• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • GammE
    rosagubben skrev 2012-07-11 12:18:28 följande:
    Lite frågor ang. lapptäcke!
    Först funderade jag på att göra ett lapptäcke i denna stil: 
    lillagummanglomsk.blogspot.se/2010/05/att-sy-...
    Alltså fodra täcket med fleece.
    Men nu funderar jag istället på att skippa att fodra täcket och ha fleece som bakstycke, för det blir ju "mysigare" för bebisen, men då blir väl inte täcket lika varmt? Eller kan man fodra lapptäcket även om man har fleece som bakstycke? Vad ska man i så fall fodra med? man kan väl inte ha två lager fleece(?)
    Vad tror/tycker ni blir bäst? kom gärna mer råd och tips. Jag har aldrig sytt ett lapptäcke, så har ingen direkt koll på detta med fodring osv...

Jag vet att jag vräkte ut mig en hel drös med frågor nu, men jag hoppas någon sykunnig har lust att svar på några frågor och kanske komma med lite tips och råd? Solig

vilken bra länk- ska nog testa på ett täcke jag med :)
  • Memmis

Tack så mycket alla :) Jag är så himla självkritisk med allt jag gör, haha. Blir typ aldrig nöjd med nåt.

Då jag sytt lapptäcken förut har jag bara kört med kvadrater och det är ju både kul och går snabbt (och blir snyggt). Innan jag började med det här lapptäcket med trianglar så tänkte jag bara "äh hur svårt ska det va?" sen blev det till att sitta och traggla sig igenom, motvilligt. Nä det blev inte kul helt enkelt... tror det är mycket därför jag inte gillar täcket heller :P . I teorin verkade det så enkelt...

Rosagubben: det som jag la upp bild på är inte fodrat, det är bara fleece på baksidan. Tyckte det räckte mer än nog, speciellt eftersom att detta inte var så stort (60x80cm), tänkte att det skulle vara av lämplig storlek att ha i vagn också. Känns faktiskt stadigt ändå. Sydde bara en extra söm runt om allt sedan för säkerhets skull.

Har gjort ett annat lapptäcke också, som är tjockfodrat, men baksidan på den är bara i vanligt bomullstyg. Det är lite större dock :P 100x150cm, hur mysigt som helst att ha i soffan! 

• Memmis

Hittade åt en bild på det där stora lapptäcket. Det är jag faktiskt nöjd med! Älskar alla tygerna, tog lång tid att samla ihop dem men det var det lätt värt!

• AnnieBubbla

elinp88 skrev 2012-07-09 22:34:54 följande:
    Jag satt och funderade på om jag skulle försöka sy någon skötbädd till skötväskan... är det någon som gjort detta, har något tips eller någon ide (både negativa och positiva)?

Funderingen var att ha ett snyggt tyg på baksidan, plastad frotte på framsidan (som ju är lätt att torka av) och ev. en snygg kant runt plastade frotten.. Men sen är det ju det att man kanske ska ha någon sort stoppning med, som inte blir allt för tjock, så att man typ kan vika ihop skötbädden...

Jag sydde en, då använde jag plastad frotte, två lager fleecefilt (klippte sönder en ful) samt tyg från ett gammalt örngott jag gillar.
  • MissMA
    nalg skrev 2012-07-11 18:33:22 följande:

Dessa var ju bara helt underbara ... 
    Har du mönster till ett par sådana ?
    För jag skulle verkligen vilja göra ett par sådana till min lilla gosse Solig 
    Bf 2 November 2012 <3
  • nalg
    MissMA skrev 2012-07-11 19:30:00 följande:
    Dessa var ju bara helt underbara ... 
    Har du mönster till ett par sådana ?
    För jag skulle verkligen vilja göra ett par sådana till min lilla gosse Solig 
    Ja, det har jag måste dock ta kort och lägga upp. Det är från ett 50-tals mönsterpaket så det finns ingen beskrivning, man får vara lite pysslig för att få ihop dem :) 

Svar på tråden Syjunta för gravida!