• LyckaOchTålamod

Namn ni tycker är fula ?

Skulle vara kul att höra vilket namn just du tycker är FULT (särskilt på ett barn),
    men som du (förmodligen) låtsas att du tycker är fint för att inte såra tex. föräldrarna som naturligtvis tycker just detta namn är sååå vackert!

Själv har jag svårt med bl.a. namnet Nils. Vår granne har en söt liten son m det namnet och  jag klarar inte att ta det namnet i min mun så jag brukar kalla honom "din son, din pojke" mm. Hon vet naturligtvis inte hur fult jag tycker namnet är, och det finns ju ingen anledning att såra någon, eller hur! När hon sa "jag ska hem och amma Nils" så fick jag en inre syn att hon hade en blek småfet 47-årig kommunpolitiker iförd brun polyesterkostym, flintskallig och med glasögon sugandes på bröstet....urk...men jag höll god min såklart.  Det jag tycker är fult tycker säkert någon annan är fint och vice versa, och det ska man ju få göra Drömmer

Andra namn jag tycker är fula, särskilt på ett barn:  Gunnar, Lennart, Sven, Tiffany, Sixten, Torsten, Arvid, Sune, Fred, Bengt, Kajsa, Ingeborg, Svea ......ja forsätt gärna på listan - alla tycker vi ju olika ....

• Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?
  • dio
    dio skrev 2011-06-06 22:55:17 följande:
    Killnamn, ex:
    Sören, Greger, Harry, Kurt, Leif, Bert, Knut, Åke, Rutger,
    De flesta "gubbnamnen"

Tjejnamn ex:
    Berta, Bianca (pga en tjej jag en g¨ång kände haha), Agata,
    Namn som är ord på saker som Humla, Hallon, osv. Gäller även killnamn.

Alla namn med hemska stavningar, där man har kastat in H:n eller Z eller liknande där det inte ska vara. Jag gillar ovanliga namn med enkla stavningar. Ex. Chazzandrah eller något annat snisigt.

Konstiga dubbelnamn i stil med Kaj-Barry haha, eller Dag-Lennart, Maria-Märta, Svea-Linnea eller andra namn som inte pasar ihop av den enkla anledningen att man snubblar på namnen när man uttalar dem, Typ Jonas-Petter.

Frodo, Gandalf, Dumbledore, Puck eller något annat namn från en karaktär från en bok, pjäs eller film som är väldigt distinkt och påhittat

Däremot finns det många fina namn också, och smaken är så olika Det finns många fina äldre namn (enligt mig) och väldigt ovanliga namn och allt där emellan
    Chazzandrah var inte ett exempel på ett ovanligt namn med en enkel stavning utan på ett namn där H och Z är inklastat (Samma gäller W där det inte ska vara).
    I was an atheist until I realized that I am God
  • Topcom
    Busbellan skrev 2011-06-06 22:32:21 följande:
    Syskonen heter ju då givetvis Hampuss och Kramilla
    Såklart, man måste ju höra på namnet att barnet är älskatt! (katt..lite gulligt tiihihihi)
  • Kluttis

Christoffer
    Alvar
    Morten
    Örjan
    Berhnad
    Knut
    Torsten
    August
    Vildar
    Värner/Verner
    Vidar

Och typ alla lätta namn
    Lea
    Elle-Ella
    Pia
    Nellie
    Nora

Listan kan göras låååååååååång

• dio

Oooo jag kom på en till kategori när jag ändå beklagar mig. Engelska/amerikanska namn som sedan uttalas svenskt exempelvis Ryan som blir "Rajjan" Brandon som blir Branddån och så vidare.

• dio

Och Engelska ord för något. Heaven, River, Star osv.

• Topcom
    dio skrev 2011-06-06 23:03:17 följande:
    Oooo jag kom på en till kategori när jag ändå beklagar mig. Engelska/amerikanska namn som sedan uttalas svenskt exempelvis Ryan som blir "Rajjan" Brandon som blir Branddån och så vidare.
    colin=cållin
  • Busbellan

Mamma Rebecka Där prickade du in alla mina barns namn

Mamma till Nora, August och Ella
  • Topcom

Namnet Halvar förstår jag inte heller något av. Eller typ mini.. Tänk om människan inte är så mini på äldre dagar? Eller hulken, så är han jättespinkig och liten? Höhö.. Namn med stark innebörd bör man ju akta sig för. Då menar jag inte "den strålande" osv, utan just de namn som direkt kan kopplas till det motsatta.

• telgebo
    Sthlmsparlan skrev 2011-06-06 23:24:04 följande:
    Namnet Halvar förstår jag inte heller något av. Eller typ mini.. Tänk om människan inte är så mini på äldre dagar? Eller hulken, så är han jättespinkig och liten? Höhö.. Namn med stark innebörd bör man ju akta sig för. Då menar jag inte "den strålande" osv, utan just de namn som direkt kan kopplas till det motsatta.
    som vilda tex på en lugn tjej.
    Gravid v.20+0 BF 23/10 Efter 21 mån slit och ett MA
  • Topcom

Aa, fast det är kanske inte sååååå farligt.. Men klart, inte så kul om folk skämtar till det på fyllan "är du lite vild, vildamatilda" haha tråkig jag är

Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?