• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Marri

L1ber - har du någon bild på dina mobil hjärtan?! Eller de kanske finns fast jag missat, hade också en tanke att göra en sådan, så jag köpte hem saker till det idag :)

• L1ber

Marri: har tyvärr ingen bild och den ligger nerpackad inför stundande flytt. Men kanske kan göra något nytt och slänga upp en bild efter helgen:)

har du gjort något liknande tidigare? Är väldigt lätt faktiskt och svårt att misslyckas. Kanske blir lite ojämnt med tyget vid första men bara man inte trycker för hårt med tapetkniven så löser det sig alltid!

• Marri

L1ber - okej, det vore snällt, men ingen panik. Har själv halva boendet i flytt lådor så jag förstår! :) jag har en så länge bara sytt ett babynest, men har lite små idéer :)

Ang att hjärtanen ev blir lite ojämna så ser jag de som en del av charmen, gjort med mycket kärlek är mitt motto :)
    Lycka till med flytten :)

• L1ber

Ska försöka förklara hur jag gör med kulorna.. (hjärtan gör jag på samma sätt). Mäter ut var jag vill att tyget ska sitta så varje liten bit (den som avgränsas med det gröna satinbandet på bilden) blir lika stor. Sen skär jag en tunn skåra längs med där jag mätt ut. Använder tapetkniv, men man får inte dra kniven, mer trycka för bollarna är så sköra.

Därefter klipper jag till en mall av papper som är några millimeter större (åt alla håll) än vad mönstret i bollen är. Ni ser på bilden att det är flera små tygbitar. Sen tar jag en tygbit och placerar den på bollen där jag vill att den ska sitta och petar in kanterna (med hjälp av tapetkniven) i skårorna som jag skar innan. När allt tyg är inpetat och sitter där det ska så drar jag ett satinband runt bollen så den täcker alla skåror, trär en pärla på en nål och fäster bandet, klart!:)

Hoppas ni förstår:) mina hjärtan gör jag på samma sätt men eftersom den formen är lite annorlunda så gör jag halva 'framsidan' i en tygbit och andra halvan i en annan (samma tyg eller olika) sen så gör jag likadant på 'baksidan'. Slutar även där med att täcka med satinband som jag sen fäster i krysset som jag gjort av två målade pinnar. En i mitten och en i varje ände. Gick alltså åt fem hjärtan. Använde mig tråkigt nog av mycket svart och rött på den jag gjorde men det är för att bebisar ser dom färgerna bäst i början. När han/hon blir äldre ska jag byta ut den mot en med mer färger:)

• L1ber

Marri- där kom en liten beskrivning av hur man gör. Men slänger upp bild efter helgen när jag är tillbaka vid pysselbordet:) lycka till med flytten du också! Babynest ser jag också fram emot att sy, men blir när symaskinen dykt upp igen!

• Marri

Tack snälla!! Tror vi tänker lite annorlunda, och dina låter nästan avancerade ;) jag tänkte klippa ut ett mönster hjärta och sedan tyg efter de (med sömnsmån) och sedan sy ihop och fylla med vadd :) mjuka hjärtan med andra ord! Dina låter Jättefina!

• SandvikenMamma

Tips önskas:

är för tillfället på besök hos mina föräldrar. Min mamma har en overlockmaskin & en jäkla massa fleecetyg. Ikea o jysk ligger ett stenkast härifrån där jag kan införskaffa vanligt tyg...

Om tre veckor har jag BF.

Så..... ös på med förslag om vad jag skulle kunna sy under dessa förutsättningar B-) Hemma har jag inte ens en symaskin (trasig) så jag får ju passa på nu

• lalasmama

Jag gillar inte fleece så mkt eftersom det är så brandfarligt... Klistrar sig fast i huden vid upphettning..
    Men av vanligt tyg:
    Babynest (användes varje natt ca första 4 månaderna..)
    Amningskudde (används så länge man ammar och är skön att sova med när man är gravid!!)
    Kläder, mössor, överdrag till skötbädd, påslakan, örngott, leksaker, dregglisar, filtar...

Svar på tråden Syjunta för gravida!