• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Gutan
    Trolltoka skrev 2012-07-09 15:02:35 följande:
    Brukar finnas stretchsömmar på maskinen, sen är det viktigt att man använder en särskild nål för trikåtyger (brukar heta jerseynål, eller ballpoint) trikåsömmarna kan antingen se ut som en raksöm med sicksack, eller dubbel raksöm med sicksack mellan, eller typ: __//__//__// 
    Supertack för hjälpen! Då ska jag kanske våga mig på det där då....
  • Nettan1982
    carooo skrev 2012-07-09 11:50:45 följande:
    Här kommer lite bilder av mina senaste syprojekt. Nu var det ju nästan ett ½ år sedan vår lilla O tittade ut men syr en del fortfarande. Blir mycket saker till vagnen: sittdynor, suffletter, täcken o kuddar  Solig

Vad mkt fina saker! :) Vi funderar på Otto till våran son så det intresserade mig lite extra! :)
    Det är jätteinspirerande att se allt fint ni gör här inne!!!

Jag har gjort ett babynest och lite smått och gott idag till vagnen

Tycker det är så kul att hålla på att sy och fixa men är inte så himla duktig. Men övning ger färdighet! ;)
  • Chinx
    carooo skrev 2012-07-09 14:15:34 följande:
    sydde en massa saker när bebis låg i magen
    Något tips till mig som vill börja sy nu när bebis är i magen. Har hittat ett mönster på en söt mössa som jag tror blir bra för mig. Har sytt ganska lite och då relativt enkla grejer så jag klarar ju basics men skulle ju vilja göra ett och annat till bebis såklart :) Gärna kläder helst. 
  • engladprick
    Din mamma skrev 2012-07-07 23:52:09 följande:
    Är inte gravid men älskar att pyssla. Gör för tillfället en pläd av mormorsrutor och undrar om man ska sy eller virka ihop rutorna? Virkar man med smygmaskor eller luftmaskor? Eller är det enklast att sy för hand?
    jag syr ihop mormorsrutor för hand med vanliga kaststygn så att säga.. lätt och blir fint :)
    använder samma  färg på garn som yttersta varvet på rutorna (har alltid samma färg på alla yttersta varv) 
  • elinp88

Jag satt och funderade på om jag skulle försöka sy någon skötbädd till skötväskan... är det någon som gjort detta, har något tips eller någon ide (både negativa och positiva)?

Funderingen var att ha ett snyggt tyg på baksidan, plastad frotte på framsidan (som ju är lätt att torka av) och ev. en snygg kant runt plastade frotten.. Men sen är det ju det att man kanske ska ha någon sort stoppning med, som inte blir allt för tjock, så att man typ kan vika ihop skötbädden...

• stjernfall
    elinp88 skrev 2012-07-09 22:34:54 följande:
    Jag satt och funderade på om jag skulle försöka sy någon skötbädd till skötväskan... är det någon som gjort detta, har något tips eller någon ide (både negativa och positiva)?

Funderingen var att ha ett snyggt tyg på baksidan, plastad frotte på framsidan (som ju är lätt att torka av) och ev. en snygg kant runt plastade frotten.. Men sen är det ju det att man kanske ska ha någon sort stoppning med, som inte blir allt för tjock, så att man typ kan vika ihop skötbädden...
    Jag har gjort såhär: stjernfalls.blogg.se/2012/june/skotunderlagg.html

Fyllde inte min med något eftersom jag tyckte det skulle bli onödigt tjockt. Men när jag ska byta på bebis (han är 3 månader nu) så tar jag bara kudden ur vagnen så han får det mjukt om huvudet iaf. Har funkat jättebra.
  • Tirja
    elinp88 skrev 2012-07-09 22:34:54 följande:

Jag sydde en "skötbädd" nu till räkan i magen, tog en fleecefilt och en sån där plastduk (sån man har på tex köksbordet eller uteplatsbordet som man bara kan torka av med en trasa) och sydde ihop, den blir lite mjukare eftersom fleecen är lite tjockare än vanligt tyg,  och plastduken fastnar inte det som kan komma ur blöjan på :)
    Tror den kommer funka helt okej!
  • elinp88

Stjernfall, det känns som att det var någon sådan liknande modell jag tänkte mig, men jag funderar på att hitta något tunt, tunt skumgummi eller liknande att lägga i, så att det blir något mjukt.

Svar på tråden Syjunta för gravida!