• LyckaOchTålamod

Namn ni tycker är fula ?

Skulle vara kul att höra vilket namn just du tycker är FULT (särskilt på ett barn),
    men som du (förmodligen) låtsas att du tycker är fint för att inte såra tex. föräldrarna som naturligtvis tycker just detta namn är sååå vackert!

Själv har jag svårt med bl.a. namnet Nils. Vår granne har en söt liten son m det namnet och  jag klarar inte att ta det namnet i min mun så jag brukar kalla honom "din son, din pojke" mm. Hon vet naturligtvis inte hur fult jag tycker namnet är, och det finns ju ingen anledning att såra någon, eller hur! När hon sa "jag ska hem och amma Nils" så fick jag en inre syn att hon hade en blek småfet 47-årig kommunpolitiker iförd brun polyesterkostym, flintskallig och med glasögon sugandes på bröstet....urk...men jag höll god min såklart.  Det jag tycker är fult tycker säkert någon annan är fint och vice versa, och det ska man ju få göra Drömmer

Andra namn jag tycker är fula, särskilt på ett barn:  Gunnar, Lennart, Sven, Tiffany, Sixten, Torsten, Arvid, Sune, Fred, Bengt, Kajsa, Ingeborg, Svea ......ja forsätt gärna på listan - alla tycker vi ju olika ....

• Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?
  • dio
    R3becca skrev 2011-06-09 15:30:21 följande:
    "morfar-farfargrejen/mormor-farmorgrejen" skulle betyda att våran dotter skulle hetat Inger-Gun-Britt och om hon var en pojk skulle han hetat Kjell-Jerry.
    Går man efter spanka traditioner (och mixtrar till det lite) så skulle hon hetat Marie-Anna-Karin eller som pojk; Kent-Jörgen

...Jag tror jag just hittat de fulaste namnen, ever!
    Kjell-Jerry klår ju faktiskt mitt Kjell-Fingal
    I was an atheist until I realized that I am God
  • Manchester

Om det är det absolut allra fulaste namnet vet jag inte, men jag skulle inte ge en son namnet Åke om jag så fick ett par miljoner för det. Förutom att jag inte direkt gillar det som namn så har det blivit som en synonym för tönt, klant eller lite allmänt dum i huvudet. Jag vet både vuxna och barn som utbrister "Ah, men, Åke!" när någon gör något riktigt dumt, råkar ha sönder saker eller inte fattar något som verkar ganska enkelt. Så Åke kommer nog högst på min lista över mindre bra namn.

• Kimmice
    Moi Je Joue skrev 2011-06-08 19:21:21 följande:
    men kan ni inte skriva vad era barn heter? kul att se vad man tycker är fina i förhållande till de fula

Min son heter Casper. Men det är inte för jag tycker det är särskilt fint, det bara kändes rätt. Kanske låter konstigt för andra men det passar honom helt enkelt fenomenalt.

Min son skulle heta: Juörd-Orlando enligt farfar/morfar grejjen. Lite lätt skumt...

Juörd förövrigt, är inte mitt favoritnamn och om möjligt ett av de fulaste namnen jag hört.

Men det kombinerar alla mina 'usch' grejer, ett U + ett Ö + ett 'R i mitten av namnet.' ^^ Min son har det som mellannamn i alla fall.

• Ett två tre
    Kimmice skrev 2011-06-09 17:14:28 följande:

Min son heter Casper. Men det är inte för jag tycker det är särskilt fint, det bara kändes rätt. Kanske låter konstigt för andra men det passar honom helt enkelt fenomenalt.

Min son skulle heta: Juörd-Orlando enligt farfar/morfar grejjen. Lite lätt skumt...

Juörd förövrigt, är inte mitt favoritnamn och om möjligt ett av de fulaste namnen jag hört.

Men det kombinerar alla mina 'usch' grejer, ett U + ett Ö + ett 'R i mitten av namnet.' ^^ Min son har det som mellannamn i alla fall.

Vi hade aldrig valt namn till våra barn som vi inte gillar, inte ens som andranamn/mellannamn... Sen vad andra tycker bryr vi oss inte om så länge vi gillar namnen.
  • Kimmice
    Ett två tre skrev 2011-06-09 17:50:29 följande:
    Vi hade aldrig valt namn till våra barn som vi inte gillar, inte ens som andranamn/mellannamn... Sen vad andra tycker bryr vi oss inte om så länge vi gillar namnen.

Vilket namn var det vi inte gillade? Casper tycker jag inte är det finaste jag hört, men jag ogillar det inte.

Juörd är ju ett släktnamn som sagt, efter farfar och pappa så bryr mig inte så mycket om det heller eftersom det betyder någonting för min man och svärfar som jag såklart tycker mycket om båda två.

Det är bara dem 3 som har det namnet i hela Sverige så de ville att det skulle leva vidare. :)

Och nej man skall nog inte bry sig om vad andra tycker, finns inte många namn kvar att ta av i så fall efter denna tråden. ;)

• Johanninen
    Kimmice skrev 2011-06-09 18:19:12 följande:

Och nej man skall nog inte bry sig om vad andra tycker, finns inte många namn kvar att ta av i så fall efter denna tråden. ;)

Nej, ska man lyssna på alla andra när man ska namnge sitt barn, då kommer ungen förmodligen få förnamnsrutan tom på skatteverkslappen. Det jag tycker är världens finaste namn tycker andra är hemskt, och tvärt om.

Jag jobbar dessutom i skolans värld, och nästan varenda namn är "upptaget" för mig. Elsa är ett släktnamn som jag tycker är jättefint, men det funkar inte, för Elsa, det är ju hon i ettan liksom... Dessutom är det en liten skola, så det finns nästan bara "en av varje", vilket gör att namnen blir ännu mer förknippade med barnen. Fanns det tio-femton Elsa på jobbet kanske jag inte skulle tänka lika mycket på det? Spelar ingen roll om det är världens goaste unge heller, namnet är deras.

För att svara på ts, vilket jag inte gjort än, kom jag på, så har jag svårt för namn som jag har svårt att på allvar förknippa med en vuxen människa. Hugo, Linus, Rasmus och Hampus till exempel. Gillar heller inte anglosaxiska namn som Kevin (oavsett stavning) och Liam. Tindra är för mig inte ett namn, utan nåt barnens ögon ska göra på julafton, Engla gillar jag inte heller. Och sen alla dessa konstiga stavningar, men det är ett annat kapitel.
  • Ett två tre
    Kimmice skrev 2011-06-09 18:19:12 följande:

Vilket namn var det vi inte gillade? Casper tycker jag inte är det finaste jag hört, men jag ogillar det inte.

Juörd är ju ett släktnamn som sagt, efter farfar och pappa så bryr mig inte så mycket om det heller eftersom det betyder någonting för min man och svärfar som jag såklart tycker mycket om båda två.

Det är bara dem 3 som har det namnet i hela Sverige så de ville att det skulle leva vidare. :)

Du skrev att det var ett av dom fulaste namnen du hört...

Men samma det, så länge NI är nöjda med namnet. Och ovanligt är det ju, har aldrig hört det förr
  • Kimmice
    Ett två tre skrev 2011-06-09 19:43:14 följande:
    Du skrev att det var ett av dom fulaste namnen du hört...

Men samma det, så länge NI är nöjda med namnet. Och ovanligt är det ju, har aldrig hört det förr

Njae kom på att det kanske var lite luddigt. För skrev farfar/morfar namnet ett snäpp ovanför i texten. :)

Nej som sagt, 3 stycken i Sverige nu. Så om någon tycker om udda namn med osmakliga vokaler så kan jag starkt rekommendera det!

Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?