• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Hallonpajen

Vad konstigt...hur/var går de sönder? Sätter du ihop rätt knappdelar och åt rätt håll?

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Solaika

Jag har nog inte fattat hur man ska göra. Beskrivningen som följde med va ju inte direkt nån detaljerad grej på svenska..

• Hallonpajen

I de vita plasthållarna fäster du de olika delarna. I ena delen sätts alltid en ring med piggar och i den andra antingen delen med "plupp" (pluppen sätts in i verktyget) eller den delen med hål i. För att få rätt sida här så är det enklast att titta på en knapp från ett färdigt plagg. Det kan vara lite klurigt annars :) Ha gärna minst dubbelt tyg där du ska fästa knappen sen!

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • rosagubben

Hejsan tjejer!

Min svärmors symaskin som jag hade tänkt använda för att sy med, är trasig, så jag ska införskaffa en ny, inte allt för dyr symaskin.

Jag tänkte mig någon utav dessa: Vilken av dem tycker NI verkar bäst av dessa tre?
    http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/ovrigt/AEG795/aeg-symaskin

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=3170747&ref=search

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=7571300&ref=search 

• rosagubben
    rosagubben skrev 2012-07-07 18:15:41 följande:
    Hejsan tjejer!

Min svärmors symaskin som jag hade tänkt använda för att sy med, är trasig, så jag ska införskaffa en ny, inte allt för dyr symaskin.

Jag tänkte mig någon utav dessa: Vilken av dem tycker NI verkar bäst av dessa tre?
    www.elgiganten.se/product/hem-hushall/ovrigt/...

www.siba.se/Products/Product.aspx?id=3170747&...

www.siba.se/Products/Product.aspx?id=7571300&... 
    kanske ska tillägga att jag tänkt prova på att sy gardiner, lapptäcke, örngott och ev. lite bebiskläder.
  • Solaika
    Hallonpajen skrev 2012-07-07 18:15:10 följande:
    I de vita plasthållarna fäster du de olika delarna. I ena delen sätts alltid en ring med piggar och i den andra antingen delen med "plupp" (pluppen sätts in i verktyget) eller den delen med hål i. För att få rätt sida här så är det enklast att titta på en knapp från ett färdigt plagg. Det kan vara lite klurigt annars :) Ha gärna minst dubbelt tyg där du ska fästa knappen sen!
    Vita plasthållare? Skäms Hjälp vad dum jag känner mig just nu.. fattar inte ett smack Skäms Det följde med nå små grejer som gör hål i tyget om man trycker dem mot varandra.. Utan dem går inte tången ihop helt men har man de i så förstör de knapparna.. Uh, pinsamt ju
    Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • Solaika

Ah, vänta.. är det de där små vita sakerna som följer med knapparna? För såna har jag ju inga.. kan man beställa bara såna på nåt vis?

• Hallonpajen

:) om du tittar igen på länken jag skickade ovan så står det om dessa vita delar som kallas "verktyg". Det är olika verktyg beroende på knappens storlek. Typ tre "bildrader" ner ser du en bild på ett sådant (vit plast) och dessa fäster du på tången. Du ska inte göra hål i tyget, det gör själva piggarna på knappdelen som ser ut som en ring med taggar på. Hoppas jag förklarar någorlunda begripligt... :)

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Ja, just de!! Kolla igen på Bibbis sida - du kan inte köpa dem helt separat utan måste köpa dem ihop med några knappar, men Bibbi har 10-pack med verktyg i som inte är alltför dyra!

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Solaika
    Hallonpajen skrev 2012-07-07 18:40:55 följande:
    :) om du tittar igen på länken jag skickade ovan så står det om dessa vita delar som kallas "verktyg". Det är olika verktyg beroende på knappens storlek. Typ tre "bildrader" ner ser du en bild på ett sådant (vit plast) och dessa fäster du på tången. Du ska inte göra hål i tyget, det gör själva piggarna på knappdelen som ser ut som en ring med taggar på. Hoppas jag förklarar någorlunda begripligt... :)
    Såg nu tror jag.. men det verkar inte gå att beställa bara den delen? Nåja, fler knappar skadar väl inte att ha hemma  
    Det är inte du som förklarar dåligt, det är jag som fattar trögt  
Svar på tråden Syjunta för gravida!