• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • LiKaZo
    rosagubben skrev 2012-07-06 14:12:40 följande:
    igår var jag på ultraljud, och vi fick veta att vi väntar en liten pojke den 28 november.
    Det första jag vill sy till honom är en liten röd tomtedräkt som han ska få ha på julafton när vi är hos mamma.
    Sen blir det nog ett lapptäckte och sen får vi se.
    Fast först ska jag göra färdig tröjan jag håller på att sticka till mig själv.
    Grattis! Vi ska få en liten flicka den 30:e november, nästan samtidigt.
    Har virkat en poncho som jag tänkte passar när man har stor mage, sedan ville jag också sticka en tröja, men tappade motivationen när jag inser att det kommer ta ett tag att få den färdig och det inte är så kul när man är för stor för att har på sig den med en gång..
    I stället började jag göra en filt till min tre åring av billigt garn jag köpte på överskottsbolaget, som är så dålig kvalitet att jag inte vill göra några kläder av det. Hon älskar att bädda för alla sina gossedjur och jag kan prova lite olika sticktekniker och se hur det går..
    Ska försöka visa lite bilder när jag har tagit.
  • Filifjonkan03

Har följt tråden i det tysta ett tag och ser alla fantastiska saker ni gör. Har ni några tips på vart man kan köpa fina tyger? Beställer ni från nätet eller handlar i butiker? Samma sak med garn.. vart föreslår ni att man köper det?

Tänkte virka en filt med mormorsrutor och är fundersam över vad man ska använda för garn... vill att den ska vara mjuk men ändå inte för tjock. Funderar på om man skulle våga sig på att sticka en åkpåse också? Har på mig till februari så tid finns ju

• Hallonpajen

Filifjonkan: stoff och stil är en höjdarbutik som har både mängder av tyg men oxå garn och mönster och tillbehör. Finns i Sthlm, Gbg och Malmö än så länge, finns oxå på nätet. Ohlssons tyger har mycket fina bomullstyger. Om det är trikå du är ute efter (jag syr i princip bara barnkläder i trikå) så är nätet en guldgruva (och farligt dyrt :)), jag köper i princip alla mina trikåryger där: Jnydesign Liandlo Jofotex Znokdesign Kameleontdesign (mjuka tyger) Bland annat! :)

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Vaaaarför funkar det inte med radbyte på telefonen??!!! Sorry för ett synnerligen kompakt inlägg ;D

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • rosagubben

jag en gammal siden pyjamas i blått här hemma som jag funderar på om jag kan sy någonting av till bebisen?
    kan man sy någonting i siden till en bebis? 

• piffsmile

Jag fick tips om att använda siden till örngott till bebisen. Det ger ju inte så stort motstånd så det sliter inte bort håret i fläckar som det annars kan bli när bebis ligger och gnuggar huvudet mot kudden.

• rosagubben
    piffsmile skrev 2012-07-07 14:16:41 följande:
    Jag fick tips om att använda siden till örngott till bebisen. Det ger ju inte så stort motstånd så det sliter inte bort håret i fläckar som det annars kan bli när bebis ligger och gnuggar huvudet mot kudden.
    aah, smart. Det kan nog bli riktigt snyggt också. Tack för tipset! Skrattande
  • Solaika

Hjääälp! Har köpt tryckknappar att sätta i sparkbyxorna jag sytt.. O idag köpte jag ett verktyg för att sätta dit dem. Men jag e osäker på om det blev rätt.. För jag tycker bara knapparna går sönder Kan nån länka till ett sånt verktyg och förklara hur man gör? Så jag får se om jag har rätt grej.

• Solaika
    Hallonpajen skrev 2012-07-07 16:30:22 följande:
    www.bibbistextil.se/webbshop/prymtång-och-til... Här är en prymtång som är det bästa till tryckknappar!
    Exakt en sån är det ju jag köpt! Men hur använder man den? För jag lyckas bara ha sönder knapparna
    Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
Svar på tråden Syjunta för gravida!