• LyckaOchTålamod

Namn ni tycker är fula ?

Skulle vara kul att höra vilket namn just du tycker är FULT (särskilt på ett barn),
    men som du (förmodligen) låtsas att du tycker är fint för att inte såra tex. föräldrarna som naturligtvis tycker just detta namn är sååå vackert!

Själv har jag svårt med bl.a. namnet Nils. Vår granne har en söt liten son m det namnet och  jag klarar inte att ta det namnet i min mun så jag brukar kalla honom "din son, din pojke" mm. Hon vet naturligtvis inte hur fult jag tycker namnet är, och det finns ju ingen anledning att såra någon, eller hur! När hon sa "jag ska hem och amma Nils" så fick jag en inre syn att hon hade en blek småfet 47-årig kommunpolitiker iförd brun polyesterkostym, flintskallig och med glasögon sugandes på bröstet....urk...men jag höll god min såklart.  Det jag tycker är fult tycker säkert någon annan är fint och vice versa, och det ska man ju få göra Drömmer

Andra namn jag tycker är fula, särskilt på ett barn:  Gunnar, Lennart, Sven, Tiffany, Sixten, Torsten, Arvid, Sune, Fred, Bengt, Kajsa, Ingeborg, Svea ......ja forsätt gärna på listan - alla tycker vi ju olika ....

• Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?
  • R3becca
    MansonDust skrev 2011-06-10 17:54:11 följande:
    Jag hoppas att Johannes Brost inte har en syster som heter Inga..
    jag träffade en polis en gång som heter (Jan-)Inge Bröst
  • Topcom
    R3becca skrev 2011-06-11 11:02:04 följande:
    jag träffade en polis en gång som heter (Jan-)Inge Bröst
    Hahaha!!
  • dio

Sen finns det ju faktiskt 2 personer (eller var det 3) i Sverige som heter Anus. Kul för dem!

I was an atheist until I realized that I am God
  • K g

Namn som låter alldeles för pluttiga och barnsliga har jag svårt för. Exempelvis Theo, Melvin, Linus och Felicia.

• Moi Je Joue
    dio skrev 2011-06-11 23:40:43 följande:
    Sen finns det ju faktiskt 2 personer (eller var det 3) i Sverige som heter Anus. Kul för dem!
    men hjälp, 2 kvinnor heter så!
    sen finns det 8 män samt 7 kvinnor som heter Pung
  • enny signatur

Nils låter gubbigt ja, greta tantigt. I samma kategori finns gunnar, klas, helge, bror, orvar, hans, ove, ingvar, eva och alla dubbelnamn istortsett (anna-greta tex).
    Sedan finns det namn jag helt enkelt tycker är väldigt trista som kevin, anna (som dessutom känns ganska gamalt för mig men ändå en snäll äldre tant iaf) mfl. De flesta allt för vanlgia går in här under. Finns det en stor chans att det lär vara 3 minst i klassen med det anmnet tycker jag det är ett trist namn (med undantag för ali och möjligen mohammed, men jag ser det fortfarande som bristande fantasi även om jag gillar dem mer).

Namn som jag verkligen inte tycker om för att jag inte träffat vidar emånga trevliga eller snarare för många otrevliga sådana är sanda, eva och heidi (som jag dessutom tycker är fult i sig).

Namn som bara har skum stavning Zandra, Zebaztian, Johannez, Suzzanne osv. tycker jag bara är väldigt fult och märkligt. Det trotts att jag gillar z, x och y i namna, men inte så.

• tahira
    enny signatur skrev 2011-06-12 02:23:48 följande:
    Nils låter gubbigt ja, greta tantigt. I samma kategori finns gunnar, klas, helge, bror, orvar, hans, ove, ingvar, eva och alla dubbelnamn istortsett (anna-greta tex).
    Sedan finns det namn jag helt enkelt tycker är väldigt trista som kevin, anna (som dessutom känns ganska gamalt för mig men ändå en snäll äldre tant iaf) mfl. De flesta allt för vanlgia går in här under. Finns det en stor chans att det lär vara 3 minst i klassen med det anmnet tycker jag det är ett trist namn (med undantag för ali och möjligen mohammed, men jag ser det fortfarande som bristande fantasi även om jag gillar dem mer).

Namn som jag verkligen inte tycker om för att jag inte träffat vidar emånga trevliga eller snarare för många otrevliga sådana är sanda, eva och heidi (som jag dessutom tycker är fult i sig).

Namn som bara har skum stavning Zandra, Zebaztian, Johannez, Suzzanne osv. tycker jag bara är väldigt fult och märkligt. Det trotts att jag gillar z, x och y i namna, men inte så.
    Det är så lustigt att läsa andras tankar om namn. Jag är 22 år och i min åldersgrupp, bland mina vänner finns en Bror, en Helge, en Klas, en Hans, fyra Anna, två Eva och flera dubbelnamn, bland annat Ida-Marie och Lisa-Maria, dessutom heter min 15-årige svåger Klas. Jag har aldrig tänkt på dessa namn som "tantiga" eller "gubbiga". Vi funderade på Greta till en eventuell dotter, med ett av mellannamnen Anna
  • aussiemia

Min äldsta son heter Joakim (född -88) och när jag berättade det för min farmor så ojjade hon sig och sa att DET kunde han ju inte heta, det var ju bara gamla gubbar som heter det :) Hon var född 1913 och var finlandsvensk.

Själv hette hon Sylvia Maria Josefina. Så vackra namn, alla tre.

Jag heter Anna Maria Margareta- väldigt typiska 60-tals namn.
    Min dotter heter Alexndra Maria
    Joakims andra namn är Carl och Henrik, efter morfar och farfar
    Yngsta sonen Carl Alf Andreas, kallas Andreas. Carl och Alf efter morfar och farfar.

I Norge så har dom en kul tradition. I Sverige så har vi ju andra-namn som inte används annat än i passet. I Norge därimot, så använder man båda namnen. Min mans kusin heter Per, efter sin far och Arild efter min man, den äldste kusinen- alltså heter stackarn Per-Arild...
    Arild är ett iofs ett gammal nordisk namn och inte så ovanligt i Norge, men fint...nja... Om inte annat så ställer det ju till en del nu när vi bor i Australien . Vår husvärd kallar honom för Harold och när han ska ge sitt namn i olika sammanhang så kallar han sig Bob Flört

På min topplista på fula namn är följande:
    Marina- parkeringsplats for båtar
    Bo- orkade man inte tänka på fler bokstäver?
    Lena- munnen ser likadan ut när man uttalar det, man ser ut som en bredkäftad groda ;)
    Och naturligtvis alla moderna och hemmasnickrade, svår-(fel)stavade namn.

Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?