i detta så kallade "nya Sverige" greppar efter fast mark, och lyfter fram svenska namn som en del av sitt kulturarv.
    Kanske det....alla är olika!
    Antar att du har barn som har ett av dessa namn och du tog illa vid dig?
Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?