• LyckaOchTålamod

Namn ni tycker är fula ?

Skulle vara kul att höra vilket namn just du tycker är FULT (särskilt på ett barn),
    men som du (förmodligen) låtsas att du tycker är fint för att inte såra tex. föräldrarna som naturligtvis tycker just detta namn är sååå vackert!

Själv har jag svårt med bl.a. namnet Nils. Vår granne har en söt liten son m det namnet och  jag klarar inte att ta det namnet i min mun så jag brukar kalla honom "din son, din pojke" mm. Hon vet naturligtvis inte hur fult jag tycker namnet är, och det finns ju ingen anledning att såra någon, eller hur! När hon sa "jag ska hem och amma Nils" så fick jag en inre syn att hon hade en blek småfet 47-årig kommunpolitiker iförd brun polyesterkostym, flintskallig och med glasögon sugandes på bröstet....urk...men jag höll god min såklart.  Det jag tycker är fult tycker säkert någon annan är fint och vice versa, och det ska man ju få göra Drömmer

Andra namn jag tycker är fula, särskilt på ett barn:  Gunnar, Lennart, Sven, Tiffany, Sixten, Torsten, Arvid, Sune, Fred, Bengt, Kajsa, Ingeborg, Svea ......ja forsätt gärna på listan - alla tycker vi ju olika ....

• Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?
  • Stinky
    071001 skrev 2011-06-07 13:06:51 följande:
    Moi de.. vår dotter heter Siri. Gammeldags och tydligen ett katt-namn samt väldigt finskt enligt många tyckare.
    Jag är finne. Siri är inget namn som jag tycker verkar vara vanligt i Finland, men ja, de finns. De kallas då för "Siiri Hiiri", vilket betyder typ "Siri-musen".
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några. Alltså: en sminkad gris är fortfarande en gris!
  • 071001

Stinky, jag har inte stött på en enda finne som heter Siri, men det är en vanlig kommentar. Vi kallar vår för Siri-Piri, men jag tror jag tar din version med mig hem idag .

• Stinky

Liam 
    Kevin
    Noel
    Hugo

Cassandra
    Melissa
    Tiffany
    Tindra

... är typiska namn som får mig att spy i munnen lite. 

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några. Alltså: en sminkad gris är fortfarande en gris!
  • syskonsförsök
    Stinky skrev 2011-06-07 13:16:56 följande:
    Liam 
    Kevin
    Noel
    Hugo

Cassandra
    Melissa
    Tiffany
    Tindra

... är typiska namn som får mig att spy i munnen lite. 
    Ja fy.. Samma här.
  • Stinky
    071001 skrev 2011-06-07 13:15:33 följande:
    Stinky, jag har inte stött på en enda finne som heter Siri, men det är en vanlig kommentar. Vi kallar vår för Siri-Piri, men jag tror jag tar din version med mig hem idag .
  • Ásgrímur
    071001 skrev 2011-06-07 13:06:51 följande:
    Moi de.. vår dotter heter Siri. Gammeldags och tydligen ett katt-namn samt väldigt finskt enligt många tyckare.
    Siri är ett fint namn. Lite ovanligt, och jag associerar det mest med en av Strindbergs fruar, teaterskådespelerskan Siri von Essen.
  • R3becca

Våra gamla grannar hette Asta och Odd-Gunnar...
    De döpte sina barn till Inge-Maj, Odd-Björn, Maud och Rakel.
    Lille Rakel passade faktiskt i sitt namn, det lilla fräkniga bufrö som hon var (är?), men jag kunde inte riktigt tilltala de andra barnen vid sina namn, utan det blev oftast "du", "söting" eller "goding"... Typ...
    Fast å andra sidan betvivlar jag att jag hade "gillat barnen mer" om de hette Emma, Anna, Lisa och Erik.

Min dotter fick ett ganska "trashigt" namn, enligt många.
    Hon heter Meija. Varför stavningen blev som den blev är ett misstag, helt ärligt, men efter några liknande misstag så började jag gilla det mer och mer. Och så blev det.
    (Varför stava med bara 'J', 'I' eller 'Y' - som alla andra, när man kan vara lite white trash och få uppmärksamhet? )

Min sambos dotter heter Astrid, och hon är verkligen en liten Astrid.
    Sprallig, påhittig och (ibland läskigt) fantasifull (precis som vår älskade Lindgren).

Jag kan ha lite svårt fört gamla namn. Speciellt de som är riktigt ovanliga (som de jag nämnde ovan).
    Sen ogillar jag (självklart? eller motsägelsefullt?) dessa vedervärdiga stavningar så som Chewin, Cazandrah, Tindrah-Lee osv...

• Superbia
    MHoof skrev 2011-06-07 11:30:15 följande:
    Gillar inte alla dessa "äldre" namn som börjat komma tillbaka. Algot, Vilgot, Manfred, Alfred, Nils, Svea, Astrid...nä fy fan. Men annars har jag inga problem med namn egentligen. Bara namnen som alla på äldreboendena har :P
    Haha, och det är just såna namn som jag tycker är fina Skrattande
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • partouze

Gillar inte gunlugg , Jonna , Märta , bärta .. Dubbelnamn .. Fritjof , Bengt , Robert m.m :p

Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?