• Anonym (Ensam&ledsen)

Ensam och ledsen- inga vänner

Idag är ingen bra dag. Vet inte vem jag ska prata med.
    Känner mig så ledsen över att vår familj inte har några vänner. Samtidigt är jag på väg in i en ångestperiod med rädsla att jag ska dö bort från mina barn.
    Finns det ingen mer än jag som upplever ångest och känner sig otillräcklig som mamma och fru? Känner sig ensam och spenderar allt för mycket tid framför datorn istället för med barnen... Datorn blir liksom min tröst och att handla fina kläder till barnen på nätet är min enda hobby...

• Svar på tråden Ensam och ledsen- inga vänner
  • Tezeen

jag känner så igen mig i vad ni skriver.
    Jag flyttade 5 mil ifrån mina tonnårs kompisar och skaffade familj och då gick de inte att umgås me mig längre för jag är inte ute och super varje helg.
    När jag skulle börja mamma gruppen så tänkte jag o hoppas jag hittar någon som vill umgås me mig och min dotter men de va ingen som ville släppa in mig i gruppen jag va vell antagligen inte lika fin och rika som dom utan en sån där andra klassare.

Jag umgås mest med min dotter inte så roligt alla dagar att sitta där eller åka iväg själv med en 3 åring.

• Gaboowee
    Svennis skrev 2011-07-01 12:37:24 följande:
    Klockren beskrivning av mig...
    Har du också social fobi?
  • Anonym (hobby)

Jag var mobbad och utanför hela förskola/grundskola; sen slog det om och jag blev "klassens clown" och senare "festartjejen" på universitetet. 

Hur som helst så var jag aldrig riktigt mig själv, inte i någon av de här rollerna. Så när jag hade vänner så blev det inga nära vänner för jag släppte aldrig in nån, tyckte aldrig att jag dög som jag var innerst inne. 

Men sen skaffade jag en hund, och en riktig hobby. Nu har jag fler vänner än jag nånsin haft i mitt liv. Jag tränar på brukshundsklubben ofta och är alltid funktionär på tävlingar och åker även bort och går kurser.

Du kanske kan skaffa dig en hobby så att du får träffa folk som du har något gemensamt med? 

• Svennis
    Gaboowee skrev 2011-07-01 19:29:21 följande:
    Har du också social fobi?
    Jag vet inte, har aldrig tagit reda på det.. men det mesta stämmer när jag läser om det

Har också grymt dåligt självförtroende och tycker att alla andra är bättre än mig, på alla sätt och vis. Kan tex. inte komma på nånting som jag faktiskt är BRA på... som en hobby eller ett intresse tex.

Känner mig rätt så misslyckad när vänner och klasskompisar från förr (även såna jag umgås med nu) har ett "bättre" jobb, högre inkomst och fräschare hemma. Jag ser bara deras fördelar och mina egna nackdelar.

Listan kan göras lååååång!
  • Anonym (Ensam&ledsen)
    Svennis skrev 2011-07-01 12:36:28 följande:
    Jag försöker hitta på så mycket som möjligt med barnen, men det är svårt att orka/hinna med allt när man är ensam hemma. Har två hundar att ta hand om också.

Vi bor långt ifrån allt (självvalt iofs, vi trivs jättebra) så när vi ska göra något "spännande" så kostar det en massa bensinpengar (lekland, badhus, lekparker och sånt). Lite jobbigt att åka med alla tre själv också. Jag försöker komma iväg om det är små evenemang i närheten också.

Hittar oftast på något hemma: hoppar studsmatta, går upp i skogen och samlar kottar/pinnar/vinbärssnäckor mm, hälsar på grannen som har en stor gunga i en ek. Sen så är de med i vardagslivet också, och är rätt så duktiga på att leka själva (och då behövs ju inte jag....)

Jobbar omlott med mannen (jag nätter, han kvällar och dagar efter mitt schema). Vissa dagar möts vi nästan i dörren. Lite trist, men jag sätter tid med barnen framför att sova, och när vi gör såhär så blir det bara allmän förskola

Det här med att hinna med var och en är vi ganska noga med. Så fort nån av oss ska iväg nånstans så får EN följa med (den andra är hemma med resten av familjen), mina syskon turas om att ha barnen (en och en) och skämmer bort dem med bio/badhus/lekparker/god mat/sena kvällar och sånt. De slåss om att få ha dem. Tyvärr så bor alla ganska långt härifrån så jag måste få in det i schemat med lämning och hämtning, men det är det värt. Mina föräldrar har gärna hand om ett-två-tre barn en vecka (eller två eller tre om de själva får välja) och då får vi lite mer kvalitetstid här hemma också, win-win
    Det låter så härligt att ha orken att vara barnen och verkligen vara där i det man gör- här och nu. Jag har svårt för det tyvärr. Blir ofta stressad och irriterad och sedan får jag dåligt samvete för att jag inte är den mamman jag önskar att jag vore. 
    Vi försöker också ta med ett barn när vi åker iväg men oftast blir det ändå att vi åker allihop tillsammans eller att jag tar med den minsta och de två äldsta "klumpas ihop". 
    Tyvärr har vi heller ingen som kan passa någon längre tid. Max en natt åt gången har barnen varit borta sedan äldsta barnet föddes.
  • Svennis
    Anonym (Ensam&ledsen) skrev 2011-07-01 19:48:24 följande:
    Det låter så härligt att ha orken att vara barnen och verkligen vara där i det man gör- här och nu. Jag har svårt för det tyvärr. Blir ofta stressad och irriterad och sedan får jag dåligt samvete för att jag inte är den mamman jag önskar att jag vore. 
    Vi försöker också ta med ett barn när vi åker iväg men oftast blir det ändå att vi åker allihop tillsammans eller att jag tar med den minsta och de två äldsta "klumpas ihop". 
    Tyvärr har vi heller ingen som kan passa någon längre tid. Max en natt åt gången har barnen varit borta sedan äldsta barnet föddes.
    Det där med stressen och orken känner jag dock igen. Tänker ofta på att jag låter så arg, och de äldsta påtalar det också. Försöker hejda mig, men det är inte alltid så lätt. Ofta låter man arg bara för att man är frustrerad eller stressad

Jättetråkigt för er att ni inte har någon som kan vara barnvakt nån gång ibland sådär, det underlättar verkligen.. och ger barnen en bra relation med mormor/morfar/mostrar/morbröder och liknande!
  • Gaboowee
    Svennis skrev 2011-07-01 19:44:50 följande:
    Jag vet inte, har aldrig tagit reda på det.. men det mesta stämmer när jag läser om det

Har också grymt dåligt självförtroende och tycker att alla andra är bättre än mig, på alla sätt och vis. Kan tex. inte komma på nånting som jag faktiskt är BRA på... som en hobby eller ett intresse tex.

Känner mig rätt så misslyckad när vänner och klasskompisar från förr (även såna jag umgås med nu) har ett "bättre" jobb, högre inkomst och fräschare hemma. Jag ser bara deras fördelar och mina egna nackdelar.

Jag har i och för sig inte heller fått på papper att jag har just social fobi, men när jag själv har läst runt på internet om det så stämmer allting på mig, så jag antar att det är det jag har.

Känner inte heller att jag är direkt bra på någonting. Jag har lite olika hobbys, som tex scrapbooking, foto och smycketillverkning. Jag kan ibland känna att jag har gjort något fint och andra kan säga att jag borde sälja det jag gör, men jag vet ändå att många andra håller på med samma sak och gör mycket finare saker än jag.

Jag önskar hela tiden att jag var som alla andra. Att jag var öppen, social och inte nervös och orolig för allting.
  • Anonym (Ensam&ledsen)
    Tezeen skrev 2011-07-01 18:12:04 följande:
    jag känner så igen mig i vad ni skriver.
    Jag flyttade 5 mil ifrån mina tonnårs kompisar och skaffade familj och då gick de inte att umgås me mig längre för jag är inte ute och super varje helg.
    När jag skulle börja mamma gruppen så tänkte jag o hoppas jag hittar någon som vill umgås me mig och min dotter men de va ingen som ville släppa in mig i gruppen jag va vell antagligen inte lika fin och rika som dom utan en sån där andra klassare.

Jag umgås mest med min dotter inte så roligt alla dagar att sitta där eller åka iväg själv med en 3 åring.
    Det låter ensamt för dig med...Känner igen det där med att kompisar försvann när man fick barn. Inte min kompis (den enda jag fortfarande umgås med) men alla min mans vänner försvann när vi fick vårt första barn. Visst är det sorgligt att det ska behöva bli så...
  • Anonym (Ensam&ledsen)
    Anonym (hobby) skrev 2011-07-01 19:35:20 följande:
    Jag var mobbad och utanför hela förskola/grundskola; sen slog det om och jag blev "klassens clown" och senare "festartjejen" på universitetet. 

Hur som helst så var jag aldrig riktigt mig själv, inte i någon av de här rollerna. Så när jag hade vänner så blev det inga nära vänner för jag släppte aldrig in nån, tyckte aldrig att jag dög som jag var innerst inne. 

Men sen skaffade jag en hund, och en riktig hobby. Nu har jag fler vänner än jag nånsin haft i mitt liv. Jag tränar på brukshundsklubben ofta och är alltid funktionär på tävlingar och åker även bort och går kurser.

Du kanske kan skaffa dig en hobby så att du får träffa folk som du har något gemensamt med? 
    Jo visst vore det en idé men jag vet faktiskt inte vad det skulle vara. Det här låter säkert knäppt men det roligaste jag vet är att handla fina kläder till mina barn. Det är som en hobby för mig. Har alltid (sedan jag själv varit liten) älskat barnkläder- gick som liten och tittade bland bebiskläderna och bara längtade efter att få köpa...
    Att gå ut och hitta på något är väldigt svårt tidsmässigt eftersom vi alltid har barnen hemma...Men kom jag på någon bra hobby skulle jag gärna testa det...
  • Anonym (Ensam&ledsen)
    Svennis skrev 2011-07-01 19:44:50 följande:

Det där med att känna sig misslyckad och sämre än andra känner jag också igen mig i. Skulle vilja ha det mer städat hemma, finare saker, kunna resa sånt jag ser och tycker andra gör/har men jag inte kan/hinner/orkar/tycker mig lyckas med...
    Svennis skrev 2011-07-01 19:53:32 följande:
    Det där med stressen och orken känner jag dock igen. Tänker ofta på att jag låter så arg, och de äldsta påtalar det också. Försöker hejda mig, men det är inte alltid så lätt. Ofta låter man arg bara för att man är frustrerad eller stressad

Jättetråkigt för er att ni inte har någon som kan vara barnvakt nån gång ibland sådär, det underlättar verkligen.. och ger barnen en bra relation med mormor/morfar/mostrar/morbröder och liknande!
    Ja visst är det hemskt när barnen bara tycker att man är arg. Min ilska och irritation beror oftast på min egen stress/ångest som yttrar sig i att jag blir arg och irriterad på barnen. Hur hanterar du det? Hur gör du när du är stressad och barnen vill göra saker eller inte lyssnar/väntar tills man hunnit varva ner...Jag försöker säga lugnt att snälla vänta lite tills mamma hunnit vila lite eller låt mig bara få vara ensam en lite stund men det funkar inte riktigt. Är ju svårt för små barn att vänta och att inte få den uppmärksamhet de tycker sig behöva direkt...Och då slutar det ofta med att det blir kaos i mitt huvud- tunnelseende och sedan höjer jag rösten. Vill ju inte vara sådan mot dem men det är så svårt...
Svar på tråden Ensam och ledsen- inga vänner