• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • carooo
    Tirja skrev 2012-07-10 00:14:41 följande:
    Jag sydde en "skötbädd" nu till räkan i magen, tog en fleecefilt och en sån där plastduk (sån man har på tex köksbordet eller uteplatsbordet som man bara kan torka av med en trasa) och sydde ihop, den blir lite mjukare eftersom fleecen är lite tjockare än vanligt tyg,  och plastduken fastnar inte det som kan komma ur blöjan på :)
    Tror den kommer funka helt okej!
    sydde också en skötbädd, använde mjuk fleece på insidan och vaxad textil på utsidan.. et litet kardborreband på det så var den klar
  • Tirja
    carooo skrev 2012-07-10 11:02:54 följande:
    sydde också en skötbädd, använde mjuk fleece på insidan och vaxad textil på utsidan.. et litet kardborreband på det så var den klar
    Precis :D Tyckter den känns precis lika bra som den som följde med skötväskan vi hade åt sonen :)
  • Memmis

Sytt ett lapptäcke med trianglar. Aldrig gjort det förr och tänkte att det kunde va skoj att testa.
    Tänker dock aldrig göra om det :P haha! Att sy på diagonalen är inte riktigt min grej... och sömnsmånerna blev ju bara ännu värre att pressa än jag föreställt mig. Inbillar mig att det färdiga projektet skulle blivit bättre om jag använt nåt stärkande på baksidan, tex. vliseline. Menmen...
    Baksidan är av fleece i en lite tjockare kvalité. Granska inte så noga tack, för kanterna är inte helt i fas ;P huga!!

• lalasmama

Memmis: Jättefint!!!
    Å du, bebisen bryr sig inte om ifall det är lite snett i kanterna
    Värmer gör det ju iaf

Jag är oxå sugen på att sy ett lapptäcke.. Men kör nog på kvadrater då....

• rosagubben
    Memmis skrev 2012-07-10 21:29:43 följande:
    Men åååh... bilden kom bort... Här är bilden som skulle med:

åh vad fint lapptäcke du sytt! Skrattande
    Jag ska också sy ett lapptäcke sen när införskaffat mig en symaskin, men då kör jag på kvadrater. Det där ser otroligt svårt och komplicerat ut Förvånad 
  • brunabananer

I tidningen land, senaste numret finns beskrivning på hur man virkar hel bondgård! Massa söta djur. Ska försöka mig på det och göra en mobil av dem har dock läst virkbeskrivning förut, så vi får ser hur det går! Brukar virka större grejer på frihand!

• rosagubben

Lite frågor ang. lapptäcke!

Förutom lapptäcket till vagnen som jag har tankar på att sy, så funderar jag på att sy ett lapptäcke till spjällsängen också(ett lite större lapptäcke då), men det kanske blir onödigt? Bebisen kommer ju ha sitt vanliga täcke i sängen?
    Ska man sy ett större täcke till vagnen, eller ska man sy ett mindre? Jag tänker så att syr man ett större lapptäcke, så kan ju barnet ha det sen när man använder sittvagnen också?

Först funderade jag på att göra ett lapptäcke i denna stil: 
    http://lillagummanglomsk.blogspot.se/2010/05/att-sy-ett-lapptacke.html
    Alltså fodra täcket med fleece.
    Men nu funderar jag istället på att skippa att fodra täcket och ha fleece som bakstycke, för det blir ju "mysigare" för bebisen, men då blir väl inte täcket lika varmt? Eller kan man fodra lapptäcket även om man har fleece som bakstycke? Vad ska man i så fall fodra med? man kan väl inte ha två lager fleece(?)
    Vad tror/tycker ni blir bäst? kom gärna mer råd och tips. Jag har aldrig sytt ett lapptäcke, så har ingen direkt koll på detta med fodring osv...

Jag vet att jag vräkte ut mig en hel drös med frågor nu, men jag hoppas någon sykunnig har lust att svar på några frågor och kanske komma med lite tips och råd? Solig

Svar på tråden Syjunta för gravida!