• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • LiKaZo
    Raow skrev 2012-03-28 10:33:02 följande:
    Ohlssons tyger i Sickla. Fleacen är däremot en ikeafilt som inte användes och tyget till spjälssängsskyddet var ett lakan som jag färgade. De mönstrade tygerna kostar 149 kr/m och de enfärgade 49 kr/m. Googla så hittar du deras hemsida :)
    Oj, vad mycket fint! Hur mycket saker kan man sy på en meter tyg?
  • Raow
    LiKaZo skrev 2012-03-28 10:38:43 följande:
    Oj, vad mycket fint! Hur mycket saker kan man sy på en meter tyg?

Rätt så mycket faktiskt. Om man inte gör större saker som filtar tex. Då är det billigare att göra som jag gjorde med filten.. På en meter tyg så får det plats med 2 par byxor på höjden i bebisstorlek och om du har muddar. Så räknar man med bredden också som är runt 1.5 eller 1.6 m så borde det ju bli ca 6-8 byxor och lite spill som man kan göra annat av.
  • Tallbarr12
    smulan 75 skrev 2012-03-28 09:31:28 följande:
    Singer är ett bra och känd märke bland symaskiner,jag hade satsat på den (om man bara har det som hobby) och inte behöver overlock eller andra avancerade maskiner.

Fast typ alla symaskinsmärken har budgetvarianter som ofta tillverkas i andra fabriker...

Som ja så tidigare: om det inte går att provsy så skulle jag inte lägga 1500 kronor på en maskin som man eventuellt inte blir nöjd med/inte kommer överens med.

Min mamma köpte en gång en billig symaskin från coop som hon ångrade nåt enormt och fick ganska snart hosta upp pengar att köpa en "riktig" maskin då coop-maskinen var hopplös...
  • Coyote
    Tallbarr12 skrev 2012-03-28 15:35:28 följande:
    Fast typ alla symaskinsmärken har budgetvarianter som ofta tillverkas i andra fabriker...

Som ja så tidigare: om det inte går att provsy så skulle jag inte lägga 1500 kronor på en maskin som man eventuellt inte blir nöjd med/inte kommer överens med.

Min mamma köpte en gång en billig symaskin från coop som hon ångrade nåt enormt och fick ganska snart hosta upp pengar att köpa en "riktig" maskin då coop-maskinen var hopplös...
    Jag har en från Rusta, som vi provsydde med förstås, och den var okej. Den duger liksom, men inte mer än så. Känns väldigt plastig och jag kommer köpa en annan sen.
  • Effin

Hej! Här är en till nybörjare, har hittills sytt en lekfilt och en mössa till lillen som är beräknad 30/5. Har en låång lista på saker jag vill sy men det jag verkligen vill hinna innan BF är ett babynest och en lapptäckefilt till spjälsängen. Har tyg och saker hemma, det är bara tid och ork som saknas...

• Eleonora
    Raow skrev 2012-03-28 09:56:12 följande:

Är en riktig amatör men här kommer lite av det jag gjort på senaste tiden. Får väl passa på nu när jag kan (10 dagar till bf). Sedan har vi mössor i två varienter, också avmålade från dotterns gamla bebiskläder. En dregglis med tryckknapp bal. Spjälsängsskyddet har jag sytt själv men först färgade jag tyget med textiltvätt. Även örngottet har jag sytt. Bokstäverna på väggen var ursprungligen träfärgade och kan köpas billigt på panduro. ag målade dem marinblåa för att matcha spjälsängsskyddet. På den sista bilden är det dottern på 2,5 som fått en mössa :)

Igår sydde jag en filt och ännu ett örngott men denna gång till vagnen. Kan ta bild och lägga upp lite senare. Jag är en riktig amatör men tycker att det är roligt och lär mig själv fortfarande :) 

De 4 första bilderna är muddbyxor i olika färger. Jag hade inget mönster utan målade av favoritbyxorna som dottern hade då hon var bebis.  
    Hej!
    Jättefina saker du har sytt!
    Vad är det för sorts tyg du använt till muddarna på byxorna? Är det vanlig trikå som du klippt till eller är det någon typ av resår? 
  • Eleonora

Här är några saker jag gjort till bebisen: ett babynest, en stickad filt och en trikå/fleecefilt.

• Twizz
    Eleonora skrev 2012-03-29 11:41:14 följande:
    Här är några saker jag gjort till bebisen: ett babynest, en stickad filt och en trikå/fleecefilt.

jättefint babynest! måste ta tag i och köpa ett passande tyg. Har hur mycke tyg som helst hemma iofs :) hade du madrass i botten eller "platt vadd"? :)
  • ohbaby

Hjälp vad det hinner hända mycket här!
    Födde en David i söndags så jag har inte hunnit med och kollat här! Det vi har använt mest har varit filtar och babynestet.
    Är så glad att jag sydde ett. Värt allt arbete x100.

• LiKaZo
    ohbaby skrev 2012-03-29 16:41:27 följande:
    Hjälp vad det hinner hända mycket här!
    Födde en David i söndags så jag har inte hunnit med och kollat här! Det vi har använt mest har varit filtar och babynestet.
    Är så glad att jag sydde ett. Värt allt arbete x100.
    Grattis till David!
    Själv är jag med här för andra gången. Fick en bebis i oktober och väntar nu redan på nästa. Får passa på att pyssla mycket nu, för det känns som nästa år kommer bli ett intensivt år
Svar på tråden Syjunta för gravida!