• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • faithfully
    trz skrev 2012-06-26 14:26:49 följande:
    Hur gör ni när ni syr kantband? Stryker ni det innan så det blir veckat? Provade häromdagen att använda det för första gången, men då det inte var spec. Brett så halkade det av tyget på flera ställen vilket jag märkte när jag redan sytt färdigt. Antar att jag gjorde något fel? Men jag strök inte dit något veck..
    Jag använde kantband på mitt lapptäcke (bara stumma tyger och kantband, ej stretch. Man stryker först så det håller sig vikt, sedan nålade jag tätt hela vägen. Men det gäller att ha lite koll så att det inte blir söm på ena sidan och utanför på andra. Det var svårt att få riktigt snyggt men jag nöjer mig med det enkla ;)
  • Konvaljen
    trz skrev 2012-06-26 14:26:49 följande:
    Hur gör ni när ni syr kantband? Stryker ni det innan så det blir veckat? Provade häromdagen att använda det för första gången, men då det inte var spec. Brett så halkade det av tyget på flera ställen vilket jag märkte när jag redan sytt färdigt. Antar att jag gjorde något fel? Men jag strök inte dit något veck..
    Jag använder snedslå som jag stryker först. Har köpt snedslå i trikå att använda till en babyfilt, det var väldigt meckigt att få det snyggt och jag tråcklade fast det till slut innan jag sydde raksömmen. Styv snedslå är betydligt lättare, ett tips är att flytta sömmen rätt långt ut, då blir det snyggast tycker jag.
  • Hallonpajen

Om man syr kantband i trikå så är det enklast att klippa/skära remsor själv i mudd eller liknande, 3,5 cm breda. Sedan syr man fast kantbandet räta mot räta och viker sedan runt kanten för att avsluta med en tvillingsöm. Blir väldigt snyggt!

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • trz

Det låter väldigt bra när ni säger det och jag uppskattar att ni förklarar men jag har ingen aning om vad sneslå och tråckla betyder .. Så sämst är jag

• Mini 82
    trz skrev 2012-06-26 20:51:26 följande:
    Det låter väldigt bra när ni säger det och jag uppskattar att ni förklarar men jag har ingen aning om vad sneslå och tråckla betyder .. Så sämst är jag
    Snedslå är en tygremsa klippt på skrå (dvs diagonalen på tyget för att få lite stretch, gäller endast vävda tyger) tråckla är ett annat ord för att sy långa styngn som ev är tillfälliga (för hand el på maskin)

Enklaste sättet att sy kantband som är vävda är att använda fårdigpressade från tygaffär
    hittade den här beskrivningen som är väldigt pedagogisk:)

minmina.wordpress.com/2008/05/18/kantbandstutorial/
    Hoppas du blir lite klokare.

Lägger in en liten bild på vagnmobil jag virkade till en kompis bebis i veckan

Ska göra en till mig själv nu, bild kommer sen
  • Cilia85
    Mini 82 skrev 2012-06-26 21:38:05 följande:
    Snedslå är en tygremsa klippt på skrå (dvs diagonalen på tyget för att få lite stretch, gäller endast vävda tyger) tråckla är ett annat ord för att sy långa styngn som ev är tillfälliga (för hand el på maskin)

Enklaste sättet att sy kantband som är vävda är att använda fårdigpressade från tygaffär
    hittade den här beskrivningen som är väldigt pedagogisk:)

minmina.wordpress.com/2008/05/18/kantbandstut.../
    Hoppas du blir lite klokare.

Lägger in en liten bild på vagnmobil jag virkade till en kompis bebis i veckan

Ska göra en till mig själv nu, bild kommer sen
    Vart har du köpt hänget som vagnmobil sitter i? Jättesöt :)
  • Ingiz
    Cilia85 skrev 2012-06-27 07:53:51 följande:
    Vart har du köpt hänget som vagnmobil sitter i? Jättesöt :)
    Hejsan! Hoppar in lite sådär. Har följt tråden länge men ännu inte kommit mig för att skriva.

Hänget ser ut precis som våra duschdraperiöglor. Annars finns det 50 styck "kedjelänkar" på BR leksaker för 49kr. De sista använde jag massor för att sätta fast leksaker i barnvagnen.

Svar på tråden Syjunta för gravida!