• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • trz

Känner att jag spammar tråden lite med alla mina frågor, men men tänkte sy en klänning, men hittar inga mönster som är gratis. Hade tänkt mig en vanlig enkel klänning, i stumt tyg. Antar att det är ganska lätt att bara frihanda, men problemet jag har är att antingen blir armhålen för små eller så sitter dom konstigt, samma sak med urringningen.. Tyckte jag var jättesmart i morse som sydde ett vanligt enkelt rektangulärt "fodral" och sydde på axelband sen, men dom hamnade alldeles för brett isär och inte vart det snyggt heller. Så, någon som har tips eller kanske rent av något mönster att bjussa på?

• Trolltoka
    trz skrev 2012-06-20 22:32:25 följande:
    Känner att jag spammar tråden lite med alla mina frågor, men men tänkte sy en klänning, men hittar inga mönster som är gratis. Hade tänkt mig en vanlig enkel klänning, i stumt tyg. Antar att det är ganska lätt att bara frihanda, men problemet jag har är att antingen blir armhålen för små eller så sitter dom konstigt, samma sak med urringningen.. Tyckte jag var jättesmart i morse som sydde ett vanligt enkelt rektangulärt "fodral" och sydde på axelband sen, men dom hamnade alldeles för brett isär och inte vart det snyggt heller. Så, någon som har tips eller kanske rent av något mönster att bjussa på?

Du har inge plagg du kan måtta på/rita av just ärmdelen?
    trolltoka.wordpress.com trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13* thirdoneisacharm.wordpress.com
  • trz

Mjo, men alla dom jag har är i strech tyg.. Tänkte att det borde bli annorlunda i stumt?

• virrhjarnan

Hejsan! Nu har jag läst hela tråden och blivit sjukt imponerad av alla otroligt fina saker ni har gjort, verkar ju som att ni är proffs hela bunten. Tyvärr så är dock inte jag det, men blev jätte sugen på att lära mig nu när jag kollat igenom den här tråden.Tänkte försöka låna böcker på biblioteket och ta hjälp av internet till att börja med.

Tänkte bara höra är det lättare/mer användbart (om man vill göra saker åt en liten bebis) att lära sig sticka eller virka? Har ni något tips på något superenkelt man kan börja med?

• Coyote
    virrhjarnan skrev 2012-06-21 07:20:38 följande:
    Hejsan! Nu har jag läst hela tråden och blivit sjukt imponerad av alla otroligt fina saker ni har gjort, verkar ju som att ni är proffs hela bunten. Tyvärr så är dock inte jag det, men blev jätte sugen på att lära mig nu när jag kollat igenom den här tråden.Tänkte försöka låna böcker på biblioteket och ta hjälp av internet till att börja med.

Tänkte bara höra är det lättare/mer användbart (om man vill göra saker åt en liten bebis) att lära sig sticka eller virka? Har ni något tips på något superenkelt man kan börja med?
    Jag gör en gallerfilt nu (virkar) och det är verkligen superlätt, man behöver kunna luftmaskor, fasta maskor och stolpar, sen kör man bara på. Och filtar går det åt en hel del! Till sonen stickade jag en enkel filt på tre garnnystan, bara räta maskor, men man stickade den lite på diagonalen, så man behöver kunna öka och minska antalet maskor, dock jättelätt det också.
  • piffsmile
    virrhjarnan skrev 2012-06-21 07:20:38 följande:

Det beror lite på vad för grejer du vill göra. Jag kan bara virka men känner mig lite begränsad ibland eftersom det inte blir lika bra att virka tex tröjor, strumpor o vantar som det blir att sticka. Stickade kläder blir mer flexibla liksom. Däremot är ju virka klockrent om du vill göra filtar och små gosedjur.
  • piffsmile

Förresten, hur gör ni andra när ni tvättar tyg? Jag har hittat ett supermysigt flanelltyg som jag ska sy ett spjälsängsskydd av. Men när jag tvättade det så fransade det sig ganska mycket (vilket inte är så konstigt eftersom det ju bara är avklippt, och dessutom blev det inte lika mjukt som innan eftersom jag inte vågade torktumla det (med risk att det skulle fransa sig ännu mer). Några tips på hur man bäst gör för att tvätta tygerna innan man ska sy?

Svar på tråden Syjunta för gravida!